• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • J D

Jag skulle ha bjudit henne. Er konfilt är säkert djupare än vad du beskrev här men jag tycker baserat på det du beskrev att den verkar vara av det mindre slaget och absolut möjlig att lösa.

Skulle inte bryta på ett par om det inte var ngt fruktansvärt allvarligt, typ otrohet med den parten från ngn i parets sida.

• Burre Präst

Det är förvisso er stora dag, men det betyder inte att gästerna är där för att utgöra en passande kuliss till föreställningen om ert bröllop

Skämt åsido, jag tycker inte man ska dela på etablerade par. Om kvinnan ifråga själv tackar nej till att komma är det en annan sak, men ni bör bjuda båda tycker jag.

Det betyder inte att allt är "glömt och förlåtet", men som värdinna på festen är en av uppgifterna att se till att gästerna trivs och har det roligt. Jag tror säkert du klarar av det även om du inte tycker om varenda en som är där. Och så länge hon inte kommer att vara elak och ställa till elände på festen så bör det inte vara något problem.

Vill ni ha med maken så får ni stå ut med henne, det är min åsikt.

• Sebastiána

Om man inte bjuder båda i ett gift par måste man ha VÄLDIGT starka skäl anser jag. Jag är medveten om att det är svårt att sätta ord på sådant ibland. På det du beskriver verkar det hela faktiskt vara en "skitsak" men det är kanske bara toppen av ett isberg.

Bjud båda eller ingen alltså.

Konflikten borde kunna lösas. Sedan finns det ju naturligtvis människor som man helt enkelt inte går ihop med. Jag har en sådan i min sambos släkt. Jag vet inte vad jag gjort, men ibland får jag bara sådana "dödande" blickar från henne. Hon gillar mig inte och jag vet inte varför. Därför undviker jag henne. Nu är hon för avlägset släkt för att bli bjuden ändå, men om hon varit närmare släkt hade vi bjudit henne... och satt henne långt bort i något hörn.

Lycka till!

• shakynose

Bjud båda och sluta att vara arg!!!;)

f.ö. så tycker jag att Burre Präst sa det bra!

• anja1661

jag hade inte bjudit henne! varför lägga massa pengar på en person man inte gillar?? låt din sambo eller kanske tom du prata med kompisen och förklara varför ni valt att göra som ni gör...han lär ju förstå och hon lär ju fortsätta vara sur...

lycka till, förstår att det känns knepigt!

• shakynose
    anja1661 skrev 2008-11-10 18:13:33 följande:
    jag hade inte bjudit henne! varför lägga massa pengar på en person man inte gillar?? låt din sambo eller kanske tom du prata med kompisen och förklara varför ni valt att göra som ni gör...han lär ju förstå och hon lär ju fortsätta vara sur...lycka till, förstår att det känns knepigt!
    Jo, om det är så att en kompis som man gärna vill ha på bröllopet valt att leva med någon så ska man respektera det beslutet och bjuda henne också! Man kan nog inte räkna kallt med att kompisen ska hålla med och "förstå" bara för att man förklarar, risken är nog att även han blir ledsen för att brudarna inte kan hålla sams.
  • trampetroll

Stå på dig! JaG hade också ett liknadne jobbigt dilemma men ännu värre då jag inte ville bjuda min morfar på bröllpet och det gjorde jag inte. Det känns så himla bra nu att man faktiskt bara har sina närmaste där. Förklara läget för kompisen, bjud honom och bjud INTE henne. Oavsett om det är en kompis, släkting eller en respektive så anser inte jag att de ska ha en inbjudan om de betett sig illa mot en. Någonstans får det faktist finnas gränser om vad som anses vara vett och etikett på bröllopet och att bjudan folk som varit elaka mot en hör inte dit anser jag.

• trampetroll

Det är er dag, inte gästernas. Kompisen kommer förmodligen inte att komma men hellre det än att ta dit en människa som förmodligen kommer att dra ner på stämningen på bröllopet för dig eller i värsta fall förstöra den helt. Jag hade ett snack med morfar och hans fru, jag sa att jag inte önskade att han kom på bröllopet och sade upp kontakten md honom då han gjort min familj eller rättare sagt min mamma mycket illa. Det var jobbigt som fan (jösses vilket liv det blev i släkten) men gud vad bra det känns nu när det är sagt och gjort, slippa oroa sig för det på ens livs största dag vill i allafall inte jag!

• gröna brudens

shit va svårt.
    på ett sätt så borde du ju bjuda henna. stå över det lixom, vara den "bättre".

på ett sätt inte. du är rädd för att hon kanske gör ngt dumt. låter inte som e bra känsla på en av livets lyckligaste dagar.

hmm......jag hade nog kanske träffat henne innan å försökt lösa det. å hade hon då bara varit dum å tvär och själv inte viljat det så hade jag med gott samvete inte bjudit.
    tror jag.

• trampetroll

Bara du vet hur stark konflikten är och vad du ska göra. Jag tycker inte att du ska bjuda henne. För mig var det lite samma att jag kommer bra överens med min morfars fru men inte med honom och det var jobbigt och hon kom mittemellan. Hon kommer inte helelr att ha någon kontakt med mig heller längre. Men det är värt det ändå. Mna ska inte umgås med personer som är elaka. Det finns säkert mer bakom än det du skrev men jag har varit i liknand esituationer och kan sätta in mig i vad jag tror hände och det är INTE en skitsak som hänt mellan er. STÅ PÅ DIG!

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?