• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • 090208

mariaochbjörn skrev 2008-11-10 12:16:58 följande:

Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/OSS.
    ///
    (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.
  • Sommargrönt

Jag hade samma problem, men med min pappas nya fru som inte är populär...hos någon :/

Först tänkte jag be honom att lämna henne hemma och riskera att han inte heller kom, för min mammas skull och för att jag äntligen hade en chans att välja mitt umgänge på min stora dag och kanske göra lite av ett statement...Men sen kände jag att vår dag skulle handla om kärlek och glädje och inte om uteslutande och oförmåga att förlåta. Så vi bjöd henne. Och det känns så bra nu i efterhand, att ha haft chansen att "ge igen" och "visa henne vad jag tycker" men att medvetet ha valt att vara den vuxna personen som står över sådant.

(Och helt ärligt, jag tror att det var den ultimata hämnden, att visa henne att hon inte har förmåga att påverka mig och min familj, att hon inte spelar så stor roll. Hon ringde t om och frågade om inbjudan verkligen var till henne också och om min mamma inte skulle ta illa upp. Jag svarade helt ärligt att jag inte kunde säga att jag behövde ha henne där för att vi inte har någon egentlig relation. Jag sa även att min mamma faktiskt har bättre saker för sig än att sitta och älta henne och gammalt groll. Och jag sa, trevligt, att jag bjudit henne och att hon då faktiskt är välkommen. Och att jag tyckte att hon skulle komma för min pappas skull. Hon verkade bli...väldigt ledsen för att jag inte var arg och hämndlysten, att hon inte betydde något för mig...det var som att hon blev besviken för att jag inte hatade henne...)

• JockesTess

Hej! Vi har samma problem!! Vi har en jättebra vän som vi vill ska komma men båda jag och min m2b avskyr hans flickvän...Hur gör man? Bjuds inte bägge två "automatiskt" när vi skickar inbjudningskorten?

• Mumriks blivande fru

För att få sitt beslut bekräftat kanske? Jag säger inte att jag vet vad hon känner, men om varken hon eller henens blivande vill ha tjejen på bröllopet så borde väl det säga allt...

mariaochbjörn - om ni inte vill ha henne där, bjud henne inte. Det är er dag och ert beslut och låt inget förstöra den!! Om du känner att du vill att ni ska "patch things up" för din kille och hans kompis skull eller kanske för din sinnesfrid kanske ni kan ses innan och prata ut om vad som hänt? Då kan du ju lungt bjuda henne och veta att ni är sams och att hon inte kommer att förstöra för er på bröllopsdagen

Mumriks blivande fru skrev 2008-11-11 07:39:40 följande:

Du, allehanda, kolla inlendningen. Hon skriver att hon verkligen inte vill ha henne på sitt bröllop.
  • kalevala

frågan skulle kunna vara skriven av mig.................vi hade samma problem med min mans brors fru........jag hade ångest ångest ångest

till slut så bestämde jag mig för att bjuda ........hon tackade nej ... bra tänkte jag ( o många fler )( jag gick ej heller på deras bröllop )...

men 1 vecka innan ringer hon o har ångrat sig hon vill komma .....pust ....det var så jobbigt att säga ok.......du kan komma....vill ej dra hela historien bakom detta , men hon hade oxå behandlat mig och kallat mig så hemska saker ......

men nu känns det ok att jag valde att hon fick komma för min mans brors skull.........

• fru edlund

Du har fått så väldigt många svar ovan och jag sällar mig till dem som tycker att man inte delar på par.

Jag skulle även tänka lite längre än till själva bröllopsdagen. Hur viktig är kompisen för din blivande man. Risken om ni inte bjuder hans fru är att deras relation får sig en ordentlig törn - är det värt det?

Även om ni bjuder henne kan du ju informera henne om att du förväntar dig att hon beter sig om en vuxen människa om hon kommer. Kan hon inte göra det kan hon ju alltid välja att stanna hemma....

• Bumlis

Exakt.

Sommargrönt skrev 2008-11-11 23:47:29 följande:
    Jag hade samma problem, men med min pappas nya fru som inte är populär...hos någon :/Först tänkte jag be honom att lämna henne hemma och riskera att han inte heller kom, för min mammas skull och för att jag äntligen hade en chans att välja mitt umgänge på min stora dag och kanske göra lite av ett statement...Men sen kände jag att vår dag skulle handla om kärlek och glädje och inte om uteslutande och oförmåga att förlåta. Så vi bjöd henne. Och det känns så bra nu i efterhand, att ha haft chansen att "ge igen" och "visa henne vad jag tycker" men att medvetet ha valt att vara den vuxna personen som står över sådant. (Och helt ärligt, jag tror att det var den ultimata hämnden, att visa henne att hon inte har förmåga att påverka mig och min familj, att hon inte spelar så stor roll. Hon ringde t om och frågade om inbjudan verkligen var till henne också och om min mamma inte skulle ta illa upp. Jag svarade helt ärligt att jag inte kunde säga att jag behövde ha henne där för att vi inte har någon egentlig relation. Jag sa även att min mamma faktiskt har bättre saker för sig än att sitta och älta henne och gammalt groll. Och jag sa, trevligt, att jag bjudit henne och att hon då faktiskt är välkommen. Och att jag tyckte att hon skulle komma för min pappas skull. Hon verkade bli...väldigt ledsen för att jag inte var arg och hämndlysten, att hon inte betydde något för mig...det var som att hon blev besviken för att jag inte hatade henne...)
  • lillesessan

Bjud bara honom. Hon förstår nog varför...De sitter ju trots allt inte ihop. Vi har ett par där vi enbart tänker bjuda henne. För han vill varken jag eller min blivande ha med på bröllopet. (Orkar inte ta upp varför tar för lång tid)

Då vi sitter i samma dilemma har vi beslutat att prata me henne först och se hur hon känner. Kanske kan hon förstå varför vi inte bjuder honom. OM hon då sen väljer att INTE komma då har ju vår vänkap inte det starka band som jag trodde. Man skall vara omringade av människor man tycker om på sin dag. Det finns inga måsten. Gå på er känsla men prata med han kompisen först, han kanske inte tycker det är så jobbigt???

• passionsblomman

Jag tycker faktiskt att det finns vissa måsten. Vissa saker man får stå ut med här i tillvaron till och med på SIN dag. Att allt inte är perfekt och att alla inte bara är smidiga, roliga och bekväma tillexempel.
    Ingår han i ert liv och er vänkrets, så gör den han valt att leva med också det. Att medvetat utesluta en människa hör till kategorin"så gör maninte" för mig. Det är att uppföra sig väldigt illa. Att en person sedan skaver i ens tillvaro må så vara, men kommer ni verkligen att ha tid att bry er i det den dagen?Det är inte snyggt att sätta killen att välja mellan er och sin fru,Valet att komma eller ej måste vara deras och hennes.

Lyssna på sommargrönt! Det var klokt handlat!

• Vill nu

Du skriver alltid så bra! Kune inte sagt det bättre själv!

passionsblomman skrev 2008-11-12 18:28:28 följande:
    Jag tycker faktiskt att det finns vissa måsten. Vissa saker man får stå ut med här i tillvaron till och med på SIN dag. Att allt inte är perfekt och att alla inte bara är smidiga, roliga och bekväma tillexempel.Ingår han i ert liv och er vänkrets, så gör den han valt att leva med också det. Att medvetat utesluta en människa hör till kategorin"så gör maninte" för mig. Det är att uppföra sig väldigt illa. Att en person sedan skaver i ens tillvaro må så vara, men kommer ni verkligen att ha tid att bry er i det den dagen?Det är inte snyggt att sätta killen att välja mellan er och sin fru,Valet att komma eller ej måste vara deras och hennes.Lyssna på sommargrönt! Det var klokt handlat!
Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?