• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • Vill nu

Av vad du skriver här tycker jag att det känns bara löjligt att inte bjuda henne. Det är ju bara att sätta henne så långt bort från er som möjligt och bete sig som vuxna människor!
    Om det nu är så att det ligger mer bakom än det du skrivit här, må så vara, men jag tycker att av respekt till kompisen så bjuder man båda. Jag skulle inte gå om min sambo inte var bjuden, och det är tveksamt om jag skulle tycka den vänskapen var så mycket att ha kvar, om ni inte kan respektera hans livsval. Särskilt som ni båda var bjudna på deras bröllop. Tycker du resonerar lite konstigt när du skrev att du "av respekt mot henne inte gick", för du var ju faktiskt bjuden!!
    Gör dig inte mindre och sämre än henne, utan bjud till du med! Tycker att ni bjuder båda, men prata ut med henne innan, om det känns bättre så...
    Kanske ska man bara glömma och förlåta ibland?

• 090208

Helt ratt. Gasterna kostar ju oxa. Hon hade inte varit vart det for mig. Gor klart for din man att han far prata med sin kompis, punkt slut. Och gor det NU, sa kan du fokusera pa annat.

Om nu din m2b har stake nog att meddela vannen detta... Vissa har svart for sant. Vet ju inte hur din kille tacklar sant har.

solhatten skrev 2008-11-10 13:28:11 följande:
    Vi täker absolut inte bjuda min blivand mans brors sambo. Hon har uppfört sig fruktansvärt och aldrig att jag skulle släng ut 1000 spänn för henne! Sambons bror förstår. Summa summarum. Jag hade inte bjudit henne!
  • Augusti2010
    090208 skrev 2008-11-10 20:57:05 följande:
    Helt ratt. Gasterna kostar ju oxa. Hon hade inte varit vart det for mig. Gor klart for din man att han far prata med sin kompis, punkt slut. Och gor det NU, sa kan du fokusera pa annat.Om nu din m2b har stake nog att meddela vannen detta... Vissa har svart for sant. Vet ju inte hur din kille tacklar sant har.
    Personligen tycker jag att man kommer överens om sådant här tillsammans, och skulle aldrig få för mig att "göra klart" för min m2b att en viss person inte får komma. Och skulle dessutom ha full förståelse om han inte hade "stake nog" att meddela vännen. Skulle själv tycka det vore mycket pinsamt att behöva tala om för en väninna att hennes man inte kommer att bli bjuden på vårt bröllop eftersom min man inte kan begrava stridsyxan. Det är uppenbarligen väldigt individuellt det här.
  • Vill nu
    Augusti2010 skrev 2008-11-10 21:13:28 följande:
    Personligen tycker jag att man kommer överens om sådant här tillsammans, och skulle aldrig få för mig att "göra klart" för min m2b att en viss person inte får komma. Och skulle dessutom ha full förståelse om han inte hade "stake nog" att meddela vännen. Skulle själv tycka det vore mycket pinsamt att behöva tala om för en väninna att hennes man inte kommer att bli bjuden på vårt bröllop eftersom min man inte kan begrava stridsyxan. Det är uppenbarligen väldigt individuellt det här.
    håller med!
  • shakynose
    090208 skrev 2008-11-10 20:57:05 följande:
    Helt ratt. Gasterna kostar ju oxa. Hon hade inte varit vart det for mig. Gor klart for din man att han far prata med sin kompis, punkt slut. Och gor det NU, sa kan du fokusera pa annat.Om nu din m2b har stake nog att meddela vannen detta... Vissa har svart for sant. Vet ju inte hur din kille tacklar sant har.
    Ursäkta men detta inlägg fick mig att börja asgarva!:D

"Om din man har stake nog att meddela vännen detta" ja herregud, har han mingen egen vilja i det här fallet så är det antagligen en mycket rakryggad karl vi snackar om...

TS: Vad vill din blivande man egentligen?
  • shakynose
    Augusti2010 skrev 2008-11-10 21:13:28 följande:
    Åh vad bra skrivet! Önskar att jag också vore lite mera diplomatisk...
  • laris

Jag har inte läst alla inlägg men jag tycker att du ska bjuda henne. varför lägga så mycket energi på att vara arg på henne? Ni är väl två om ert bröllop och då kan jag tycka att det är viktigare att din man har sin vän där än att du slipper hans fru. Jag tror att det skulle kunna skada deras vänrelation och det är kanske inte värt det?!

Sen så blev du faktiskt bjuden på hennes bröllop och bara det kan ha varit en utsträckt hand från hennes sida. Att du sedan valde att låta bli och åka kan ha betraktats mer som att du inte riktigt vill vara hennes vän än att du lät bli av respekt.

Vågar man säga att det här är typiskt tjejigt utan att få några påhopp

• Augusti2010

laris skrev 2008-11-10 21:24:51 följande:

Vågar man säga att det här är typiskt tjejigt utan att få några påhopp
    Det ÄR typiskt tjejigt!
  • Lyckligmamma

Men hallå har ni glömt att det är brudparets dag?!

Varför ska man bjuda de man inte vill ha med bara för att det handlar om moral? Skit i moral i detta läge och njut av ER lyckliga dag. Väljer din mans vän att komma eller inte är det ju upp till honom, tycker jag.

Det är kostsamt att ha bröllop och varför bjuda någon man verkligen ogillar eller inte går ihop med bara för att hans vän är gift med denna. Om jag vore dennes fru skulle jag inte ens velat gå, det skulle kännas så fel!

Man blir ju så trött på alla som gör som boken säger.

Må det vara typiskt tjejjigt då men det är fortfarande eran stora dag ni VÄLJER VILKA SOM SKA DELA DEN MED ER....

Inget påhopp tack!

• shakynose
    Lyckligmamma skrev 2008-11-10 21:59:10 följande:
    Men hallå har ni glömt att det är brudparets dag?! Varför ska man bjuda de man inte vill ha med bara för att det handlar om moral? Skit i moral i detta läge och njut av ER lyckliga dag. Väljer din mans vän att komma eller inte är det ju upp till honom, tycker jag.Det är kostsamt att ha bröllop och varför bjuda någon man verkligen ogillar eller inte går ihop med bara för att hans vän är gift med denna. Om jag vore dennes fru skulle jag inte ens velat gå, det skulle kännas så fel!Man blir ju så trött på alla som gör som boken säger. Må det vara typiskt tjejjigt då men det är fortfarande eran stora dag ni VÄLJER VILKA SOM SKA DELA DEN MED ER....Inget påhopp tack!
    Nej, du har rätt! Eftersom det handlar om pengar är det ju bättre att skita i moral... Just det ja! Förlåt att jag glömde att det var det viktigaste av allt!

OBS OBS OBS! Jag är ironiskt lagd och kan inte hjälpa att jag måste ge svar på tal när det blir så här! Somebody stop me!! Please!
Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?