• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • AnnBo

Bjud bara honom!! Hade jag varit du hade jag inte kunnat slappna av om hon fanns där under vår stora dag.

• trampetroll

Och ja, tyvärr kommer hon att tro att allt är förlåtet och glömt om du bjuder henne, det är jag övertygad om. Det är en gest att få en inbjudan till någon livs största dag att du är på något sätt såpass viktig att jag vill att du är med på mitt bröllop och detsamma en vink om man inte blir bjuden. Förlåt att jag säger det, men om jag kunde strunta i alla normer och inte bjuda min morfar (som är liksom kött och blod) så kan du allt klara av att inte bjuda henne, en kompis respektive. Din kille får ta disskusionen med kompisen om han vill ha honom kvar som vän men du ska inte vika dig bara för att han är ihop med henne. Du fixar det! Jag tror på dig!

• allehanda

Gyllene regeln säger "behandla alla andra såsom du själv vill bli behandlad".Vad gör det om 50 år att ni bjöd henne på ert bröllop?Och jag orkar inte höra av andra att det kostar pengar, sköt detta snyggt och ni/du kommer att kunna tänka att detta gjorde vi på rätt sätt.

• Mumriks blivande fru

Skulle hon bjuda dig på hennes bröllop?

Vissa skriver att du ska vara en bättre människa och behandla henne som du själv skulle vilja bli behandlad, men jag tycker verkligen att du ska göra vad DU själv vill och om man läser ditt inlägg så tycker jag att det låter som att du inte vill ha henne där...

• allehanda

Du mumriks blivande fru .TS var bjuden på hennes bröllop men gick inte.Kolla inledningen.Jag tycker inte att egoism är klädsamt.

• Augusti2010

Jag är som några andra här av uppfattningen att man inte splittar etablerade par i sådana här sammanhang. Jag skulle personligen ta det som en djup förolämpning. Man bör kunna stå över sådana konflikter. Och för att se det ur din mans kompis perspektiv: Hade jag blivit bjuden på ett bröllop och inte min sambo, pga. gammalt groll, så hade jag inte kommit på bröllopet. För att markera hur fel jag tycker det är. Så jag skulle hellre chansa på att tjejen ifråga inte dyker upp även om hon är bjuden, åtminstone om hon vet vad du känner. Alternativt att jag inte hade bjudit dem alls. Beror på hur nära din man står honom, men jag hade nog överväg vilket jag skulle tycka var värst: Att inte bjuda dem alls eller att riskera att hon kommer på mitt bröllop.

• Emmeli o Markus
    anja1661 skrev 2008-11-10 18:13:33 följande:
    jag hade inte bjudit henne! varför lägga massa pengar på en person man inte gillar?? låt din sambo eller kanske tom du prata med kompisen och förklara varför ni valt att göra som ni gör...han lär ju förstå och hon lär ju fortsätta vara sur...lycka till, förstår att det känns knepigt!
    Håller med dej totalt!!! Det är DIN dag, Inte hennes!
    Lycka till!
  • PL080802

Jag hade bjudit henne och sett det som en anledning att reda ut ert gräl. Om ni är osams skulle jag inte vilja ha henne där om du tror att det påverkar dig negativt. Vi bjöd inte mina kollegors äkta makar (som jag tycker bra om men endast träffat 1-2 gånger) och vad det verkar blev de inte förolämpade och förstod att vi gärna hade bjudit deras respektive men inte hade möjlighet. Tycker dock att det är en skillnad med kompisar då man förmodligen kommer att umgås med dem som par i framtiden. Förstår jag inte varför det skulle göra ngn skillnad att man är gift eller ej. Det finns de som lever ihop hela livet utan att gifta sig och därmed inte sagt att deras relation är mindre viktig för dem än den är för oss som är gifta eller planerar att gifta oss. Lycka till!

• shakynose
    allehanda skrev 2008-11-10 19:44:41 följande:
    Du mumriks blivande fru .TS var bjuden på hennes bröllop men gick inte.Kolla inledningen.Jag tycker inte att egoism är klädsamt.
    Ja, om TS var bjuden på deras bröllop är det väl rätt så uppenbart vilket som är rätt sak att göra här...

F.Ö var jag väldigt nära att vägra att närvara vid en av mina bästa vänners bröllop då de inte bjudit min kille. Jag blev jätteledsen och tyckte att det var väldigt ego av dem. Så räkna inte med att kompisen kommer att förstå! Han har valt sin fru av en anledning och att det finns så lite förståelse härinne av alla ställen gör mig lite mörkrädd! Jag skulle känna mig riktigt usel om någon av min killes kompisar inte kom på vårat bröllop bara för att jag vägrat att bjuda deras respektive. Iaf om det var på grund av ett gräl som börjat med en skitsak...

Visst är det ER dag, men är det inte värt att begrava stridsyxan just den dagen för din mans skull?
  • Goldman

Jag har varit den som inte blev bjuden...
    Det var många år sedan och det var min dåvarande sambos syster som skulle gifta sig. Hon bjöd oss båda, men ändrade sig senare.
    Jag hade precis genomgått en abort och mådde jättedåligt och detta fick mig att må ännu sämre...
    Hon sa att hon inte ville att jag skulle förstöra "hennes" dag... Kan tillägga att hon inte tyckte om mig. (Jag hade inget problem med henne.) Så det slutade med att jag fick stanna ensam hemma... Och sedan träffade jag aldrig henne igen och efter ett tag lämnade jag killen i fråga, för att han inte stod på sig för min skull...
    Har tänkt mycket på detta, då jag själv ska gifta mig nu. Har själv lite av samma dilemma... Har väldigt svårt för min systers pojkvän, men jag skulle aldrig komma på tanken att inte bjuda även honom!
    De är ett par, och det är bara att acceptera. Du får väl helt enkelt bara stunta i henne den dagen. Hon är inte värd den energin.
    Men jag tycker INTE att man bara bjuder en person i en parrelation. Antingen bjuder ni båda två eller ingen av dem...

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?