• mariaochbjörn

Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?

Hallå alla.
    Har ett problem som är väldigt jobbigt för mig/oss. Vi planerar nu bröllop men är lite oense om gästlistan. Min sambos kompis (som han verkligen vill ska komma på bröllopet) har nyligen gift sig med en kvinna som jag är fruktanskvärt osams med (min sambo tycker inte heller om henne). Hon har varit väldigt elak mot mig och jag är inte den som tar sånt så jag sa upp bekantskapen.

Jag gick inte på deras bröllop av respekt för henne, men jag VET att hon kommer gå på vårat om hon blir bjuden. Jag vill verkligen inte ha henne på mitt bröllop, men min sambo vill ha sin vän där.

Vad gör vi?
    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

• Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?
  • Miss Biii

Oj, jobbigt. Varfr tror du dig veta att hon skulle komma om hon blev bjuden? annars kan man ju bjuda båda, och det naturliga blir att hon inte kommer av respekt för dig (som du för henne). Annars bjud bara honom då. Hon förstår ju varför hon inte blir bjuden så hon kan ju knappast ta illa upp ju...

• Pentan

Beroende på hur hon har behandlat dig, så tycker jag att du kan bjuda henne. Var artig men inget mer, sätt henne en bit bort från er och försök koncentrera er på annat på era dag.

Vad har hon gjort? Finns det en risk att hon kommer bete sig illa på er dag?

• Vitt guld

Normalt sett hade jag inte bjudit bara den ena, men om hon varit så elak tycker jag inte att hon har på ert bröllop att göra. Stå på dig!

• anne på grönkulla

Rent principiellt så är det en väldigt stark markering att inte bjuda en respektive. Man delar inte på etablerade par i en inbjudan. Vill din sambo ha sin vän där så gör ni egentligen klokt i att bjuda även henne. Visa er större än er konflikt och än hennes beteende.

Kan ni absolut inte med att göra det så föreslår jag att din sambo pratar med sin kompis och förklarar läget - kommer en inbjudan till bara honom sådär huxflux så kommer kanske inte han heller?

• mariaochbjörn

Jag tror att om vi bjuder henne så kommer hon tro att allt är glömt och förlåtet.

Det hon har gjort är att hon har hittat på saker om mig och sen sagt det till folk och skrikit i telefon till min sambo, inte till mig, att jag är dum i huvudet och en lögnare. Det som startade det hela var att vi skulle gå på en marknad tillsammans kl 2, och hon kände att det inte passade helt plötsligt och sa att jag ljög och att vi aldrig hade bestämt en tid. (båda våra respektive var med när detta bestämdes).

Det jag är rädd för är att hon kommer göra något så att jag blir ledsen eller nåt sånt, vilket jag verkligen inte vill på våran stora dag. Jag blir liksom förbannad på henne igen bara jag ser henne..

Hennes man är sån som inte förstår, han kommer tycka att jag är dum i huvudet som inte låter henne komma, för "det var väl ingenting..."

• Vitt guld
    mariaochbjörn skrev 2008-11-10 12:35:48 följande:
    Jag tror att om vi bjuder henne så kommer hon tro att allt är glömt och förlåtet. Det hon har gjort är att hon har hittat på saker om mig och sen sagt det till folk och skrikit i telefon till min sambo, inte till mig, att jag är dum i huvudet och en lögnare. Det som startade det hela var att vi skulle gå på en marknad tillsammans kl 2, och hon kände att det inte passade helt plötsligt och sa att jag ljög och att vi aldrig hade bestämt en tid. (båda våra respektive var med när detta bestämdes). Det jag är rädd för är att hon kommer göra något så att jag blir ledsen eller nåt sånt, vilket jag verkligen inte vill på våran stora dag. Jag blir liksom förbannad på henne igen bara jag ser henne.. Hennes man är sån som inte förstår, han kommer tycka att jag är dum i huvudet som inte låter henne komma, för "det var väl ingenting..."
    Om du blir förbannad bara då du ser henne tycker jag inte att du ska låta henne komma. Tänk på att det är ER stora dag, låt inget förstöra det.
  • Miss Biii

nej du ska inte ha henne med på din/er stora dag! Din sambo får tala m sin ompis, så får han komma själv om han vill...lycka till!

• solhatten

Vi täker absolut inte bjuda min blivand mans brors sambo. Hon har uppfört sig fruktansvärt och aldrig att jag skulle släng ut 1000 spänn för henne! Sambons bror förstår.
    Summa summarum. Jag hade inte bjudit henne!

• Bumlis

Jag hade övervägt att bjuda henne om hon kom med en genuin ursäkt. Annars tycker jag inte att en sån person har på ens bröllop att göra. Om hon nu tycker så illa om bruden.

• Mumriks blivande fru

Det är DITT/ERT bröllop och DU/NI bestämmer själva vem ni vill bjuda. Om du blir arg bara du ser människan så har inget att göra på din bröllopsdag!! Hoppas ni får en fantastisk dag och att den där killen fattar snart vad det är han har för tjej...

Svar på tråden Kan man bjuda bara den ena i ett gift par?