• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Fru E

Ore- en "normal" cykel brukar ligga på 28 dagar så än är din cykel inte så konstig tror jag. Kroppen spelar nog alltid en lite spratt när man slutar med hormonerna

• Oms

September-

Ang sov/matrutiner Mathilda har vi medvetet fasat ut till hur hon sover idag så här har vi gjort;

1)Från början sov hon i barnvagnsinsatsen (mjuklift) mellan mig o maken i sängen - ca 2 mån sov hon så. vi hade nattbelysning för att lättare se. Jag ammade henne alltid sittandes i sängen.

2)Från 2 mån sov hon utan insats och då på ytterkanten (min sida) och som vägg åt ena hållet var jag o åt andra hållet var hennes spjälsäng. Hon sov på mage från kanske 2 mån eftersom hon hade sådan svår reflux. ammade både sittandes i sängen på natten o i v-rummet speciellt när hon vände på dygnet. De första 4 mån åt hon varje timme pga refluxen.

3) från 4 mån ålder flyttade hon till sin säng som stod brevid sängen. jag började amma/ge ersättning i v-rummet. åt ca 8ggr/dygn (tacka gud för ersättning som de inte kräks av)vi började m att ha mörkt i rummet.

4)från 5 mån flyttade spjälsängen ned till fotändan av vår säng. Jag o hennes pappa turades om m ersättning i v-rummet. hon åt 2ggr/natt.

5)från 7 månader flyttade M in i eget rum -vägg i vägg o m öppen dörr emellan. hon åt från 2 till 1 till 0 ggr/natt under den tiden, i början vaknade hon o letade napp men nu har hon minst 5 nappar i sängen o fixar det själv. hon har mörkläggningsgardin för vid minsta ljus sover hon sämre har vi kommit på

6) Från 10 mån så har hon sovit m stängd dörr då hon sover bättre då.

Vi har alltid gjort matningsrutinen till ngt tråkigt på natten, vi har gått upp m henne o bytt blöja (under en period envisades hon m o bajsa på natten), fixat välling och sen satt oss i mörkt rum m lugna favoriter på radion och gett vällingen utan att säga ett ord eller heller titta henne i ögonen eller ngt det har känts konstigt men nödvändigt då hon alltid har velat prata o busa så fort hon vaknat.

De första månaderna har vi sövt henne i famnen - dock ej m mat då jag inte ville att hon skulle förknippa mat m sömn men vi hade henne på axeln o gungade henne - ibland m musikl som hon tyckte om. men när hon blev 7 månader sa vi att det här går inte lägnre. vi började då gå in i hennes kolmörka rum o stå m henne där inne och gunga lite sövande fram o tillbaka (vi har använt rösten (schyyy) oxå men inte helt konsekvent) när hon började bli tung i kroppen la vi ner henne i sängen så fick hon soman in där. Efter några veckor var det hon själv som vill ned i sängen innan hon blev sömnig o numera lägger vi henne direkt, på m täcket och säger godnat. ibland får vi stå kvar o lägga ned henne, plocka upp nappar som hon slänger, vagga sängen (via har vyssanlull tassar) etc men oftast kan vi gå ut ifrån rummet. Hon ligger då vaken o pratar m sina gosedjur o nappar men tillslut somnar hon. om vi pratar på för fullt i resten av huset ja då somnar hon fortare men om vi är tysta blir hon frågande till det.

vi lägger henne vid 7 och hon vaknar 12 timmar senare - sååå skönt!

• FruCicci

Koko, jag googlade på detta med spottings och fick upp att ganska många har samma problems som du, att just då de försöker så får de spottings, men de månader de inte har försökt innan så har de inte haft spottings.
    Finns tydligen medicin man kan få mot detta: Primolut-Nor.
    Vet inte vad det är, men man kanske kan kolla FASS.

Grattis Moa på namnsdagen!

• FruCicci

Oj, nu måste jag hämta Victor på dagis.
    hej så länge

• Ore

EA: Jo, det är väl bara för att jag aldrig haft så långa cykler som jag inte förväntat mig det nu heller... Men men, det är inte mycket annat att göra än att vänta och se...

• Fru E

Cicci-är det inte de pillerna som man skjuter upp tanten med tex om man inte vill ha tant på semestern?

• nennesjuttioåtta

jag är på dag 12 efter inseminationen, så det är ju inte helt oväntat. Men lite för tidigt, ja.

Primolut-Nor.. ska kolla det med läkaren nästa gång. Tack, Cicci!!!

• Fru E

Nenne-skriv gärna här vad han säger, läkaren, vill med veta om det kan försvåra eller inte...

• Piggelin1

AM - jag gillar också Dirty Sexy Money! Följde det i början i vintras/våras, men tror att jag tappade bort mig/glömde det efter 4-5 avsnitt eller så. Men nu gör jag nog ett nytt försök!

MSW, där vi gick på babysim försökte de hålla klorhalten så låg som möjligt för bebisarnas skull, just för att de ofta sväljer en hel del vatten i början. Minns att simläraren var jättenoga med att påpeka ofta att alla föräldrar måste tvätta såväl hår som kropp noga innan varje sim, pga den lägre klorhalten.

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!