• DrömmenSomBlevSann

Vit tärnklänning? Helt fel eller?

Ja nu är den redan köpt, och jag tycker det blir jättebra med en lite naturvit klänning till min tärna. Den är i en enkel modell, kort med kort ärm.

Men en del runt mig tycker det är fel, min mamma säger "det är BARA bruden som ska vara vitklädd på bröllopet"

Men åh! Vi kommer att piffa upp klänningen med ett rosa satinband under bysten, och ha rosa smycken. Mina näbbar har rosa klänningar med vita liv.
    Alla 3 ( tärna o näbbar) kommer ha svarta blanka skor, är kanske helfel det också?

Ville bara kolla läget med er därute, huvudsaken är ju att vi är nöjda o alla känner sig fina!

• Svar på tråden Vit tärnklänning? Helt fel eller?
  • nennesjuttioåtta

vad jag menar är att jag inte fattar varför man blir sur om någon lånar en bra idé - ens eget bröllop är fortfarande lika unikt.

• nennesjuttioåtta

jo, jag läste också TS...

• nennesjuttioåtta

som jag fattat det så hade TS glömt att den andra skulle ha lika. Jag hävdar att de som kommer beskåda deras bröllop knappast kommer att få se två exaktlikadana "föreställningar" - vafan, är det en repris?!?!

• BlivandeFruJangbåge

nej men jag själv hade faktiskt reagerat om det var vita klänningar det handlade om med rosa detaljer... men det kanske bara är jag?

• nennesjuttioåtta

ja, det kanske bara är du.

Nej, men förstör det verkligen deras bröllop?

• BlygBrud

Har inte läst hela tråden.
    Men historiskt är det helt rätt med vita tärnklänningar.
    Tänornas "uppgift" var nämligen i historisk tid att förvirra eventuella brudrövare. Därför skulle bruden omges av ett så stort "gäng" som möjligt av andra vitklädda jungfrur så att eventuella brudrövare skulle bli förvirrade eller ta fel.
    (med den bakgrunden i åtanke kanske man ska välja någon annan än sin bästa väninna som tärna...vill ju inte att hon ska bli bortrövad.. )

• Aleta
    BlivandeFruJangbåge skrev 2008-09-09 14:54:04 följande:
    bröllopen kommer ses av samma människor. Ena tjejen sa vad hennes tärnor skulle ha på sig och den andra valde då att ha likadant..
    Fast TS hade redan köpt vita klänningar till brudnäddarna redan innan den andra bruden sa något om vita tärnklänningar. Så förstod jag det i alla fall. (Och i så fall så kan man ju hävda att hon var först med valet av färg.)
    Sedan letade TS efter en rosa klänning med vita detaljer till sin tärna men de hittade ingen eftersom det var problem med storlekarna.
    Den enda klänningen var just vit med rosa detaljer istället för tvärt om.

Otroligt fånigt och omoget att bli upprörd över en sådan sak!
  • BlivandeFruJangbåge

Näbbarna har väl rosa klänningar?

Svar på tråden Vit tärnklänning? Helt fel eller?