• viktualia

Ännu en tur med barnkarusellen

Hej alla barnkarusellsåkare!

Dags att säkra vår mötesplats på nätet! Välkomna alla gamla och nya medresenärer! Jakten på plusset, nojjandet, grubblandet, gråten och fnissen - allt har sin plats här i denna goa gemenskap!

• Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen
  • BrudSommar2006

En fråga om Luciamorgon på dagis, är det meningen att man ska ha lucia-utstyrsel på sina barn den dagen? Kan inte tänka mig att Iris vill snubbla runt i lång särk och ha något på huvudet så vi får väl satsa på en tomtedräkt i så fall. Skulle gärna hitta en fin tomteklänning i så fall, har ni sett några sådana någonstans? Kanske på nätet? Hur gör ni andra som har dagisbarn??

• Mrs  B

Muggles
    Tror att ni får prova er fram med mellis (men gröt är ju kanske mer mättande om hon nu äter lunch redan vid 11)och som sagt mycket löser sig ju äldre de blir och när väl dagis är igång sitter mattiderna på ett helt annat sätt. Det märkte jag själv när jag jobbade på dagis. Var väldigt beroende av tiderna och maten både på jobbet och hemma så var jag ledig med Max en dag hade vi samma rutiner hemma som vi haft på dagis/jobbet.

Undrade också hur det egentligen var med de där "farliga" flaskorna, men det var ju skönt att få höra denna förklaringen.

• BrudSommar2006

Muggles, har ni redan lyckats ta er ner till ett sovpass om dagen, det har vi inte lyckats med än för Iris de dagar hon är hemma och då blir hon jättetrött på dagis där de äter lunch halv tolv och sover kvart över tolv. Men, men, om det blir mer kontinuerligt dagisgående för henne nu så kanske det vänder hemma med.

Mrs B, gosedjur i sängen och lampan tänd har vi, fast musik osv mitt i natten har vi inte! Somna brukar inte vara något problem normalt sett utan det är de gångerna hon vaknar på natten som strular.

I natt fick hon vatten på flaska och lyckades blöta ner hela sig och lakanen så fick byta på henne och bädda om vid kvart i sex i morse. Sedan fick hon faktiskt en vällingflaska och somnade om och sov till halv åtta. Men det går åt rätt håll i alla fall för hon klarade sig hela natten i natt på bara vatten.

• Mrs  B

BS
    Vi har alltid klätt på Max på morgonen i tomtekläder och sen har han haft vanliga kläder med som ombyte. Här ska man träffas redan 06.45 och barnen ska vara färdiga när de kommer och sen börjar lussandet 07 och sen är det luciafika till självkostnadspris. Väldigt mysigt!!!!!!

Tror säkert inte att det är någon fara om Iris vill vara tomtenisse eller pepparkaksgumma/gubbe. Nästan alla är ju annars tärnor/lucior så det är ju kul med lite annat också.

Åhhhh vad man längtar dit nu!!!!!! såå mysigt

Första året Max var med försov vi oss!!!!!!!
    En fröken ringde hit och väckte oss och undrade om vi inte var vakna för huset var alldeles mörkt. Vi bor ju granne med dagis och när de tittade ut såg de att huset var mörkt och blev lite oroliga. Sött av dem!
    Blev lite fel på morgonen men det blev bra sen till slut iaf.

• start september

BS,

Gynekologerna Gamla Stan tycker jag är bra, två trevliga "äldre" män, vet dock ej om de pratar engelska men det tror jag väl. www.gynekologerna.se/

Jag vet att MVC i samma hus blivit rekommenderade till en tjej som enbart är engelskspråkig.

MSW,

min tjej var precis likadan. Bärsele (Babybjörn) samt napp var det enda som funkade om hon skulle sova mer än 20 min. Då först gå omkring och stoppa in nappen om och om igen tills hon somnade, sen kunde man sätta sig ner försiktigt utan att hon vaknade. För vår del tror jag det var att hon är så varm, först nu när det är svalare sover hon bra i vagn. Nu när hon blir kinkig klär jag på henne, ammar lite extra om hon vill ha, in med nappen, ut i vagnen, dra lite om det behövs, stopppa in nappen igen om hon spottar ut den. När hon nästan sover slutar jag dra vagnen, går oftast ganska fort. Om hon gallslriker tar jag upp, se om hon vill amma lite till, annars vaggar jag famnen med napp tills hon är såsig och så ut igen.

Jag kollar på klockan nu, typ 2,5 timma vaken klarar hon, gnälls det efter den tiden är det lönt att försöka söva. Är hong lad får hon vara vaken längre.

• BrudSommar2006

September, tack! Nu har jag rekommenderat Gynekologerna i Gamla Stan, Mama Mia och Läkarhuset Odenplan till henne, antar att man får vänta länge på att få tid oavsett vart man ringer om det inte är akut.

Mrs B, jag har ju ingen aning om vad Iris "vill"! När hon blir äldre vill väl alla tjejer vara Lucia har jag förstått men hon är ju så liten än så hon har ju inga önskemål om kläder än! Vet inte när de är stora nog att förstå att de inte är klädda som alla andra tjejer men det kan väl inte vara förrän tidigast nästa år i alla fall.

• FruCicci

Hej!

Ag sovande så har jag aldrig haft problem med Victor på dagarna. Han har sovit ute i sin vagn från 4 dagars ålder, aldrig inne, oavsett väder. I ösrgn, storm o minusgrader - UTE.
    Sen sover han fortfarande inte på nätterna, nhar han aldrig gjort. Man kan räkna de gångerna på en hand tror jag, o då har han oftast varit sjuk.
    Nu vid 15 månader vaknar han 2-3 ggr per natt. Har vi tur ngn gång ibland kan det vara 1 gång. Natt är 24-07
    Mellan 4-8 månader så vaknade han varje timme.
    Sen får vi säkert gå in 2 ggr bara innan 24 flera gånger i veckan... Men jag bryr mig inte, det är så många andra som har värre problem. Han är dessutom världens gladaste, harmoniska lilla kille, så man är så nöjd ändå.

I natt har vi varit vakna hela natten, för han fick falsk krupp igen, fy fabian. Vi slapp åka in iaf.

Frullan, tänk på att du har en underbar son, du kommer bli gravid có du har ju inte alls försökt mer än 2 ggr??? tänkte bara i relation till andra här inne som kämpat i 2 år.
    Förstår att det kan kännas deppigt, men nu har du ju ÄL vecka, så du får köra på nu gumman, så det ryyyyyyyyker i sänghalmen. Positivitet är bättre när man ska bli graivd, tror jag.
    Håller med BS i hennes kloka inlägg....

Frejis, i morgon gäller det.

OCH Telis, vad nice att du fick lkitr positiva besked, 6 äggblåsor lät ju bra, hoppas hoppas att de har lika många ägg totalt med.

BS, gynekologerna på Odenplan, de är kanon. Jag fick tid efter 5 dagar i augusti. Läkarhuset. De har dessutom akut tider, om man vill dra en vals
    Härligt att ni kör vatten nu!
    Jag började med vatten efter AMs tips i vintras när jag skulle sluta amma, funkade! Fast jag sötade den med sempers äppeljuice...

AM, jag har för mig att det var så att Livia gick där uppe. Vi sökte nr 28 som andra alternativ, fräschare...
    Jag har höga förväntningar, så personalen kommer få det tufft.

Nenne, hur mår du???

Jag har inte heller bytt ut några flaskor, jag retar mig på att det kommer larmsignaler hela tiden om allt möjligt.

På dagiset jag jobbade på, så hade de lussefirande ute, så de tog på sig lusselinne etc utanpå overaller etc, ingen höjdar.
    BS fråga personalen hur de har tänkt sig helt enkelt

Tanten har inte kommit, så jag tror som många av er att jag är gravid. Känner mig konstig, inte som vanligt...
    Det är knappt så jag vågar skrika ut plusset på söndag, om det nu är ngt, för det känns som om så många andra här inne förtjänar det bättre!

Svar på tråden Ännu en tur med barnkarusellen