• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • Anki82

Hej
    Jag har alltid kännt som du förr att det sista jag ville va att ta piller ville vara "stark" o klara mig själv gick i terapi i 2 år o det blev bättre. Men efter en riktigt tuff tid de senaste 10 månaderna har jag insett att jag inte klarar det själv och att jag behövde lite extra hjälp. så har börjat tagit prozac o försöker se det inte som ett misslyckande utan som ett steg i rätt riktning att jag bryr mig om mig själv tillräckligt att inse att i´bland klarar man inte allt själv och att det faktiskt är helt ok. känner mig fortfarande nere min inte alls så deppig som jag var, så det går åt rätt håll. Det enda problemet kan väl kanske vara om du vill dricka alkohol under ditt bröllop skulle prata med din läkare om hur tabletterna går ihop med alkohol i sådana fall.

• Sibbis

jag slänger mig in här utan att ha läst hela tråden, men tänkte bara att eftersom jag är apotekare (och dessutom har ätit lyckopiller och litium själv) har jag hört väldigt mycket o samlat på mig väldigt mycket info o erfarenheter...

Ena: vad är det för biverkningar du känner att du har fått redan? Det ÄR ju tyvärr så att man i början kan känna sig lite snurrig o ev illamående, vissa kan dessutom må sämre till att börja med, med alla "lyckopiller" gäller att man måste vara uthärdlig, det går inte att utvärdera behandlingen förrän efter tidigast 4 veckor, först då har man hamnat i nån sorts balans med pillrerna.

Själv anser jag att "lyckopiller" för någon som är deprimerad är lika självklart som kryckor för någon som har brutit benet. Man behöver något att stödja sig på medan man jobbar på probleme, om det sen är sjukgymnastik eller terapi kvittar. Även depressioner HAR en fysisk grund. Jag är själv manodepressiv och EVINNERLIGT trött på allt hysch hysch om psykiska besvär. Därför är jag själv ganska öppen med mitt eget. Min bror är diabetiker och behöver insulin för att må bra, själv har jag en obalans i hjärnan och behöver litium för att må bra. Måste det bli konstigare än så?

Ena: känner du att du undrar något eller bara vill skriva av dig lite, du får gärna messa min inbox. Lycka till!!

• Briseis
    EnaOline skrev 2008-06-19 22:34:01 följande:
    ni som äter piller, hur mådde ni i början? När märkte ni av biverkningarna och hur länge höll de i sig? och hur mådde ni då, när ni mådde dåligt i början? mår man precis som när man är deppad eller värre?
    Har bara läst ts och sista sidan, men jag svarar ändå.

Har ätit några olika antidepp-preparat, och har samtliga gånger börjat känna av biverkningar efter några dagar, och det hr hållt i sig 1-3 veckor, med grejer såsom myrkrypningar, sömnsvårigheter, mer nedstämdhet, yrsel, synrubbningar.. sedan har det vänt. Sedan funkar alla preparat olika på olika människor, citalopram t.ex. funkade inte alls medan zoloft funkade perfekt. Vet inte vad du tar.

Skulle nog personligen inte börja med något antidepp såhärpass nära inpå bröllopet, men det är jag det. Beror ju också på hur illa det påverkar vardagen (borde inte förväntningar inför bröllopet höja humöret? - mitt förstående bröllop hjälpte som fan med min förlossningsdepp, och då har jag historik av depressioner innan, som jag dock blev hyfsat frisk från innan graviditeten och sedan då förlossningsdeppen)
  • EnaOline

hej tjejer! så kul att så många skriver, då känner jag mig inte så misslyckad och konstig.
    det jag har märkt av pillrena, är: huvudvärk, illamående och snurrighet, sen är jag så trött så trött, känns som om jag har tagit sömntabletter. Jag har också märkt att min tunga har svullnat upp, ringde läkaren och han rekommenderade att jag nu helt plötsligt borde sluta med dem tvärt och avvakta tills han kommer tillbaka från semester, vilket är några dagar efter bröllopet. Det tror jag lät som ett bra förslag, då kan man faktiskt njuta av några glas vin under bröllopsfesten och lite bubbel. Jag kände mig också väldigt känslosam och virrig. Helt otroligt att de börjar verka bara efter två tabletter? Jag är så rädd för dessa "lycko piller" och hur de kommer att påverka mig, mitt mående osv. men jag har som sagt inte något val, verkar det som. Jag kan helt enkelt inte hjälpa mig själv, jag har provat allt, verkligen alla naturpiller som finns, utan något som helst resultat.

Jag är också rädd att börja med piller, för jag/ vi vill så gärna börja bilda familj, ska man skjuta upp att bebis planer nu och vänta i några eller något år?

• EnaOline

alla bebisplaner ska det stå...

• Briseis

(Du kan ta något glas vin/bubbel under bröllopet dina tabletter till trots - men du bör inte dricka dig alkoholpåverkad dvs lullig/full...)

Äter du piller bör du inte planera att bli gravid just nu..

Jag vet bara vad gäller zoloft (som sägs vara bland det snällaste att äta om man är gravid och måste ta tabletter), där tar det ca 6 månader efter man slutat ta dom tills allt är ute från kroppen. Jag slutade därför tvärt ta mina ca 6 månader innan vi försökte bli med barn (fick rejäla avtrappningssymptom ca 2 veckor sen mådde jag bra). Tycker inte det känns rätt mot bebisen att ha pillerpreparat av något slag i kroppen som påverkar kroppen.

• EnaOline

nej det tycker inte jag heller, jag tror inte jag skulle våga utsätta mitt barn för piller...

• egensinnig

Vill inte skrämma någon men vill höja en varningens finger - OM man mår väldigt dåligt och har självmordstankar kan detta öka initialt de första veckorna när man börjar med antidepressiva. Så suicidrisken blir större och man bör därmed följas upp väldigt noga de första veckorna. Detta vet jag själv efter att nästan inte ha överlevt....
    Har också testat kurer med ETC ( elchocker) men det had eingen vidare effekt på mig, inte tabletter heller. Det som funkat för mig var en terapeut som jag fick förtroende för och som jobbat med mig i flera år nu. Så nu när mina downs kommre så vet jag hur jag ska hantera dem - boka in tätare terapitider, trappa ner på tempot, skämma bort mig sjäkl osv

• Stjärnblomma

Jag tycker det är lite trist att det så ofta betraktas som "fult" att ta mediciner men "fint" att använda naturmedel, gå i terapi etc. Det borde anpassas efter vad varje individ behöver för att må bra, inte vara en moralisk fråga.

Jag var svinrädd att ha med vården att göra, försökte i åratal med alternativa metoder. Har gått länge i terapi. Tänk att det sällan nämns att terapi också kan ha "biverkningar", jäklar så dåligt jag mått av det ibland. För mig personligen visade sig piller - rätt sorts piller som passade mig, tog några försök att hitta rätt - vara bokstavligen livräddande. Det löser inte alla livets problem, men det håller mig stabil så pass att jag har en sportslig chans att lösa problem.

För andra personer kan piller vara helt fel väg att gå. Man måste lyssna till sig själv.

TS, låter bra att din läkare tycker du ska vänta med pillren tills han är tillbaka och kan hålla bättre koll. När man börjar med dem bör man nog gärna ha en månad då det är lite lugnare omkring sig, så kroppen hinner ställa in sig. Om det inte är superkris förstås så man absolut måste ha medicin så fort som bara möjligt. Prata så ärligt som möjligt med din läkare och lyssna till dig själv. Det är ditt liv så det är bara du som kan avgöra om en behandling hjälper dig eller inte.

Lycka till, och hoppas att du ändå kan njuta av bröllopet!

• EnaOline

Å tack stjärnblomma! jag tycker också att det känns bra att jag ska vänta med pillrena. Jag har inge självmordstankar, tack och lov, men är rädd att få. Jag har haft det förut, men jag är nog för feg... Jag är lite besviken, för vi ville så gärna ha ett litet frö i magen... men men så är livet ibland, man kan inte planera hur allt ska bli...

Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?