• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • EnaOline

ni får gärna inboxa mig om det känns känsligt att svara på mina frågor direkt här på tråden..

• Silva79

Jag har ätit "lyckopiller" från och till i 8-9 år pga vinterdepression, första året fungerade det jättebra, den bästa vintern i mitt liv, sen dess har det dock inte fungerat riktigt lika bra. Men mår man piss så gör ändå pillerna livet bedrägligt. Man blir ganska varken eller, inga upp men heller inga nergångar. Nu är mitt minne kasst, men kan inte komma på några direkta biverkiningar som jag har drabbats av iaf. Har visserligen ätit en sort som jag gick upp massor på, men det förvarnade läkaren om, så dom skrivs nog inte ut utan att man varnars för denna biverkning. Jag kommer inte ihåg vad den heter tyvärr.

Om jag var du skulle jag nog se till att äta lite piller över bröllopet iaf, lååg dos. Det behövs inte så mycket men ett bröllop kan tära på de starkaste nerver.

Kan verkligen rekommendera ljusterapi om du lider av höst/vinterdepression!

• EnaOline

Silva79 vi har skrivit till varandra förut om ljusterapi, jag ska prova det, om det nu finns här i Norge? jag ska träffa läkaren idag och höra med honom. silva79 har du slutat nu med piller och hur påverkade det dig?

• Vi2alltid

Om du börjar att smyga in dem försiktigt med en halv tablett i taget så ska du inte behöva känna nånting!

Pillrerna är som sagt ingen lösning på problemet, men gör det så mycket lättare att komma ur sin situation! Jag har ätit sådana i 4 år, och har nu fått kognitiv terapi och börjat trappa ner på medicinerna.

• EnaOline

vi2alltid, har de hjälpt dig bra? vilken sort äter du och hur har de påverkat dig??

• Vi2alltid

Det där med zombie: tråkigt myt! Du ska inte äta dämpande mediciner som får dig att bli som en zombie utan de s.k lyckopillerna har inte alls nån sådan påverkan!

Dessa piller innehåller ett ämne som vi normalt ska producera i hjärnan, men folk som lider av depression och ångest producerar för lite sådant.

• Vi2alltid

Det var det bästa jag nånsing gjort! Som livet såg ut innan jag började önskar jag ingen människa!
    jag äter en sort som heter Paroxetin och de har helt enkelt gjort så att livet har kännts lite lättare, som om alla höga trösklar sänks litegrann så att man lättare tar sig över. Det är därför det gärna ska kombineras med terapi, som då kan bli "lättare" att gå igenom

• EnaOline

saken är den att första gången jag blev deprimerad för 5/6 år sedan, skrev en ritkigt kass läkare ut piller till mig, han gav mig först och främst helt fel sort, sen skrev han ut en jättehög dos, då hamnade jag i ett zombiestadie i 2- 3 månader, jag mådde totalt skit, ännu värre än tidigare, sen när min vanliga läkare kom tillbaka från sin semester, då reagerade han starkt, och sa att jag hade fått helt fel piller och var fly förbannad, sen dess har jag fått en riktigt trist syn på antidepressiva medel..

• EnaOline

vi2alltid, har du provat andra sorter också innan du hitta den rätta medicinen eller hade du turen och fick rätt med en gång?

• Vi2alltid

förstår det!
    men se till att det är just de sk lyckopillrerna, det har "serotonin-höjande" effekt
    skillnad på piller och piller :)

Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?