• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • EnaOline

det står under rubriken min sida bara om du vill!

• lera

Ok, ska försöka. Har inte varit på BT sen de gjorde om sidan så jag hittar ingenting längre..

• Vi2alltid

Hej igen! Här hade det hänt mycket sen jag var borta..

Måste bara få kommentera: Det kanske låter väldigt hemskt att jämföra lyckopiller med järntabletter... Men jag brukar faktiskt jämföra det med att vara diabetiker.
    När du är diabetiker så har din kropp brist på insulin och du måste tillsätta det på kemiskt väg.
    Precis så kan det vara i hjärnan: att du har brist på ett ämne som gör oss glada och lustfyllda. Därför kan man på kemisk väg sätta in det under en period för att liksom "få igång" hjärnan igen. Vissa måste äta det livet ut, men det är extremt ovanligt. Men man kan behöva äta det några år för att uppleva hur det är att må riktigt bra! Då börjar hjärnan så smått producera ämnet själv igen.

Varför är folk så rädda för dessa mediciner? "Prova nåt annat först" men det är ju precis vad EnaOline har gjort! Jag gick oxå omkring i flera år utan att bli bättre, men att börja med mediciner var det bästa jag har gjort!

• EnaOline

jag började faktiskt med första tabletten, kan man märka av biverkningar efter första pillret redan?

• EnaOline

jag har förresten provat det mesta istället för medicin, terapi, pms tabletter, omega3, johannesört, med mera...

• Silva79

Tror inte du känner av någon biverkning direkt, ett litet tips är ju att inte leta efter dom :P

Det tar ju 2-4 v innan du känner någon effekt av dom, men det antar jag att din doktor sa till dig.

EnaOline skrev 2008-06-18 19:46:14 följande:
    jag började faktiskt med första tabletten, kan man märka av biverkningar efter första pillret redan?
  • Silva79

Kan inte annat än att hålla med dig!

Vi2alltid skrev 2008-06-18 19:38:56 följande:
    Hej igen! Här hade det hänt mycket sen jag var borta..Måste bara få kommentera: Det kanske låter väldigt hemskt att jämföra lyckopiller med järntabletter... Men jag brukar faktiskt jämföra det med att vara diabetiker.När du är diabetiker så har din kropp brist på insulin och du måste tillsätta det på kemiskt väg. Precis så kan det vara i hjärnan: att du har brist på ett ämne som gör oss glada och lustfyllda. Därför kan man på kemisk väg sätta in det under en period för att liksom "få igång" hjärnan igen. Vissa måste äta det livet ut, men det är extremt ovanligt. Men man kan behöva äta det några år för att uppleva hur det är att må riktigt bra! Då börjar hjärnan så smått producera ämnet själv igen. Varför är folk så rädda för dessa mediciner? "Prova nåt annat först" men det är ju precis vad EnaOline har gjort! Jag gick oxå omkring i flera år utan att bli bättre, men att börja med mediciner var det bästa jag har gjort!
  • Lövings

Det va inte EnaOnline jag menade skulle pröva något annat direkt utan läste en annan som skrev "Har inte läst hela tråden men jag känner mig ofta nere och är irriterad pga det. Skäller hela tiden, har inget tålamod, känner mig nere och ledsen. Ofta trött. Kanske något att pröva för mig???"
    Det var bara allmännt att jag tycker att man ska prova annat innan man börjar med tabletter,
    Vraför ska man börja med tabletter direkt?
    Fast jag är en sådan person som inte vill vara påverkad av något eller beroende av saker i första hand.

tycker inte man ska ge ut tabletter hit och dit bara, men min åsikt..

• Vi2alltid

nä det är sant, men ofta är det ganska långvariga problem sedan flera år innan det är tal om mediciner, iaf av seriösa läkare

Lövings skrev 2008-06-18 21:19:34 följande:
    Det va inte EnaOnline jag menade skulle pröva något annat direkt utan läste en annan som skrev "Har inte läst hela tråden men jag känner mig ofta nere och är irriterad pga det. Skäller hela tiden, har inget tålamod, känner mig nere och ledsen. Ofta trött. Kanske något att pröva för mig???"Det var bara allmännt att jag tycker att man ska prova annat innan man börjar med tabletter,Vraför ska man börja med tabletter direkt?Fast jag är en sådan person som inte vill vara påverkad av något eller beroende av saker i första hand.tycker inte man ska ge ut tabletter hit och dit bara, men min åsikt..
  • Fröken Larsson
    Lövings skrev 2008-06-18 12:24:06 följande:
    Vill bara säga också, att man behöver inte fundera på att ta tabletter så fort man känner sig nere.Det finns andra alternativ att prova på innan!Utan verkligen tänka sig för, det är inget man bara ska göra hur som helst. Kan inte hålla med om att man ska jämföra lyckopiller som att äta järntabletter.Man har nergångar och mår dåligt vissa gånger i livet.Det behöver inte betyda att man har en depression.Tycker man verkligen ska fundera innan man tar tabletterna, det är inget man bara ska göra för man känner sig lite nere.
    ...Fast jag vet inte om det att hon har mått dåligt i 5-6 år och har diagnosen depression är att "känna sig lite nere"? Liknelsen med järntabletterna pekade bara på att det inte behöver vara något misslyckande att äta tabletter utan att det helt enkelt kan vara så att man har en brist i kroppen som gör att den är i obalans så att man lättare utvecklar depressioner - jag menade inte att man skulle kasta i sig antidepressiva medel lika lättvindigt som alvedon.
Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?