• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • Silva79

Ja just det, det var du jag snackade med om ljusterapi :)

Jag äter bara piller vintertid, i år har jag ätit lägre än lägsta dos (halv tablett varannan dag) tack vare ljusterapin.
    Vill sluta helt men vet inte om jag vågar, får se hur jag gör vintern som kommer.

Sålänge man slutar med nertrappning så brukar det sällan vara några problem, man får aldrig sluta rakt av!!!

EnaOline skrev 2008-06-18 07:14:37 följande:
    Silva79 vi har skrivit till varandra förut om ljusterapi, jag ska prova det, om det nu finns här i Norge? jag ska träffa läkaren idag och höra med honom. silva79 har du slutat nu med piller och hur påverkade det dig?
  • EnaOline

det obehagliga är väl att jag tidigare enbart har lidit av höst/vinter depressioner och nu har det blivit värre och har börjat komma under sommaren också, jag som har längtat till sommaren så mycket bara för att jag vet att jag mår bra, men men...

• dragonesse

Jag åt Citalopram i kanske 1,5 år. Jag mådde skit innan, men medicinen fick mig att må bättre. Jag kände dock av biverkningar såsom viktuppgång och minskad (obefintlig) sexlust. Jag hamnade inte i ett zombie-stadie, men för mig som är känslomänniska där det går väldigt upp och ner hela tiden i höga berg och djupa dalar (från superlycklig till jättedeprimerad) så kändes det nästan lite som om jag var en zombie. Jag kände mig likgiltig. Saker som annars skulle fått mig att bli jätteledsen över ryckte jag bara på axlarna åt.

Det kan låta hemskt men faktum är ändå att när jag inte gick igenom de vanliga djupa dalarna och höga bergen så kunde jag kolla objektivt på saker och förstå att det inte fanns någon mening att jag reagerade som jag brukade göra. Jag fick distans till det hela. Det tråkiga var väl sexlusten då, för den blev verkligen obefintlig. Det var lite samma sak där på nåt vis, orkade inte riktigt bry mig. Tråkigt, men nu är den tillbaka i alla fall!

Att äta lyckopiller var en lösning för mig att må bättre i alla fall, trots biverkningar. Prata ordentligt med läkaren först bara så du är medveten om vilka biverkningar som kan förekomma för just din medicin.

• Lövings

Homeopati är alternativmedicin och det innebär att man går till en slags samtalsterapeft och berättar om viktiga saker som hänt i livet.
    Utifrån det så får man en medicin några samtal senae.
    Medicinen är ämnen från växt-, djur- och mineralriket.

Det är inte alla som tror på denna alternativedicin men jag tror stenhårt på den. Det va där jag blev frisk och min mamma har blivit hjälp av samma människa att bli av med allergier, sömnbesvär och lite besvär.

Men som sagt, det är individuellt.
    Det är nog inte alla som blir hjälpa på detta sätt, tyvärr.
    Önskar det fanns något som hjälpte alla lika.

• Vi2alltid

jag fick rätt medicin på en gång, läkaren valde efter mina symptom

nu ska jag åka iväg så: Lycka till hos läkaren! Skriv gärna och berätta hur det gick!

(och du, det är inte så konstigt att du är lite rädd för mediciner; i vårt samhälle är det lite dålig stämpel på sådana PLUS att deppressionen inte gör det lättare att känna sig mindre rädd! men oroa dig inte, lyckopiller är vanligare än vad man tror! (tyvärr kanske man ska säga, men du förstår hur jag menar ) och det kan vara en vändpunkt i ditt liv! )

KRAM och lycka till!

• EnaOline

ja det önskar jag med, känns inte bra att börja med antidepressiva, men jag hoppas att de kommer hjälpa, känns som en sista utväg just nu.. har inget val, jag vill inte låta älskling se mig sån, å vad jag önskar att jag var den sprudlade glada personen, jag saknar mig själv som fan!

• EnaOline

vi2alltid å tack, jag ska till läkaren klockan 9 så vi får se hur allt går... ja visst jag ska skriva här och berätta hur det har gått..

• EnaOline

tack pollie.. har svarat på det precis..

• Tooticki
    EnaOline skrev 2008-06-18 07:01:15 följande:
    Tootiski, hur tycker du pillrena har påverkat personen du känner som äter antidepressiva...?
    Det är väldigt svårt att svara på då det enda man vill när någon man står nära mår dåligt är att den ska få må bättre. De jag känner har blivit hjälpta i olika grad, en väninna var väldigt anti piller men drabbades av kraftig panikångest efter att ha varit med om jobbiga saker. Hon fick "lyckopiller" utskrivna och stod samtidigt i kö till terapi. Trots att hon åt medicin kände varken hon eller hennes man att hon kunde vänta på att komma fram i kön så de anlitade en privat terapeut (1800 kr/timma i London ) och hon började i terapi. Då började hon må mycket bättre. jag tror att det var en kombination av att hon dels fick samtalsterapi och dels att hon lärde sig att acceptera medicinerna.

En annan person jag känner hade stora sömnsvårigheter, var stressad och kände sig nedstämd. Vid besök hos läkare där hon efterfrågade sömnutredning ville läkaren skriva ut lyckopiller. Efter några månader gick hon till läkaren igen och efterfrågade sömnutredning, den gången lyckades läkaren övertala henne att börja med lyckopiller. Hon började äta dem men kände ingen skillnad. Efter et år trappade hon ner själv och några månader efter hon slutat började hon gå i KBT privat och nu mår hon mycket bättre.

Jag tror som sagt var att lyckopiller funkar i kombination med terapi, men jag vet också att många läkare är snabba på att skriva ut såna och det tycker jag är tråkigt.
Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?