• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • JohanoCissi

men dem kan inte avskeda dig fr det, du är ju sjukskriven med läkarintyg eller

• EnaOline

jo det är det, men de kan tydligen få en att säga upp sig har jag fått höra, du kan tänka dig att träffa båda cheferna och bli utskälld för att man är sjukskriven.. inte så kul när man är deppig, att bli nedklankad precis, flera som har varit sjukskrivna har varit på såna samtal och sen valt att säga upp sig på grund av dessa samtal...

• Fröken Larsson

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag ville bara spontant säga att det inte alls behöver vara något misslyckande att äta tabletter - det kan ju vara så enkelt som att din kropp har brist på ett hormon som skapar den här obalansen som gör att du mår dåligt, och tabletterna tillför ämnet som din kropp behöver. Som att jag måste knapra järntabletter då och då annars blir jag extremtrött och blek, typ.

Jag har också haft en del perioder med depressioner, stadigt återkommande under våren. De var hemska under tonåren och hade jag bara vågat då så hade jag ätit tabletter. Nu behöver jag inga, mår såpass bra ändå. Det gläder mig verkligen att du verkar vilja ta tag i hur du mår. Lycka till!

• EnaOline

tack Fröken Larsson du är så himla snäll!

• lera

Jag håller med Fröken Larsson, det behöver inte vara ett misslyckande att man mår så pass dåligt att man måste äta medicin. Däremot kan jag tänka mig hur du känner dig, jag har själv fått SSRI och var mycket skeptisk mot det till att börja med. Efter ett tag insåg jag att det faktiskt hjälpte och började då fundera på hur jag hade kunnat gå och må så dåligt så länge. Däremot så ska man inte se det som en mirakellösning, mycket annat spelar också in och det är viktigt att man, som någon anna skrev, har en bra läkare som kan anpassa dosering och göra uppföljningar samt att du kan även få terapi. Medicinen hjälper rent kemiskt men påverkar inte sådant som händer i ditt liv och hur det påverkar dig.

Jag såg att du ska gifta dig den 12:e juli (grattis!) och i så fall ska du nog fundera på om du vill påbörja medicineringen nu eller om du vill vänta till efter bröllopet. Det är inte säkert att du kommer att märka av insättningen så mycket men om du gör det kan det visa sig i form av yrsel, illamående och huvudvärk i ett par veckor och det antar jag att du vill ha avklarat innan bröllopet. Sen är det även olika hur långt tid det tar innan man märker av effekten på medicinen.

Vad gäller ditt jobb så ska du inte säga upp dig själv om du inte vill, det är bättre att förklara för chefen hur det ligger till och hoppas på att de kan visa någon förståelse. Jag förstår att det känns osäkert i och med att du har en provanställning men jag tror inte att man är helt rättslös bara för det.

• Lövings

Vill bara säga också, att man behöver inte fundera på att ta tabletter så fort man känner sig nere.
    Det finns andra alternativ att prova på innan!
    Utan verkligen tänka sig för, det är inget man bara ska göra hur som helst. Kan inte hålla med om att man ska jämföra lyckopiller som att äta järntabletter.

Man har nergångar och mår dåligt vissa gånger i livet.
    Det behöver inte betyda att man har en depression.

Tycker man verkligen ska fundera innan man tar tabletterna,
    det är inget man bara ska göra för man känner sig lite nere.

• EnaOline

det tycker jag också, jag har funderat fram och tillbaka i många år, och jag har fått diagnosen depression. Jag tror inte tabletterna kommer att vara mirakelkuren, det har jag aldrig trott, men jag hoppas att de kommer/ kan underlätta lite för mig så jag orkar ta tag i mig själv och de bakomliggande orsakerna till depressionen...

• EnaOline

jag ska ringa en privat psykolog och kolla med honom när det gäller tabletterna, jag litar nog inte på läkare efter den där händelsen med tabletterna jag fick för många år sedan... så får jag se vad han har att säga också..

• lera

Nu vet jag inte vem du svarade men jag tycker definitivt att du ska prova med medicin. Funkar det inte så är det ju bara att sluta. Jag kan skriva till dig och berätta om mina erfarenheter och tips mm om du vill men ajg vet inte hur man "inboxar".

Lycka till!!

• EnaOline

lera gör det gärna, du går in på din sida så står det på vänster sida skicka meddelande, då skriver du in mitt nick och skickar..

Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?