• EnaOline

depression +lyckopiller innan bröllopet?

vet inte var jag ska skriva det här, det hör kanske inte hit? Är nog deprimerad, har varit det enbart på hösten förut, i 5 eller 6 år, nu är jag det tydligen på sommaren också. Jag har aldrig ätit lyckopiller, är så trött på att må så här, kan jag börja ta piller nu eller rekommenderar ni som har erfarenhet att ta dem efter bröllopet p g a all biverkningar? Hur ser ni på lyckopiller? positivt/negativt?? erfarenheter? jag är livrädd för att börja med piller, känns som ett misslyckande på något vis för mig, för jag är så emot allt som heter piller. jag vill inte utsätta min omgivning för men depression något mer. har en underbar blivande man som älskar mig villkorslöst, vill inte att han ska se mig sån hela tiden, jag saknar mitt glada jag... :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:56
    gifter oss den 12:e juli förresten...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 00:59
    sen att det är en massa stress inför bröllopet, och det har strulat med klänning, har en häxa till svärmor, har avslutat en relation till en vän som faktiskt skulle vara min tärna har ju inte gjort att jag har blivit gladare precis.. *suck*

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-18 06:32
    angående det där jag skrev om misslyckande, tro nu inte att jag tycker folk är misslyckade som äter "lycko piller" jag har bara kämpat i så många år med att inte ta några piller därav mina känslor om misslyckande...

• Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?
  • mika 080705

hej tjejen!

jag äter sk. lyckopiller. och har gjort det i snart 6 år. min erfarenhet är att man kan må "ännu sämre" första veckan/veckorna och även må lite illa och ha huvudvärk. sen kan det ta ett tag att hitta den sorten som är bra för just dig. om du inte har turen på första försöket.
    så jag vet faktiskt inte om du ska vänta eller ej. kanske kan du gå på stödsamtal fram till bröllopet och börja med pillren efteråt?

är det något du undrar så fråga mig gärna!

*kram* och hoppas du mår bra snart.

• EnaOline

men hur hjälper de pillrena alltså dig idag?? hur är det med alla biverkningar? gå upp i vikt osv? självmord stankar? minskad sexlust? har läst att man kan få det? jag har tack och lov inga sådana tankar och slipper gärna det.. jag läste att man är helt neutral, att man inte känner glädje fullt ut osv? kommer du sluta med dem någon gång? eller har du redan slutat? hur har det då påverkat dig? massa frågor

• Tooticki

Antidepressiva mediciner är väldigt bra att använda sig av för att komma ur en depression, det är dock ingen lösning på problemet. Antidepressiva mediciner bör kombineras med terapi, annars kan det vara svårt att komma underfund med varför man blir deprimerad och häva det.

Mitt förslag är att du tar tag i att gå till en läkare nu med en gång, bara för att du får tabletter utskrivna betyder det inte att du måste börja ta dem direkt. Du kan ju vänta till efter bröllopet.

• EnaOline

tack tooticki, så känner jag också, saken är den hur tragiskt det än låter att det är långa köer/ väntetider till psykologer/ terapeuter, och om man går till en privat så kostar det skjortan, här i norge kostar det 850 i timmen och man behöver gå hos en typ en/ två gånger i veckan, blir svindyrt, känns hur tragiskt det än låter som man inte har något val än att börja äta, det här är på något vis som en sista utväg, särskilt när depressionen har börjat komma på övriga årstider än hösten/vintern... suck!

• EnaOline

jag är så rädd att jag ska ta dem i hur många år som helst, det vill jag verkligen inte och sen är jag livrädd för att inte känna glädje/lycka fullt ut, har läst att folk känner inte exempelvis riktig glädje/lycka/sorg efter att de tagit piller, eller att gå upp jätte mycket i vikt det känns så obehagligt/ främmande, tänkt om jag typ blir som en zombie känslomässigt?

• Lövings

Jag kan bara prata för mig själv och min depression jag hade.
    Jag åt lyckopiller (zoloft) under 1½ år.
    Det första året fungerade det tyckte jag, ialf första halvåret men sen kom jag tillbaka i samma sinnesstämmning sakta men säkert.
    Sista halvåret vet jag inte varför jag tog dom, mådde precis som innan.
    Det hjälpte mig just då men jag tror att det är en väldigt tillfällig lösning.
    Det som hjälpte mig i slutet var rätt samtalsterapeft(har haft ca 10 innan som inte kunde hjälpa mig) och homeopati.
    Men som sagt, det är väldigt individuellt.
    Lycka till.
    Kram

• Tooticki

Jag tror att det är viktigt att inte tänka på hur lång tid man ska äta dem innan man ens har börjat. Läkare brukar säga minst ett år för att man ska få kontinuitet och verkligen börja må bättre. Alla går inte upp i vikt, ingen person jag känner har gjort det.

Gå till en läkare, de kan hjälpa dig bäst!

Lycka till!

• EnaOline

tack tjejer!
    jag ska träffa läkaren idag. Lövings berätta gärna om homeopati, kan man gå till en sån trots att man äter tabletter?? vad tyckte du hjälpte dig mest?

• EnaOline

Tootiski, hur tycker du pillrena har påverkat personen du känner som äter antidepressiva...?

Svar på tråden depression +lyckopiller innan bröllopet?