• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • Little Nikki

Dom som har klankat ner på Silvas bilder tycker jag vart lite klantiga. Nu är ju deras bilder så som dom ser ut. Tycker kanske att det va lite onödigt att tala om bristerna för paret. Visst det är en amatör som tagit bilderna men dom är faktiskt inte illa alls. Bildidé får man ju säga är väldigt bra - då tänker ja på den dom ligger i gräset och när dom kramas på filten. Sen är det faktiskt bara efterbehandlingen som inte är särskilt bra, men det går ju alltid att lösa i efterhand om man har ett bra utgångsläge.

Inga galna skuggor rätt igenom deras ansikten eller så! Lite överexponerat på i gräset bilden men ibland är inte sånt helt lätt ens för oss som jobbat länge. På de flesta bilderna har fotografen placerat paret under ett träd för att få skydd mot solen - vilket vi proffs ofta gör om vi inte har med ljus som kan "overpower" solen. Jag tycker man kan gratulera paret för dom har hittat någon som inte var helt ute å cykla...

Sen kanske jag hade kontaktat en duktig grafiker som kan göra nåt av dom men det e jag det!!!

• Silva79

Tack :)

Vi är nöjda med dom, och är redigeringen inte tipptopp så är det troligtvis mitt fel eftersom det är jag som har gjort det mesta. Sen blir faktiskt kvalitén något sämre när man laddar upp dom här.

För det pris vi betalade är jag jättenöjd och jag kan leka och prova mig fram med alla bilderna hur mycket jag vill. Vårt största problem är att vi har så många bilder, fick mellan 600-700 st högupplösta orginalbilder, vilket gör det svårt att sålla.

Hade vi anlitat ett proffs hade vi haft 8-16 bilder i ett album för det fem-dubbla priset (här där jag bor verkar dom vägra att lämna ut bilder digitalt).

Dom som vill lägga pengarna på foton ska ju göra det, vi anser att vi kan ha dom pengarna till bättre saker (har nyligen köpt hus och planerar barn).

Little Nikki skrev 2008-06-22 17:14:22 följande:

Dom som har klankat ner på Silvas bilder tycker jag vart lite klantiga. Nu är ju deras bilder så som dom ser ut. Tycker kanske att det va lite onödigt att tala om bristerna för paret. Visst det är en amatör som tagit bilderna men dom är faktiskt inte illa alls. Bildidé får man ju säga är väldigt bra - då tänker ja på den dom ligger i gräset och när dom kramas på filten. Sen är det faktiskt bara efterbehandlingen som inte är särskilt bra, men det går ju alltid att lösa i efterhand om man har ett bra utgångsläge.Inga galna skuggor rätt igenom deras ansikten eller så! Lite överexponerat på i gräset bilden men ibland är inte sånt helt lätt ens för oss som jobbat länge. På de flesta bilderna har fotografen placerat paret under ett träd för att få skydd mot solen - vilket vi proffs ofta gör om vi inte har med ljus som kan "overpower" solen. Jag tycker man kan gratulera paret för dom har hittat någon som inte var helt ute å cykla...Sen kanske jag hade kontaktat en duktig grafiker som kan göra nåt av dom men det e jag det!!!
  • Little Nikki

Japp - vill man ha filerna från ett proffs så får man leta upp rätt person och sen vara beredd på att pröjsa rejält för dom.

Jag tar en rejäl slant för mina.

Silva! När ni har råd så kan ni ju be en grafiker fixa några av bilderna! Det räcker ju oftast att ha några riktigt fina. Bara favoritblderna kanske? Ni har ju filerna nu så ni behöver ju inte ha bråttom med det!

Det finns säkert grafker på fotosidan med!

• Silva79

Kan ju vara en idé att kolla upp det, tack för tipset :)

Little Nikki skrev 2008-06-22 17:50:57 följande:

Japp - vill man ha filerna från ett proffs så får man leta upp rätt person och sen vara beredd på att pröjsa rejält för dom.Jag tar en rejäl slant för mina.Silva! När ni har råd så kan ni ju be en grafiker fixa några av bilderna! Det räcker ju oftast att ha några riktigt fina. Bara favoritblderna kanske? Ni har ju filerna nu så ni behöver ju inte ha bråttom med det!Det finns säkert grafker på fotosidan med!
  • Midori75
    Timba skrev 2008-06-21 20:12:37 följande:
    Tack för tipset men jag ratar per automatik röriga hemsidor där jag inte lätt kan navigera... Förstår inte alls vad fotosidan.se är för sida, är det ett forum? Är det amatörfotografer man kan anlita? Näe, dålig och rörig sida som inte talar om vad det rör sig om och som kräver medlemskap...Går bort för min del.
    Det är många amatörfotografer där. Kolla den här fotografen: www.studiolivia.se
    Han är amatör och medlem på fotosidan.se men han har en egen websida. Prisvärd också tycker jag.
  • Arla79

Little Nikki skrev 2008-06-22 17:50:57 följande:
    [citat]
    Japp - vill man ha filerna från ett proffs så får man leta upp rätt person och sen vara beredd på att pröjsa rejält för dom.Jag tar en rejäl slant för mina.

Hur mycket är en rejäl slant? Vad ingår i det priset?

• Little Nikki

Ja eftersom jag vill vara anonym här på bt så vill jag inte tala om mina priser då nån kanske känner igen min prissättning (jag har ibland listat ut vilken fotograf det talas om i vissa inlägg på grund av priset som det talats om)

Men låt oss säga att du fotar dig i ca en timme så kostar det i runda slängar 5000:- och filerna får du lägga till ungefär lika mycket för att få. Så en timmes fotografering inkl filer runt 10000:-

Sen finns det såklart de som både e billigare och mycket dyrare för det! Jag vet andra proffs som ligger på 10000:- bara för fotograferingen. Man får helt enkelt leta runt lite och sen får man se vad som är viktigast för en själv.

En del är helt ointresserade av filerna faktiskt och vill bara få alla bilder fixade och klara utan krångel.

• Arla79

Ok, tack. Helt ok att få vara anonym

Jag har nyss pratat med en fotograf och då skulle det för en hel dags fotograferande med 100-200 redigerade bilder på skiva gå på 4000-5000 kr men det priset var olika beroende på var i Sverige det är. Det känns som ett bra pris iaf.

• Little Nikki
    Midori75 skrev 2008-06-23 10:21:10 följande:
    Det är många amatörfotografer där. Kolla den här fotografen: www.studiolivia.seHan är amatör och medlem på fotosidan.se men han har en egen websida. Prisvärd också tycker jag.
    Ser inte ut som en amatör! Irriterande duktig!!!! Morrr..... nu fick man mindervärdes komplex.... hahaha
  • Stitch

Fast Mats på Livia kan man ju knappast kalla för amatör, det är ju vad han jobbar med.
    Har man företag kan man väl inte kallas för amatör eller? Svårt det där!

Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?