• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • anna 2008

Skonie: Jag tror jag delvis förstår hur du menar men ditt uttalande är lite konstigt tycker jag. Om du litar mer på din syster än på en främling som är professionell inom sitt yrke så borde det ju innebära att du låter systern eller andra släktingar göra håruppsättningen, laga maten, sy klänningen och tillverka ringen också, eller? Jag menar inte att låta spydig men jag blir uppriktigt förvånad över alla inlägg här där man får det att låta som om det är kameran som tar bilden inte inte personen bakom. Det är ju som att säga att bara för att man har en bra skrivmaskin så skriver man en bra bok .

För att svara på TS fråga kan sägas att vi kommer att anlita en fotograf som vi valt ut noga. Hon är inte heltidsfotograf men har egen firma och vi har valt henne främst för att hon är duktig och inte för prisets skull (hon är nog lite dyrare än medelsnittet även bland yrkesfotografer enligt vår rundkoll). Det kan tyckas fegt men dåliga bilder är inget jag vill riskera för några tusenlappars skull när det ändå handlar om vår bröllopsdag. Däremot var vi av budget skäl tvungna att dra ned på tiden vi anlitar henne för och även om jag helst skulle ha velat ha henne med hela dagen så har vi inte råd med det utan då prioriterar vi färre timmar och bilder men ser till att välja en riktigt bra fotograf. Vanliga "minnesbilder" av amatörkvalité kommer vi att få av gästerna i alla fall så vi absolut inget skäl till att därutöver anlita någon vi inte känner för pengar om det i alla fall bara blir amatörbildskvalité vi får (då kan man lika gärna låta bli helt tycker jag).

• Skonie

anna 2008, skulle kanske förtydliga att min syster inte är en amatör även om hon inte fysiskt jobbar som fotograf. Ibland går det lite fort.

• Tooticki

anna 2008 skrev 2008-06-10 17:48:33 följande:

Jag menar inte att låta spydig men jag blir uppriktigt förvånad över alla inlägg här där man får det att låta som om det är kameran som tar bilden inte inte personen bakom. Det är ju som att säga att bara för att man har en bra skrivmaskin så skriver man en bra bok .
    Nja, snarare är det väl så att UTAN en bra kamera så är det otroligt svårt att uppnå en bra kvalité på fotona (upplösning, ljusinsläpp etc) vilket betyder att hur duktig (amatör)fotografen än är så kan inte fotona bli särskilt bra.
  • 20080301

vi valde bort fotograf för en kompis som skulle ta bilderna kan säga att nu i efterhand ångrar jag dte djupt.

• Little Nikki

Jag tror det är upp till var och en vad som behövs. Är man en sån person som inte bryr sig alls om blder så tror jag inte att man behöver känna att det är ett måste för att alla andra gör det. Problemet är nog att man kanske inte vet förrän efteråt hur mycket det gör med de där bilderna.

Jag trodde inte att jag skulle bry mig särskilt mycket om mina bröllopsbilder. Jag vill ju bara fota andras bröllop o ta vackra bilder... lite ego kanske - vill bara skapa! Men efteråt försod jag vikten av att ha egna! Jag ville knappt vänta en vecka med att få se bilderna och låg på min stackars kollega som värsta bridezillan för att få fram dom.

Jag vet inte hur många gånger jag varit med om att ha haft en barnfotografering bokad och när föräldrarna kommit in i ateljen och sett alla bröllopsbilder på väggen - suckat tungt och sagt:
    vi skulle tagit en proffsfotograf till vårt bröllop men vi snålade in på det - usch vad vi ångrar det nu.

Sånt e ju skittråkigt!

• Veronika Brith

Silva79 skrev 2008-06-10 16:43:34 följande:

Vi anlitade en amatörfotograf och bilderna blev jättebra (finns några i mitt galleri)... Så man behöver inte lägga en förmögenhet på fotograf. Vi fick över 600 bilder på cd, några redigerade. Framkalla kan jag göra själv!
    Ni är vackra! Men jag kan se på en gång att ni anlitade en riktigt amatörfotograf Inget fel med bilder men inte någonting special heller.
  • anna 2008
    Tooticki skrev 2008-06-11 06:44:12 följande:
    anna 2008 skrev 2008-06-10 17:48:33 följande:
    Nja, snarare är det väl så att UTAN en bra kamera så är det otroligt svårt att uppnå en bra kvalité på fotona (upplösning, ljusinsläpp etc) vilket betyder att hur duktig (amatör)fotografen än är så kan inte fotona bli särskilt bra.
    Fast t.o.m. alla enklare systemkameror (som går att köpa för en bra bit under 10 000 inkl. objektiv) är bra nog nu för tiden bara man är duktig nog att utnyttja kameran och inte bara kör på automatinställningar hela tiden, så visst tror jag att det finns en viss övertro på tekniken. När det gäller upplösningen så tror jag dessutom att det inte är många som egentligen vill ha en förstoring stor som en affisch på väggen och då spelar det ju inten roll om det är 8 eller 25 megapixel i kameran.
  • Little Nikki

Det är fotografen som tar bilden - inte kameran..... glöm inte det!

• Tooticki

anna 2008 skrev 2008-06-11 08:56:19 följande:

Fast t.o.m. alla enklare systemkameror (som går att köpa för en bra bit under 10 000 inkl. objektiv) är bra nog nu för tiden bara man är duktig nog att utnyttja kameran och inte bara kör på automatinställningar hela tiden, så visst tror jag att det finns en viss övertro på tekniken. När det gäller upplösningen så tror jag dessutom att det inte är många som egentligen vill ha en förstoring stor som en affisch på väggen och då spelar det ju inten roll om det är 8 eller 25 megapixel i kameran.
    Ja, det är jag medveten om. Men det är bara jag och en person jag känner som äger sådana kameror och vi är väldigt fotointresserade. Så när jag säger BRA kamera menar jag att man inte ska lattja runt med en digitalkamera med 2 megapixlar och tro att det kommer bli foton man kan förstora (snyggt) till 50x70 el liknande.

Det jag vill framföra är väl egentligen detta: anlita en vän om du vill men se till att denna har en kamera med minst 8 megapixlar och (som du skrev) inte vara använder sig av bara automatinställningar.
  • Tooticki

anna 2008 skrev 2008-06-11 08:56:19 följande:

P.S. Gemene man tycker nog att en kamera i 10 000-kronorsklassen är ganska dyr och därför tar jag det inte för självklart att alla känner någon som har en sådan och dessutom vill ställa upp med att fota.
Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?