• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • Sebastiána

Chamor - det var ett bra tips för oss! Jag vet som sagt inte hur bra denna kille är på att ta just bröllopsbilder, men jag har sett många andra bilder han har tagit och han har fotat månniskor en hel del (men mest mingelbilder). Om vi gör en testfotorunda först kan vi ju se hur bra det blir och kanske boka en annan fotograf som back-up/komplement. De blider min kompis inte klarar - pga kompetensbrist eller bristande utrustning - kan ju den andre fotografen ta!

• Ljungfru

Veronika Brith skrev 2008-06-11 08:52:42 följande:

Silva79 skrev 2008-06-10 16:43:34 följande:
    Ni är vackra! Men jag kan se på en gång att ni anlitade en riktigt amatörfotograf Inget fel med bilder men inte någonting special heller.
    Det ser inte jag och jag förstår att ni är jättenöjda med bilderna.
  • Veronika Brith
    Timba skrev 2008-06-18 13:49:29 följande:
    Är det frågan om bättre kvalitet eller mer estetik eller? Jag är bara nyfiken eftersom jag går och velar om vi ska lägga pengar på fotograf eller ej!Så jag vill veta vad som skiljer fotografen från amatören.
    Ingen kreativetet från fotografens sida. Dåligt kontrast på bilder. Alla bilder är rakt på.
    Kolla på www.lindisima.se och ni kan få bättre uppfatning om vem som kallas "proffsfotograf" Alla andra är amatörer för mig
  • Gable

Håller med, det är en otrolig skillnad på amatör- och proffsfotograf. MEN man ska också vara säker på att fotografen ifråga är van att fota bröllop, det är någonting helt annat än att fota t ex natur.

Vi valde en proffsfotograf och lade rejält med pengar på det. Det var värt varenda krona! Så vackra bilder hade vi aldrig fått med någon annan, även om den personen hade varit en duktig amatör. Tittar fortfarande på korten då och då, 2 år senare.

• SaraPayam

Hej!

Jag håller oxå med, visst ska man anlita en proffsfotograf, det ligger ju ganska mycket i det som en annan tjej sa, att det är ju fotona & ringar & minnena som man kommer ha kvar.

Vi kommer att anlita både en fotograf & en som filmar hela bröllopet & festen :)

Man vill ju kunna se det igen & minnas hur fantstiskt det är (förhoppningsvis) ;) / Sara

• tolonta

Veronika Brith skrev 2008-06-19 22:04:16 följande:

Ingen kreativetet från fotografens sida. Dåligt kontrast på bilder. Alla bilder är rakt på.Kolla på www.lindisima.se och ni kan få bättre uppfatning om vem som kallas "proffsfotograf"Alla andra är amatörer för mig
    Fina bilder, men det finns mååånga andra fotografer som tar lika fina bilder som dessa...
  • Timba

Veronika Brith skrev 2008-06-19 22:04:16 följande:

Ingen kreativetet från fotografens sida. Dåligt kontrast på bilder. Alla bilder är rakt på.Kolla på www.lindisima.se och ni kan få bättre uppfatning om vem som kallas "proffsfotograf"Alla andra är amatörer för mig
    Vilka fantastiska bilder!! Nu förstår jag mer vad du menar! Även fast jag fortfarande tycker att Silva har jättefina bilder! Trist bara att ingen fotograf sätter ut priser! Vill ju veta om det kostar 2.000 eller 12.000...
  • Timba
    ia7 skrev 2008-06-21 20:02:48 följande:
    fotosidan.se kan man hitta jättebra amatörfotografer och det blir inte så dyrt...
    Tack för tipset men jag ratar per automatik röriga hemsidor där jag inte lätt kan navigera... Förstår inte alls vad fotosidan.se är för sida, är det ett forum? Är det amatörfotografer man kan anlita? Näe, dålig och rörig sida som inte talar om vad det rör sig om och som kräver medlemskap...Går bort för min del.
  • ankangudrun

Vi kommer inte att anlita en fotograf för våra bilder. Vi har valt att ha ett bröllop som inte kommer att kosta alltför mycket då jag studerar och vi precis köpt hus. Mamma syr klänningen, min syster gör frisyren jag sminkar mig själv, gör egen brudbukett, inbjudningskort mm, och vi kommer att ha en släkting och en av mina vänner som tar kort på oss. Det enda vi har valt att inte spara in på är mat och dryck, det blir en cateringbuffé, samt musiken i kyrkan och på lunchen som vi valt att betala lite mer för(förmiddagsbröllop). Vi har resonerat som så att dagen i sig är ett otroligt minne, som vi vill ska bli så bra som möjligt. Att få perfekta kort att sitta och titta på efteråt är naturligtvis trevligt, men för oss ingen nödvändighet. Korten kommer i vilket fall som helst att visa oss som vi såg ut just den dagen och det räcker för mig. Ibland kan jag tycka att det blir lite hysteri kring sådana här bitar, minnena av dagen har man ju alltid inom sig!

Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?