• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • Carmilla79

Hm, kanske kan tilläggas att jag själv troligtvis hellre skulle lägga ner extra pengar på ringarna, fotona och underhållningen. Ringarna och fotona för det är de saker jag kommer ha kvar sedan, underhållningen nog mest för att jag vill mina gäster ska ha en så kul kväll som möjligt. :)

• anna 1976

Det är med fotografen som med allt annat. Vi kommer inte att chansa. Det finns inte en chans att vi kommer låta någon bekant ta bilderna. För många missnöjda brudpar runt om i vår bekantskap har gjort att vi blivit avskräckta för att be vänner bekanta ta bilderna.

Vi sparar in på maten, drycken, lokalen, musiken och transporterna. Samt lägger krutet på fotografen, tårtan, bröllopsnatten och bröllopsresan.

Allt handlar om att prioritera. För vår del så ser vi ett bröllop något som sker en gång. Vi kommer sitta där sen om 10-15 år och titta på bilderna. Då skall de vara riktigt bra. Hade vi haft råd skulle vi haft fotografen med oss på bröllopsresan.

• Timba

Veronika Brith skrev 2008-06-11 08:52:42 följande:

Silva79 skrev 2008-06-10 16:43:34 följande:
    Ni är vackra! Men jag kan se på en gång att ni anlitade en riktigt amatörfotograf Inget fel med bilder men inte någonting special heller.
    Oj. Jag ÄR verkligen amatör för jag tycker att bilderna i silva79 galleri är jättefina! Alltså både vackra och att de ser "proffsiga" ut. Hur hade dessa bilder kunnat bli om en proffsfotograf tagit dem tror du Veronika Brith? Är det frågan om bättre kvalitet eller mer estetik eller? Jag är bara nyfiken eftersom jag går och velar om vi ska lägga pengar på fotograf eller ej!Så jag vill veta vad som skiljer fotografen från amatören.
  • Fröken Larsson

Vi hade inte planerat att ha en riktig fotograf utan var nöjda med att ha vår fotointresserade marskalk bakom kameran. Dock överraskade mina svärföräldrar oss med att ge oss en fotograf i bröllopspresent - då inte en traditionell utan en som var med under nästan hela dagen (genom smink, påklädning, hår, en tur på stan i bröllopskläderna, vigseln osv) så att det blev som ett reportage om bröllopsdagen. Så här i efterhand är jag otroligt glad över detta. Fotografen var inte en av gästerna utan kunde koncentrera sig enbart på att göra sitt jobb, på att växla kameror och tillbehör efter miljön (det var regn, sol, mulet, vi var utomhus, i välbelysta lokaler och i dunkla). Han tog över 500 bilder och valde ut ca 130 till oss som vi kan hämta ner från hans sida - detta kostar 7000 kr. Han sprutade av idéer och utnyttjade miljöer, vinklar etc på bästa sätt för att skapa över hundra verkligt härliga bilder. Jag rekommenderar en fotograf!

www.rytterfalk.com/brollop/kristofferochanette/

• chamor

Intressant diskussion om ett svårt ämne Jag har systemkamera, lite enklare men min utrustning är värd ca 10 000 ny med extra objektiv m.m. Jag fotar främst natur (som de flesta amatörfotografer). Det gör inte mig till speciellt duktig porträttfotograf. Jag har inte fotat bröllop men tror att mina bilder skulle bli helt ok. Däremot eftersom jag saknar erfarenheten så skulle de flesta mina bilder tas från insperation av andra bröllopsbilder jag sett. Alltså jag kan "kopiera" andras reslutat men inte komma med så mycket eget om ni förstår. När vi skulle fota till vårt häfte och inbjudan et.c så bad vi en kompis fota oss. Hans kamera är likvärdig med min och han är skickligare naturfotograf än mig. han tar UNDERBARA naturbilder men jag tyckte inte att mer än kanske 5 av 100 bilder han tog av oss var användbara. Vi blundar, fula skuggor m.m. Men då är han ju inte heller van! Om ni ska ha amatörer så se till att de är vana att fota människor. Åk gärna lite vardagsuppklädda till de platser ni ska fota och provta bilder tillsammans! Ha gärna en lista som hjälp för amatörfotografen med där ni har kanske 20 miniatyrbilder och visa vad ni är ute efter. Vi kommer att ha en släkting som fotar. Det är en kostnadsfråga men han har fotat bröllop och är utbildad fotograf men kan inte jobba som det eftersom det är en hård bransch. Han tar bra bilder! (sett de bröllopsbilder han tog på sin bror förra sommaren) men han tar inte riktigt lika fantasifulla bilder som "bröllopsfotografer". Eftersom jag är intresserad av foto, även bröllopsfotning, så kommer vi gå igenom vilken sorts bilder vi ska ha så vi alla blir nöjda och glada. För mig är väldigt bilderna viktiga och jag håller TUMMARNA att allt ska gå bra även om jag är lite nervös, inte minst för vädret! Vi har ingen B-plan liksom...

• Sommargrönt

Jag tycker det var en liten konstig kommentar att säga att det är okej att inte lägga pengar på en fotograf om man är en sån person som inte alls bryr sig om bilder. Det kan man väl göra ändå? Jag är väldigt blyg och skulle inte känna mig avslappnad med en proffsfotograf så därför väljer vi en släkting. Jag bryr mig otroligt mycket om bilderna ändå! Och visst kan yttre element eller annat ställa till det men man blir inte automatiskt nöjd för att man betalar mycket pengar för en proffsfotograf! Det där är en avvägning som varje par måste göra helt själv!

• chamor

Jag tror de flesta bryr sig om sina bilder men visst är det en avvägning! Som sagt är det inte en garanti att man blir nöjd. Personkemin kan ju skita sig rejält med en främling om det vill sig illa och det syns också på bilderna. Lika så syns det om man inte är avslappnad. Men det är väl också en fotografs jobb att kunna få folk avslappnade och plocka fram det fina hos dem Det är absolut ingen garanti att få bättre bilder hos en "riktig" fotograf men förhoppningsvis ska deras utbildning och erfarenhet även synas på reslutatet!

• Tx2

Vi kommer att anlita en fotograf för bröllopsbilder och vigsel. Jag tror att en del av mina vänner säkert skulle ta fina bilder med sina fina systemkameror, men jag vill att dem oxå skall få njuta och vara med på vigseln och inte känna att dem måste titta genom en lins hela tiden för att prestera ett resultat som jag skall bli nöjd med och ha resten av mitt liv. På festen tar alla sina "amatörbilder" med sina digitalkameror och då räcker det bra för mig. Men bröllopsbilderna vill jag ha en fotograf som kan se dem små detaljerna och komma på hur vi skall stå för att skuggan skall bli bra el att vi lyckas locka fram våra fina sidor osv

• Sebastiána

Jag vet inte hur vi gör. Har en kompis som jobbar som AD och som är foto-utbildad. Han har dock inte tillgång till studio om det blir dåligt väder. Han har tillgång till en bra kamera och foto"paraplyer" mm.

Jag vet inte exakt hur bra han är. Kanske väljer vi mellanalternativet: några riktiga proffsbilder och så tar han resten. Jag har ändå tänkt bjuda honom på bröllopet.

Mindre fel kan jag rätta till i efterhand - är själv proffs på PhotoShop.

• Ilbäcksan

Jättefina bilder, jag gillar den där ni sitter på en filt, väldigt romantiskt arrangerad.

Silva79 skrev 2008-06-10 16:43:34 följande:
    Vi anlitade en amatörfotograf och bilderna blev jättebra (finns några i mitt galleri)... Så man behöver inte lägga en förmögenhet på fotograf. Vi fick över 600 bilder på cd, några redigerade. Framkalla kan jag göra själv!
Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?