• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • anna 2008

Tooticki: Det håller jag med om, men visst är det väl fortfarande personen bakom kameran som är viktigast för även om du har en kamera för 100 000 kr så får man ju inte automatiskt bra bilder om man inte har öga för hur man komponerar en bra bild. Alltså, med en enkel systemkamera kan en duktig fotograf få fantastiska bilder men med en superlyxkamera kommer en usel fotograf att få usla bilder .

• Tooticki

anna 2008 skrev 2008-06-11 09:09:14 följande:

Tooticki: Det håller jag med om, men visst är det väl fortfarande personen bakom kameran som är viktigast för även om du har en kamera för 100 000 kr så får man ju inte automatiskt bra bilder om man inte har öga för hur man komponerar en bra bild. Alltså, med en enkel systemkamera kan en duktig fotograf få fantastiska bilder men med en superlyxkamera kommer en usel fotograf att få usla bilder .
    Absolut, visst är det så. Men med en usel kamera kommer kvalitén på framkallningen aldrig att bli tillfredsställande för en person med höga krav.
  • Sommargrönt

Det verkar vara många här som tycker fotograf är oerhört viktigt. Så jag tänkte ge vårt perspektiv på saken eftersom vi valt att INTE anlita fotograf.

Jag har en normal digitalkamera, med den har vi tagit massor av semesterbilder och andra bilder och jag har som amatör fotograferat åt vänner på bröllop. Jag har inte foto som intresse alls men gillar att ta kort för att ha minnen. Vi har förstorat upp många bilder och det blir bra. Min blivandes bror har en digital systemkamera, alltså en bättre än min och fotar mer än jag gör. Jag resonerade som så att kan jag ta bilder från semestrar och liknande som jag tycker om och de vänner jag fotat åt är nöjda, varför skulle inte jag vara nöjd? Bilderna blir vackra och passar i albumet. Och vad gäller porträttfoton så kan man ju se i en digitalkamera om de blir bra. För mig är vitsen att jag ser naturlig och bekväm ut och inte blinkar eller liknande. Och att bilden är skarp. Eller att jag inte har en mörk skugga över halva bilden. Det kan man se i displayen. Så vi låter brodern fotografera och när det gäller porträttbilderna så tittar vi i kameran tills vi är nöjda. Vi kände att vi blir gifta hur som helst. Och att vi kommer ha minnena kvar med bilderna, även om de inte är proffstagna. Och som vi sett i trådar innan så är man inte alltid nöjd med proffsfotografer heller. Då är jag mer bekväm med en vän som fotograf än en "främling", även om främlingen ska vara proffs på det han/hon gör.

• Carmilla79

Jag tror på att det är personen bakom kameran som är den avgörande faktorn, men självklart är det så att bra utrustning gör så att personen kan få ut mer spelrum. Det finns ju en orsak till att alla musiker och konstnärer uppgraderar sin utrustning till något bättre och som passar deras individuella behov. I frågan om fotograferande så handlar det ju om att utvecklas vidare, från kompakt till en systemare, och sen kanske en mer avancerad systemkamera i takt med ens egen utveckling. Samtidigt så betyder det ju inte (anser jag) att man måste ha dyraste Hasselbladaren om man nu faktiskt inte tar den typen av foton som kräver detta.

Och nej, bara för att du har an Hasselbladare med de bästa gluggarna betyder det inte att du automatiskt är duktig fotograf. Inte skulle jag bli proffsmusiker för att jag köper mig en Steinway flygel eller Stradivarius.

• HurraViSkaGiftaOss

Jag skulle aldrig snåla in på fotografen.
    Bilderna är minnen för livet, som du aldrig får chansen att ta om!

• Silva79

Dom är speciella för oss och vi har fått väldigt många kommentarer om hur fina dom är, både från folk vi känner och från okända. Till det priset jag har betalat är jag supernöjd. Jag kan göra precis vad jag vill med bilderna dessutom, hade jag tex fotat hos proffs hade jag troligtvis inte ens kunnat lägga ut bilderna här (dom jag frågade lämnade inte ut foto högupplöst på cd). Jag har fotat hos proffs innan och inte varit nöjd.

Veronika Brith skrev 2008-06-11 08:52:42 följande:

Silva79 skrev 2008-06-10 16:43:34 följande:
    Ni är vackra! Men jag kan se på en gång att ni anlitade en riktigt amatörfotograf Inget fel med bilder men inte någonting special heller.
  • 071101 3

snåla ALDRIG på fotografen. du får vad du betalar för. även om din syster är duktig så kan yttre elementen göra att en amatör fotograf misslyckas med bilderna. anlitar du en fotograf som arbetar med bröllopsfotografering är det stor chans att bilderna blir bra trots ljuset,vädret eller vad den nu kan vara.

jag tar åt mig när någon påstår att kameran gör bra bilder. jag blir ledsen av sådana kommentarer. det är som att säga: "vem som helllst kan köpa en kamera och ta lika bra bilder som du" det betyder att utövandet av mitt yrke hänger på kameran.

och även om man har dålig utrustning kan du lyckas med bilderna. erfarenheten och skickligheten gör fotografen, inte utrustningen.

• Little Nikki
    Carmilla79 skrev 2008-06-11 09:45:51 följande:
    Jag tror på att det är personen bakom kameran som är den avgörande faktorn, men självklart är det så att bra utrustning gör så att personen kan få ut mer spelrum. Det finns ju en orsak till att alla musiker och konstnärer uppgraderar sin utrustning till något bättre och som passar deras individuella behov. I frågan om fotograferande så handlar det ju om att utvecklas vidare, från kompakt till en systemare, och sen kanske en mer avancerad systemkamera i takt med ens egen utveckling. Samtidigt så betyder det ju inte (anser jag) att man måste ha dyraste Hasselbladaren om man nu faktiskt inte tar den typen av foton som kräver detta.Och nej, bara för att du har an Hasselbladare med de bästa gluggarna betyder det inte att du automatiskt är duktig fotograf. Inte skulle jag bli proffsmusiker för att jag köper mig en Steinway flygel eller Stradivarius.
    ...och här har ni anledningen till varför vi e så dyra!!!!
    Jag anses vara en sk "dyr fotograf" och jag e fattig som en kyrkråtta! Allt kostar så förb#)&%¤ mycket!!!
  • Nennies

Vi ska inte ha en "riktigt" fotograf. Min Kusin ska fota oss å han e superduktig!! SÅ man behöver nog inte alls känna att man ska va tvungen att lägga ner flera tusen på en proffsfotogref.

• Carmilla79

Jag tror det är ett individuellt val, som Little Nikki sa; "Är man en sån person som inte bryr sig alls om bilder så tror jag inte att man behöver känna att det är ett måste för att alla andra gör det." Alla har vi ju olika budget och prioriterar olika saker. Därmed tror jag att man ska ha ett öppet sinne och faktiskt lyssna på vad andra kompisar som haft proffs/amatör tyckt efteråt och allmänt väga för- och nackdelarna. Så länge man gör ett väl avvägt beslut så blir man säkert nöjd i längden. Detsamma gäller nog de flesta beslut när man planerar ett bröllop.

Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?