• Timba

Vad kostar fotograf? Behöves det?

Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet.

Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?

Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!

• Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?
  • Mrs Van Derkamp

Klart en fotograf behövs!Bröllopet är ju en av det viktigaste höjdpunkterna i livet.Om ni inte har råd med en dyr proffsfotograf kan ni boka ett mindre paket där ni tar porträttbilder och eller vigseln för det är ju det viktigaste,sen fotar kompisen resten av bröllopet.

• Tooticki

En kompis med en BRA kamera funkar väldigt bra, men allt handlar om vad man är ute efter.

Om man som mrs van der Kamp här ovan tycker att det är en av de viktigaste sakerna på bröllopet och att det får kosta 50 000 kr, självklart är man inte beredd att göra avkall på det.

Men om ni vill att er dag ska förevigas och vill ha kort på er själva i de fina kläderna, stylade etc utan att ha enorma krav så kör på att be en vän.

• Pumpkin

Jag ser det såhär: Det som finns kvar efter bröllopet är minnena, fotona och ringen/ringarna. Alltså är jag villig att satsa på just de sakerna.

• tolonta

Ja, det är skillnad - för det mesta. En duktig kompis KAN få fina kort. Men råkar det inte vara perfekta ljusförhållanden just när ni gifter er, kanske det blir skarpa skuggor av solen, eller om det regnar och ni måste ta inomhuskort - det är då en proffsfotograf ska veta hur man får bra bilder ändå. Det är det inte säkert att en kompis lyckas lika bra med.

Om man får bilderna i papeprsformat eller på CD beror helt på vad fotografen erbjuder. Enligt lagen om upphovsrätt så är det så att fotografen äger rättigheten till bilderna på er. Om ni ska få bilderna, högupplösta på skiva, så förlorar fotografen kontrollen över sina bilder. Dels riskerar de att ni gör "dåliga kopior", som kanske av andra förknippas med att fotografen tar dåliga bilder (oftast kan det behövas extra behandling på en bild som ska förstoras, till exempel). Dels kan det vara en viktig inkomstkälla för många fotografer.

Jag hade samma funderingar, men kom fram till att de kompisar som är duktiga på att fotografera är ändå inga proffs. Och det vore synd om de kände press på sig, och inte kunde slappna av och bara få vara gäster på bröllopet...

Däremot så ville jag absolut ha bilderna högupplöst. Skulle inte kunna sova på nätterna annars. Så jag kollade enbart bland fotografer som erbjöd detta. Det finns många så kallade "amatörfotografer". De kanske inte har en gedigen fotoutbildning, utan är mer eller mindre självlärda fotografer som med en digital systemkamera och en hemsida har startat företag. Många av dessa fotografer erbjuder bilderna digitalt, högupplösta, utan att det kostar skjortan.

Så letar du efter ett sådant företag kan du nog komma undan ganska billigt ändå...

• anna 1976
    Timba skrev 2008-06-10 15:08:56 följande:
    Vi ska hålla kostnaderna för bröllopet lågt och funderar på var vi kan skära ner. Vi tänkte först skippa fotograf och istället låta en duktig kompis agera sådan men nu börjar jag fundera på om det ändå inte skulle vara roligt med "proffsiga" bröllopsbilder tagna av fotograf? Det blir ju trots allt ett minne för livet. Vad kostar fotograf? Får man bilderna utprintade eller på CD? Är det verkligen någon skillnad på en fotograf och en duktig kompis med systemkamera?Berätta gärna hur ni gjort och hur ni resonerar!
    Det är en enorm skillnad.

Vi har varit på bröllop där vänner fotograferat, bilderna har inte varit vidare bra. En gäst fotograferar med som en gäst och det blir aldrig riktigt bra bilder.

För det är ju bilderna som finns kvar när dagen är över.

Vi har valt att ha vår fotograf hela dagen. Ifrån förmiddagens alla förberedelser tills festen slutar och alla går hem. För oss är det viktigt. Vi snålar in på menyn, det blir lite enklare och lättare. Vi har inget band utan löser musiken själv.

Vad kostar en fotograf? Det är olika. Vi har tittat runt på ett stort antal och vi har fått priser på en hel dag ifrån 5000-80.000:-. Alllt beror på hur många assistenter fotografen har. Om alla bilder ingår i full upplösning (vi får våra både på DVD och i en iPod Touch), samt om det ingår papperskopior eller inte.
  • 040409

Vi har flera duktiga kompisar som ska hjälpa till att ta kort under dagen, både på förberedelser, vigsel og fest. Men vi kommer ändå att ta kort hos en "riktig" fotograf oxå, är viktigt för oss att ha många och bra kort från bröllopet. Så vi ska ha poträttfotografering på ca 1-2 timmar, innan vigseln. Som andra säger så vill vi inte att kompisarna ska känna allt för stor press på att det måste bli perfekta kort, utan de ska få njuta av att va gäster oxå! Vi gifter oss dessutom tidgt på våren, och vill ha en fotograf där vi oxå kan ta bilder innomhus om det skulle va dåligt väder. Har väl satt en budget på max 5000 kr för fotografen, men har inte bokat nån än.

• Silva79

Vi anlitade en amatörfotograf och bilderna blev jättebra (finns några i mitt galleri)... Så man behöver inte lägga en förmögenhet på fotograf. Vi fick över 600 bilder på cd, några redigerade. Framkalla kan jag göra själv!

• Skonie

Vi ska inte ha fotograf. Jag litar betydligt mer på min underbara lillasyster än på en främling.

• Rebellen75

Vi kommer också att först ta "riktiga bilder" hos en fotograf sen kommer en vän till oss som erbjudit sig att ta bilder. Han har en riktigt bra kamera med alla finesser som jag inte förstår mig på. Han tar bra bilder, nackdelen är att vi tänkt och fråga honom om han vill vara tostman tillsammans med hans fru. Får se hur vi löser det han behöver inte ta bilder hela tiden.

Svar på tråden Vad kostar fotograf? Behöves det?