• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • Aspera

Superbra Jenster att du orkar stå på dig. Det är på sånt här sett vissa typer börjar med sin fysiska misshandel genom att först bryta ner sin partner med elaka kommentarer om att de inte duger som de är (psykisk misshandel). Var väldigt vaksam!!!

• tolonta

Jobbigt läge, men det går ju inte i längden att han får dig att må dåligt över din kropp. Särskilt inte när det är oförtjänt... Har han någon gång tänkt på att din kropp, för att vara normalbyggd, inte kan jämföras med hans. Vältränade killar kan gå under 10 % kroppsfett. En tjej som går under 12 % kroppsfett är anorektisk. 12 % - 18 % kroppsfett kan vara "elitidrottarnormalt" - om det nu kan kallas normalt. Många av de tjejerna som ligger i det området har ingen mens, för att de ligger så lågt i fettprocent. 20 - 30 % kroppsfett är normalt för kvinnor. Jag ligger runt 20 % och jag är smal. Imte mager, men smal...

Men det handlar ju egentligen inte om varken mått eller vikt, det handlar om att hans problem med att skilja på vad han vill göra med sin kropp och vad du vill göra med din kropp, och hans brist på respekt för dig angående detta...

Lycka till!

• Tooticki

Vad stark du är! Jag är väldigt imponerad!

Vill du ha ett råd så skulle jag ge dig detta: ta tag i skilsmässan du istället, han verkar inte ha kommit åt din självkänsla än och den är värd att jobba för att bevara. Det finns så många underbara män där ute som skulle avguda din kropp ch din personlighet. Att vara ensam är också bättre än att vara med någon som inte respekterar en.

Ett stort lycka till!

• Godisråttan

Usch vad jobbigt du måste ha det! Jag kan tänka mig hur hemskt det måste vra när han trycker ner dig på det sättet. stå på dig! Man klarar ALLT!

• Zozo

Och han menar da att om man är överviktig/underviktig sa kan man inte vara klarsynt??
    Han later ârligt talat sa inskränkt i sin egen tankevârld att han inte är värd besväret!

Jag menar, min make tycker DEFINITIVT att jag är snyggare och mer attraktiv när jag vâger lite mindre och mar bättre med mig själv; det gör ju JAG med! Men det hindrar inte att han tycker att jag är bade snygg och attraktiv NU, med nagra kilon för mycket och 7-manaders gravidmage.

• Sommargrönt

Jag får kalla kårar när jag läser denna tråden. Det verkar som att han är på god väg att försöka trycka ner dig med psykisk misshandel. Det gäller inte bara vikten utan nu berättar du om att ditt hår eller dina kläder inte heller duger. Och när du reagerar så verkar det som att han försöker slå undan motståndet hårt genom att hota med skilsmässa för att du ska ge upp och "lyda".

Snälla, ta en paus från honom eller gå SJÄLV och prata med någon professionell om hur du känner och vad han gör. Jag är orolig för dig...Det verkar ju som att du inte tar åt dig och att han inte ska lyssna. Men...men det är lättare att prata än att göra...

• ingenjörsbruden

Fy va hemskt, TS!!!!

Min m2b påminner väldigt mkt om din man FÖRUTOM att han aldrig hackar på min vikt eller hur mkt jag äter, hur jag klär mig osv.

Istället så stöttar han mig på alla möjliga sätt, hjälper till att laga hälsosam mat, locka med mig ut för att motionera osv.

Vi försöker föra en öppen dialog istället....att vi båda behöver ta hand om våra kroppar och utseende, dels för att i långa loppet inte förfalla o framför allt för hälsans skull. (OBS ingen hysteri eller plastikoperationer o dyl).

Synd att din man inte förstår att det han håller på med är psykologisk misshandel även om du verkar väldigt stark o inte tar så mkt vid dig av vad han säger.

Att hålla på som han gör är DEF MKT OATTRAKTIVT, kvittar hur vältränad han är......

Finns det inte möjlighet att gå i par-terapi eller nåt sånt?!

• ingenjörsbruden

O bara en parantes....

Om han nu inte har diskuterat din VIKT utan dina MÅTT.....har han tagit upp BMI i den diskussionen så är han helt bakom flötet......

• Mikabella

Jag hade utan att kunna vakta min tunga säkert slängt ut kommentaren "Fråga min man" på middagen! Vet inte om det är så bra, men man blir ju liksom bara så arg o man vill tyvärr "sätta" dit sin partner om han hade varit så dum! På honom bara! Grrrr!

• Vidalila

Förekom honom och skriv ut egna skilsmässopapper, signera, gå in helt tyst och lägg dom på bordet framför honom och gå ut lika tyst igen. Varför vänta på honom? Visa honom att du menar allvar.

Han hotar dig, och det har han inte rätt till. Vilken jävla barnrumpa han är. Jag hade gjort exakt så som jag skrev. Och sen hade jag gått hemifån och tagit en drink med mina vänner istället. Fy vad nervös han hade blivit. DET hade gett honom svar på tal. Han verkar ju inte lyssna särskilt mycket. Du verkar vara en mycket klok kvinna, varför nöja sig med honom? ett as som trycker ner dig för att må bättre själv?

Skriv ut papperna och spatsera därifrån. Han ringer dig inom 1 kvart jag lovar. Och DÅ kanske han lyssnar.
    *Morr*

jenster skrev 2008-06-10 19:00:36 följande:
    Jag visade slutligen denna tråd för honom för att han kanske skulle fatta, om inte av mig, i alla fall av 68 andra kvinnor. Tror ni han kom hem med insikt?? Tyvärr tjejer, hopplöst fall. Han kom tillbaka och slog bort det genom: a. "hälften av svaranden var överviktiga eller underviktiga"b. "resten har diskuterat VIKT och han menar ju min kropp/måttband whatever."Intressant "Vidalila": han har påpekat att jag har tunnt hår/fel frisyr, eller att jag klär mig sådär, eller eller...Efter 2 veckors tystnad, och efter ytterligare en observation från honom att jag "tog två gånger" på ett bröllop, förklarade han igår att orsaken till hans kommentarer som jag skrev om i börjav av tråden, var att han inte attraheras av mig eftersom jag inte tar hand om min kropp och äter för mkt. DESSUTOM, det var ju intressant, så "pratar" jag bara, jag tänker tydligen visst inte på min kost eller på träning.Jag KAN inte hjälpa att min armar är stora (har tränat judo i flera år) eller att jag har kraftig benstomme. Så egentligen går han på sånt som man kan göra åt. Han har printat ut skilssmässopappren, eftersom jag bara är sur, inte vill spendera varken midsommar eller semester med honom (wow, tänk er vad "kul" jag får det med dessa kliringar och kommentarer och vara men en observatör/tyrann). Jag hade velat att han insåg att det han gör är det värsta man kan göra i ett förhållande: tracka ner på utseende/kropp, kontrollera, och tjata om skilsmässa varje gång vi bråkar. Att han tar tagi i sig själv, GÖR NGT åt sitt beteende, går till psykolog och sedan kommer hem med minst 1000 rosor, presenter. Men det är ju inte läget just nu. Han är helt inkapabel till att ta tag i sig eller att be om ursäkt så det motsvarar det han gör. Känner mig rätt likgiltig, trycker han upp skillsmässopappren under näsan på mig tvekar jag inte att skriva på, då är han inte värt minsta tanke. Ett sådant ytligt, oengagerat, oberäkligt och otryggt äktenskap vill jag inte ha. Min livsglädje är inte värt det.
Svar på tråden Man man tjatar om vikt