• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • JPerlestam

Ja, jisses vilka män det finns! Jag har sedan jag och min sambo träffades gått upp 16 kg och han har ALDRIG någonsin klagat det minsta på hur jag ser ut trots att han träffade mig som jättesmal. Nu håller jag på att gå ner men det bestämde jag mig för eftersom JAG är missnöjd. Att det finns kvinnor som sedan försvara den sortens beteende här är ju ännu sorgligare... Stå på dig Jenster och lycka till!

• Maria2009

Jag väger 70-71 kg till 174 cm och har inga problem med det, skulle jag gå ner till 60 skulle jag se grymt benig ut, hu! Så det är nog knappast dig det är fel på, är jag rädd...

• Peggy sue

Att han beter sig som ett svin är vi (nästan) rörande överens om här, dessutom så tycker jag att det är obehagligt att han lägger sig i, vill diskutera och kontrollera? din vikt... men även om det hade handlat om ngt annat, ex hur mkt du träffar vänner eller vad som helst så tycker jag att han passerar en gräns med sitt beteende. Hans jobb är att få dig att känna dig underbar, hur du än ser ut och uppenbarligen så har han inte förstått det..

Själv har jag gått upp i vikt senaste året vilket jag inte är bekväm alls med, ångest!
    jag är 160 cm och väger 58 när jag trivs som bäst (mycket tuttar, rumpa och kurvor som jag INTE vill bli av med) så du måste ju va supersmal även när du är "fet" i hans ögon..
    min m2b säger bara positiva saker om min kropp, varje dag, vilket ju är mkt smart om man vill ha ett fungerande sexliv eftersom inte f*n känner man sig sexig och sugen om ens partner får en att känna sig fet.. Han blir å andra sidan rikligt belönad på den fronten varje kväll eftersom han lyckas få mig att känna mig snygg, hur dålig dag jag än haft, och du förtjänar ingenting sämmre.

• Juni2009

Jag skrev så här (på slutet)...

Så min tips: gör inte stor sak av det.
    LYSSNA istället på honom så han kan förklara på bättre sätt på varför han reagerar det.
    Så du kanske förstår vad han menar om han är klumpig av sig att försöka förklara vad han menar?

Jag berättade oxå att min sambo var som TS man.
    Sambon var rädd att jag skulle gå upp i vikt pga hans mamma är mer än 100kg, det blev hon efter 2 graviditer.
    Jag frågade honom varför han var rädd att jag skulle gå upp så berättade han för mig.
    Varför berättade jag för TS för att hon ska få veta att det finns flera som hon, dvs att ha en kärlek som inte tycka om hennes vikt.

Så därför jag undrar hela tiden på varför skulle han reagerar på hennes vikt?
    Varför kan hon göra det tvärtom dvs istället bli ARG = bråk mellan dom igen och igen.
    Så kan hon fråga honom varför han är så fixerad vid hennes vikt?
    Varför kan han inte ser hela henne? att han kan se hon faktiskt mår bra som hon är nu, med kilo upp eller ner.

Vad jag menar att det kan syns på henne, 5kg är mycket om man gå upp eller ner.
    Är det därför han reagerar på det? eller kan han tycka det inte känns bra? jaa det var många saker som få mig undrar över på hans reaktion.

Hela tiden menade jag att hon kan prata med honom o fråga varför ska han reagera vid det?

Jag pratade aldrig om det han sa till henne som fläskis m.m

Sen tycker jag inte om det du skrev "You fail" till mig.

• misstrixie

Juni2009,

Usch vad tråkigt det måste vara att ha sånt i sin relation? Det hade jag aldrig gått med på. Lika lite som jag anser mig ha rätt att kritisera min sambos kropp/vikt. Man ska väl leva tillsammans som jämlikar och individer och inte förmyndare.

• Sommargrönt

Att ha en man som hjälper en att sätta gränsen när man går upp mer än man själv vill är en sak. Att ha en man som talar om hur man ska se ut är en helt annan. Min blivande frågar ibland om vi verkligen ska köpa glass eller om jag verkligen ska låta bli att springa för att JAG sagt att jag inte gillar mig som jag är och för att JAG vill gå ner i vikt. Det är inte din pojkvän som ska tala om vad du ska väga, det är DU! Det här är oacceptabelt.

Sen tycker jag ändå att du ska försöka förstå VARFÖR han beter sig så här. Han tycker säkert om dig och vill inte göra dig ledsen. Så han måste ju ha något problem som gör att han beter sig så illa. Försök ta reda på var det här beteendet kommer ifrån så du kan hjälpa honom att sluta. Han kanske har fått sådana här pikar av sina föräldrar eller lyssnat på hur hans pappa pratade så till hans mamma när han växte upp?

• Vidalila

Jag förstår inte det här med att kritisera varndras utseende över huvudtaget...man ska väl inte förändra sin partner?! Jag säger som jag sa innan:

Förklara för honom att du inte accepterar att han talar så till dig. "Sådär talar man inte till mig. Jag bestämmer att du inte får säga så till mig. Du sårar mig och jag _kräver_ att du slutar upp med det på en gång."

Det är den enda som fungerar. Det är inte ens lönt att diskutera, utan bara att helt sonika förklara att han kan dra åt helvete om han inte respekterar dig.

Punkt slut. Han ska väl ge fan i din vikt! Ursäkta mitt språk med den här gör mig rent ut sagt förbannad.
    Du är vacker som du är. Jag är 160 och väger 53, men jag är jättenöjd. Hade min man sagt så till mig hade jag bett han ta sig en funderare över vem han tror att han är...

• Hammerman

Juni2009 skrev 2008-05-29 23:29:05 följande:

Sen tycker jag inte om det du skrev "You fail" till mig.
    1. Jag bryr mig inte om vad du tycker. 2. Med tanke på vad du skrev till TS så tycker jag att det var högst befogat. Det är fortfarande så att vi har att göra med en helt normalviktig person, BMI kring 19-20 och därmed hur sund som helst viktmässigt sett, som trakasseras av sin sambo direkt hon går upp något kilo. Det är ett sjukligt beteende och du rådde henne att inte bli arg när han kallar henne fläskig (vilket han verkar göra de flesta gångerna han tar upp det här med henne, notera hur hon i trådstarten skriver att det "pyser över" för honom när det här kommer på tal) och då föreslår du att hon bara ska sätta sig ner och lyssna på honom, när hon borde riva ifrån ännu hårdare än vad hon redan gör. Sen tar du upp dig själv som exempel där du minsann är en duktig flicka som VERKLIGEN FÖRSTÅR din partner och rättar dig efter hans direktiv. Ursäkta mig, men respekt är något man ska kunna utgå från i ett förhållande, inte något man ska diskutera sig till.

Det är lite som att få skylla sig själv att man blir slagen för att man inte klargjort för partnern innan att man inte uppskattar knytnävsslag i ansiktet. Logiskt, eller hur?
  • Zozo

Juni2009; jag maste säga att jag inte heller förstar din infallsvinkel. Även om det som i ditt fall hade varit nagon som skulle oroa sig för att partnern skulle bli fet, sa börjar man väl för farao inte tjata pa nagon som är nâstintill underviktig!? Att man ska diskutera och försöka första sin partner haller jag med dig om men i TS fall later det som om det är hennes partner som ska sätta sig ner och försöka första vad det handlar om. Problemet är HANS inte hennes...

Som en liten parentes: Nu ska man heller inte hänga upp sig pa bara BMI.. enligt BMI skulle en person som Arnold Schwartzenegger räknas som sjuklig fetma... vilket man knappast skulle säga om ett sadant muskelberg. BMI tar inte hänsyn till sadant som extrem muskelmassa etc.

• valkyriana

Håller med angående BMI. Men i detta fallet kändes det självklart att ta upp.

Hur går det för dig TS? Hur känner du? vad tänker du?

Kram på dig!

Svar på tråden Man man tjatar om vikt