• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • Zozo

Jag kan ju tillägga att jag LÄTT gar upp eller ner 5 kg utan att det för den skull syns speciellt mycket. Jag är 178 lang och vâger just nu mer än jag ska, definitivt. Men även när jag är normalviktig syns inte viktförändringar sa mycket och det gar busenkelt pa bada hallen inom en ram pa 5 kg. Bara dagarna innan mens kan jag dra pa mig 3kg vatten. Tva tre veckors semester kan lätt betyda 5 kg extra, utan att man för den skull hällt i sig grädde. Däremot försvinner de ganska fort igen.
    MIN trivselvikt ligger pa ca 75-77 kg till 178cm.. och det är precis innanför normalviktsBMI.. Hade jag gatt ner till 59-60 hade jag sett SJUK ut!

• FruRålin080808

tycker inte att man ska behöva bli kränkt av den person man lever med...Även om jag gått upp 10 kg på semestern så ska min sambo stötta mig istället för att vara elak och ge mig gliringar om min mage el dyl. Vise versa givetvis. Är väldigt ytligt och omoget att påpeka vikten på en annan person. Det är väl personen man älskar och egenskaperna som han/hon har. När jag belv sjuk så gick jag upp 20 kg av medicinerna och hela tiden fanns min sambo där och stöttade mig. Om han inte hade gjort det hade jag aldrig lyckats gå ner 18 kg. Han har lyssnat, kommit med råd, aldrig dömt eller påpekat att jag varti tjock el dyl. Alla behöver uppmuntran inte spydiga kommentarer. Jag tycker visst att man kan göra en stor sak av att någon behandlar en illa och det är inget man ska "sopa under mattan"...Tycker inte det verkar som om jensters man bara utrycker sig klumpigt utan att han är direkt elak...Vem har rätt att vara elak?

Juni2009 skrev 2008-05-29 14:52:39 följande:
    TS.Jag kan tänka mig vad din man menar med viktsvängning.Att pendela 6 kg är ganska mycket. Det syns mycket på dig, det kan jag tänka mig.Du berättade att du gick 5kg efter semester? stämmer det?Det är mycket, även om man är på semster ska man ju njuta av miljön o landets mat osv men att gå 5kg upp??? Jag kan tänka mig att din man reagerar på det.Jag är 162 o väger 63-65 kg nu efter 2 graviditer.Så några kg upp eller ner syns mycket på mig.Min sambo är som din man (dsv är rädd att jag ska bli stor pga hans mamma ÄR stor efter 2 graviditer) men jag gör inte stor sak av det.Jag förstår honom fullständigt!Jag vill inte blir som hon heller.Så min tips: gör inte stor sak av det. LYSSNA istället på honom så han kan förklara på bättre sätt på varför han reagerar det.Så du kanske förstår vad han menar om han är klumpig av sig att försöka förklara vad han menar?
  • valkyriana

TS man påstår att hon är fläskig då hon har ett lågt bmi i normal spannet. Han vill att hon ska ligga i gränsen till underviktig. Om hon inte gör det tar han upp en diskussion angående hennes vikt. Och då hon känner sig kränkt då kommer förolämpningarna fram.
    Tycker du verkligen att det låter sunt?

• valkyriana

Det var menat till Juni 2009

• ogift80

Jag hade aldrig acceptera det. Fy fasiken och har man som vill har koll på min vikt och hur eller hur mycket jag äter. Tänk om du gå upp 10 kg eller mer pga av sjukdom, efter graviditet, och du själv trivs med din kropp?. Vill du har det så?. För jag tycker att det har gått över gränsen när du själv unviker att umgås med folk, pga att du bli rädd för att äta gott, och mår väl. Det är ingen sund inställning!

• Cachou

Helt sjukt, utan att veta hela historien så tycker jag det låter som att det gått över gränsen för omtanke till kontroll. Tydligen har det redan väckt en funderare eftersom det nu diskuteras på ett forum, tänk efter ordentligt och prata sedan om det.
    (Jag känner hur en upprorisk tvångskänsla av att vilja lassa i mig en burk nutella formar sig i mitt huvud. )

• Duchess

Jag blir så arg när jag hör sådana här saker. Jag är inte smal till att börja med, och har gått upp nästan 10 kilo senaste året (lång historia). Jag jobbar nu själv på att gå ner i vikt genom att äta bättre och ta långa promenader. Min man stöttar mig genom att dra upp mig ur soffan och ut på promenader ibland, och laga bra mat hemma (det är han som lagar maten ).
    Han har aldrig pikat mig eller försökt styra vad jag äter på ett negativt sätt. Jag är glad över hans stöd, och jag önskar att TS fick uppleva detsamma från sin man.

• valkyriana

Ja exakt. Tänk att bli kränkt av den person som ska älska dig mest (bortsett från ma+pa )och vara ditt stöd genom livet. Och vice versa.

Duchess skrev 2008-05-29 15:37:57 följande:
    Jag blir så arg när jag hör sådana här saker. Jag är inte smal till att börja med, och har gått upp nästan 10 kilo senaste året (lång historia). Jag jobbar nu själv på att gå ner i vikt genom att äta bättre och ta långa promenader. Min man stöttar mig genom att dra upp mig ur soffan och ut på promenader ibland, och laga bra mat hemma (det är han som lagar maten ). Han har aldrig pikat mig eller försökt styra vad jag äter på ett negativt sätt. Jag är glad över hans stöd, och jag önskar att TS fick uppleva detsamma från sin man.
  • valkyriana

Fast nu behöver inte den här tjejen något stöd att gå ner i vikt, kan inte sägas nog så många gånger, för hon har ett helt normalt och sunt bmi.

Att hon pendlar överhuvud taget kan nog bero på pressen från hennes man, normalvikten ligger nog på de där 65 och sedan ska hon tvinga sig själv ner till 59.
    Nu filosoferar jag bara naturligtvis, men det känns mycket troligt att det kan vara så.

• Lakritspuck

Det är väl inte ts man som ska avgöra vad som är en rimlig vikt för ts heller?

Svar på tråden Man man tjatar om vikt