• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • jenster

Juni 2009: jag gick väl upp en 4 kg på 2 veckor. vägde mig inte så noggrant innan jag åkte dit. Visst det syns. Är inte helt nöjd med det, men det är upp till mig tycker jag. Men jag är inte han och förstår inte bakgrunden till hans reaktion.

Verkligen intressanta kommentarer från er alla, jag tar till mig det.

• Tit

Ja 6 kilo syns, speciellt om det går fort. Men jag måste hålla med tidigare inlägg om att du har ett mkt lågt BMI och verkar sund. Kanske är det så att din kropp hellre vill väga 65 och det är därför du går upp till dt ofta. Hitta din balans och säg åt din man på skarpen att han får söka hjälp för sin fixring annars!

• tolonta

Det handlar nog inte om att han inte älskar henne oavsett hur hon ser ut. Det är nog mer förståelsen kring att någonting som han är väldigt noggrann med och som är väldigt viktigt för honom uppenbarligen inte är lika viktigt för henne... Han är antagligen väldigt noggrann med sin vikt, och saknar alltså förståelsen för varför hon pendlar i vikt, och vill veta hennes mål för att kunna hjälpa till. Sedan kanske hans sätt inte är rätt sätt för henne, men det är ju något som de behöver lösa.

Det är väl ingen större skillnad mellan detta problemet eller om någon i ett par är vegan och den andra inte, eller att man har väldigt skild syn på ekonomi eller något annat...

• valkyriana

Vilken djävla skitstövel- ursäkta mig, men du är för det första väldigt smal. 175 cm och väger som mest 65??? Hur mager måste du inte vara vid de tillfällen du väger 59?
    59 är min idealvikt och jag är 165...
    Så nått problem med vikten har du ju inte om man inte menar att du genom hans tjat har blivit väldigt fixerad vid den.

Han har ju hjärntvättat dig att tro att du är tjock, din mage KAN inte vara fläsig på det BMI du har.
    Hur kan man i ena meningen säga att man älskar en person hur hon/han än ser ut och i nästa underminnera din självkänsla genom att säga att hon är fläskig.

Detta bottnar nog i hans dåliga självkänsla, men jag råder dig att be han dra åt helvete och starta om på nytt. I ett sådant förhållande du beskriver ser jag sunt.
    Ursäkta för de hårda orden, men hur bra får han dig att må?
    Ett förhållande ska bygga upp självföertroendet och man ska ge varandra positiv energi. Man ska vara älskad för den man är.
    Man ska älska sig själv mer genom kärleken från sin partner.

Jag har själv levt i olika sorts destruktiva förhållanden. Och det du berättar här får varenda varningsklocka i mitt huvud att ringa högt och ljudligt.

Kram på dig

• valkyriana

I ett sådant förhållande du beskriver ser jag INGET sunt - ska det stå

• Hammerman
    Juni2009 skrev 2008-05-29 14:52:39 följande:
    TS.Jag kan tänka mig vad din man menar med viktsvängning.Att pendela 6 kg är ganska mycket. Det syns mycket på dig, det kan jag tänka mig.Du berättade att du gick 5kg efter semester? stämmer det?Det är mycket, även om man är på semster ska man ju njuta av miljön o landets mat osv men att gå 5kg upp??? Jag kan tänka mig att din man reagerar på det.Jag är 162 o väger 63-65 kg nu efter 2 graviditer.Så några kg upp eller ner syns mycket på mig.Min sambo är som din man (dsv är rädd att jag ska bli stor pga hans mamma ÄR stor efter 2 graviditer) men jag gör inte stor sak av det.Jag förstår honom fullständigt!Jag vill inte blir som hon heller.Så min tips: gör inte stor sak av det. LYSSNA istället på honom så han kan förklara på bättre sätt på varför han reagerar det.Så du kanske förstår vad han menar om han är klumpig av sig att försöka förklara vad han menar?
    Så om TS kille är elak mot henne och går till personangrepp därför att han tycker att hennes FULLSTÄNDIGT NORMALA VIKT är för mycket ska hon sävligt acceptera allt han säger och lydigt underkasta sig allt han säger?

YOU FAIL!
  • valkyriana

Vad skriver du?
    Tror inte det jag läser är sant?
    Ska hon LYSSNA på honom?
    Är detta ett troll inlägg eller är du alvarlig?

Juni2009 skrev 2008-05-29 14:52:39 följande:
    TS.Jag kan tänka mig vad din man menar med viktsvängning.Att pendela 6 kg är ganska mycket. Det syns mycket på dig, det kan jag tänka mig.Du berättade att du gick 5kg efter semester? stämmer det?Det är mycket, även om man är på semster ska man ju njuta av miljön o landets mat osv men att gå 5kg upp??? Jag kan tänka mig att din man reagerar på det.Jag är 162 o väger 63-65 kg nu efter 2 graviditer.Så några kg upp eller ner syns mycket på mig.Min sambo är som din man (dsv är rädd att jag ska bli stor pga hans mamma ÄR stor efter 2 graviditer) men jag gör inte stor sak av det.Jag förstår honom fullständigt!Jag vill inte blir som hon heller.Så min tips: gör inte stor sak av det. LYSSNA istället på honom så han kan förklara på bättre sätt på varför han reagerar det.Så du kanske förstår vad han menar om han är klumpig av sig att försöka förklara vad han menar?
  • SweetSun

jag håller med Hammerman1...

• Juni2009

Valkyriana

Jag menar bara att hon ska lyssna på honom för han reargera på 6 kg upp och ner.
    Varför ska han reagerar det?
    det är vad jag menar.

Vet TS varför han reagerar på det?
    Om inte så menar jag att hon ska lyssa på hans förklaring så hon kanske förstår det så hon behöver inte bli arg varje gång han pratar om hennes vikt.

Jag var som hon förut, sen när jag förstår varför min sambo reagerar så är jag lugn o vet varför han var rädd om jag skulle gå upp i vikt.

Det är bara det jag menar.

• SweetSun

det är ju skillnad på att vara orolig över vikt å säga att nån är fläskig...

Svar på tråden Man man tjatar om vikt