• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • Vidalila

Men jöees vilken man! han måste ha jättedåligt självförtroende som trycker ner dig så för att själv må bättre...

jag tycker du ska säga till honom på skarpen: "Sådär talar man inte till mig. Jag bestämmer att du inte får säga så till mig. Du sårar mig och jag _kräver_ att du slutar upp med det på en gång."

Det är den enda som fungerar. Det är inte ens lönt att diskutera med dom, utan bara att helt sonika förklara att han kan dra åt helvete om han inte respekterar dig.

Basta!

• Babajaga

Hej, har inte läst alla inlägg men mitt tips till TS är tala om för sin man när han frågar när hon ska ta tag i själv att fråga honom vad han menar med det? Om det är något han är missnöjd med i hennes utseende? Tala sedan om för honom att du har nått din trivselvikt och är alldeles nöjd med hur du ser ut. Och om han har problem med hur du ser ut så får han hålla det för dig själv därför att du är nöjd med hur du ser ut och det får han helt enkelt finna sig i. Sätt ned foten! INGEN ska tracka dig för hur du ser ut!!! Nej, säg ifrån till din man, gå därefter ut genom dörren, ned till blomsterhandeln och köpa dig själv en stor blomsterbukett för du har all rätt att fira; du har ju nått din trivselvikt!! =)

• mozzarella

jag hade aldrig accepterat det. jag har ett förflutet med anorexia och ätstörningar i 11 år och min blivande man var den som hjälpte mig ur det. På det du beskriver låter det som om din vill få dig in i det.
    Det spelar ingen roll om han säger att han älskar dig trots vikten. Varför oroar han sig i sådana fall?
    Jag blir otroligt förbannad på män (och kvinnor) som har krav på sina partners kroppar. Jag vet vilket helvete det är med självhat. Ingen är värd det.

• T RO

En man som inte kan acceptera dig för den du är är inget du ska stå ut med.

Jag hade sprungit! Helst in i armarna på någon som avgudar din kropp.

Jag väger just nu 77 kilo och är 170 cm. Min m2b utbrister flera gånger om dagen hur vacker jag är, och hur mycket han älskar min kropp. Han ser inte de små skavankerna som jag ser, för han älskar mig (som person, vän och själsfrände) för mycket för att vilja/kunna kritisera.

Jag ska gå ner till 67, vilket ger mig ett bmi på 23. Mellan 20 och 25 är normalt. Allt över eller under det kan vara direkt hälsofarligt.

Lita på ditt eget omdöme! Du är PERFEKT!

• Gura

Hej,

Jag är 167 cm lång och väger 58 kilo. Jag är SMAL och använder storlek 36 i kläder... Hur är det möjligt att du skulle vara något annat än väldigt smal om du dessutom är 7 cm längre!

Vad är det som är så jobbigt för din man, om han älskar dig och tycker att du är vacker? Det är ju verkligen ingen övervvikt som du bär på. Vad tror du han säger om du säger att du är jättenöjd med din kropp och inte alls vill ändra på den? Hur skulle han reagera då?

• PL080802

Så tråkigt! Jag känner igen mig lite i din berättelse, min fd var rätt kroppsfixerad och hans ideal var riktigt smala tjejer medans jag är kurvig (givetvis inte bara på "rätt" ställen :) och tränad. Han var aldrig direkt elak men jag kände aldrig att han tyckte att jag var nog vacker. Vårt förhålladen tog slut pga detta (vi var dock inte gifta eller förlovade). I din situation skulle jag ta professionell hjälp så att ni kan få någon som medlar och hjälper er framåt. Varför har han sån skräck över att du ska slappa till dig? Kan det var hälsorelaterat? Någon i hans närhet kanske blivit sjuk pga dålig kost? Du måste dock vara beredd att glömma och gå vidare om han ändrar sig annars kan det bli svårt att finna tillit. Vet inte om det är en bra dié men du kanske kan visa honom denna spalt så att han kan se hur människor reagerar på det han säger/tycker. Jag slår vad om att det är du som är puddingen i förhållandet och att massor med killar skulle vilja byta med honom :) Lycka till och hoppas det ordnar sig!

• 090208

DU har all ratt att bli arg!! Tranar 3-4 ganger i veckan, jag tycker du ar super-duktig!!! Jag ar 177, vager 68 tror jag. Sa du ar val inte flaskig?!

Vet att du ar kar i honom, men just nar det galler detta sa beter han sig som ett riktigt assh*le...

Det ar HAN som ar helt fixerad, inte du som ar slapp. Tycker han ska lamna dig ifred i fortsattningen nar det galler detta. Han skoter sitt, och du skoter ditt!

• Juni2009

valkyriana

VAR kan du läsa att jag gillar det han gör mot TS???

Jag pratade hela tiden om VARFÖR reagerar han så?
    Inte varför han sa så osv osv....

Inte det jag skrev om!

Jag skrev hela tiden om VARFÖR reagerade han så?
    Vad skulle hända om TS går upp vikt? kasta ut henne eller vad???

Det är vad jag menar!

• Hammerman

Juni2009 skrev 2008-05-29 21:13:29 följande:

valkyriana VAR kan du läsa att jag gillar det han gör mot TS???Jag pratade hela tiden om VARFÖR reagerar han så?Inte varför han sa så osv osv....Inte det jag skrev om!Jag skrev hela tiden om VARFÖR reagerade han så?Vad skulle hända om TS går upp vikt? kasta ut henne eller vad???Det är vad jag menar!
    Vi reagerar därför att det du sa var att TS inte skulle bli arg för att hennes kille kallar henne fläskig och andra otrevligheter om hon skulle råka krypa över 20 BMI vilket han av något diktarotiskt skäl inte tycker är ok, ungefär som om han anser sig ha rätten att bestämma över hennes kropp och leverne. Man har all rätt i världen att bli tokförbannad och reagera över ett sådant beteende (allt annat vore att överge sin egen självkänsla), men istället använde du dig själv som exempel och insinuerade att TS skulle göra precis som pojkvännen säger åt henne att göra utan knot.

För att uttrycka det mer koncist:

FFFF AAAA III L
    F A A I L
    FFFF AAAA I L
    F A A I L
    F A A III LLLL
  • valkyriana

Det får vi verkligen inte hoppas att du gillar det som ts man gör mot henne.
    Däremot har jag fått den uppfattningen att du tycker att hon ska acceptera det och istället för att ifrågasätta honnom för att han beter sig som ett stort svin- för det gör han, jag hoppas att du håller med, ska backa och LYSSNA på honnom.
    Varför ska hon lyssna ännu mer?

Sedan KRITISERAR du TS för att hon har gått upp så mycket på semestern och förstår TS man att han reagerar på att hon går upp till en helt sund normalvikt i stället för att balansera på underviktsstrecket.
    Jag citerar:

TS.Jag kan tänka mig vad din man menar med viktsvängning.Att pendela 6 kg är ganska mycket. Det syns mycket på dig, det kan jag tänka mig.Du berättade att du gick 5kg efter semester? stämmer det?Det är mycket, även om man är på semster ska man ju njuta av miljön o landets mat osv men att gå 5kg upp???

Slut citat.

Jag tycker att det är absurt att någon kan sitta och försvara en människa som underminerar sin frus självkänsla och berättar för henne att hon är fet. Han vill att hon ska vara anorexisk.
    Det sista jag skulle säga till en sådan person som stäcker ut sin hand för råd och hjälp är att hon ska gå tillbaka och LYSSNA på sin man...

Svar på tråden Man man tjatar om vikt