• jenster

Man man tjatar om vikt

Min man är väldigt hälsomedveten och kroppsfixerad. Han och jag bråkar väldigt mycket om detta. Jag är en "normal" tjej, 175 cm och pendlar mellan 59-65 kg, tränar ca 3-4 ggr i veckan. Jag äter rätt mycket (faktiskt mest bland alla mina vänner och är inte helt nöjd med det), mestadels nyttigt men tyvärr har jag ett "sug" efter sött. När min man tar upp vikt med mig blir det alltid bråk. Han vill veta hur jag tänker om min kropp, vad min idealvikt är mm. Jag tar detta som att han inte litar på min egen bedömning, känner att jag måste "stå till vars" och indirekt att han faktiskt har panik för min vikt. Jag blir så himla förbannad, men det är svårt att säga för exakt VAD.

Dessutom har vi ett förflutet med att han uttrycker detta väldigt klumpigt och riktigt elakt, så redan när han börjar ta upp det har jag taggarna utåt.
    Häromdagen kom vi hem från semestern, med mina viktsvängningar och aptit har jag gått upp 5 kg. Då frågar han mig när jag har tänkt mig att börja ta tag i mig o gå ner. Jag blev skitarg. (JAG har min egen plan, men vill inte behöva förklara den för honom, och varför sådan PANIK?! ) Varpå han säger att jag har fläskig mage, min mage står ut, utanför mina bröst etc etc.

Han säger själv att när han inte kan prata om sådana saker med mig, så när han ändå gör det så pyser det över och han blir elak.
    Själva vikten har inget med hans kärlek till mig att göra säger han, att han älskar mig och tycker jag är väldigt vacker oavsett 5 kg upp eller ner. Men det verkar som han är livrädd för att "jag förslappar mig" och från en dag till en annan blivit jättestor (obs INGET ont om det, men det är HAN som är rädd för det).
    Hur attans löser man detta?? Och varför blir både jag och han så arga?

• Svar på tråden Man man tjatar om vikt
  • Hammerman

Men helvete ändå, 175 cm lång och 65 kg, är väl ingenting att gnälla över? Finnd dig inte i det!

• SweetSun

Jag skulle ha blivit galen om min m2b sa såna saker, fruktansvärt dålig stil! Så gör man verkligen inte! Då sårar ju han dig medvetet om han vet hur illa du tar det? nej usch fruktansvärt dålig stil...

• SweetSun

(jag skulle vilja säga att det är han som har ett viktproblem och inte du)

• Hammerman

Låter nästan farligt när han vill ha stenkoll på dina kost- och motionsvanor Det hade kanske varit en sak om du varit kraftigt överviktigt och velat ha hjälp med det, men med din längd och vikt låter det ju verkligen inte som att du har några sådana bekymmer. Vad blir nästa steg? Att han tjatar dig till att lägga in silikonbröst?

• AnnaochHenrik

Helt ärligt, en karl som sa att jag var fläskig och att min mage stod ut, skulle jag slänga ut med huvudet före... vad ger honom rätten att kommentera (och kritisera) din kropp? Och som Hammerman1 säger, det låter ju som att du är normalviktig!
    Jag känner ju ingen av er, men jag tror att du behöver sätta ned foten mer bestämt och förklara för honom att han inte har att göra med om du ska gå ned i vikt eller inte... Hans uppgift är att stötta dig OM du själv vill gå ned i vikt, inte bearbeta dig så att du ska gå ned i vikt...

• Kärlek08

ursäkta men du är ju nästintill underviktig iaf när du ligger ner mot 59 kg! Jag är både kostrådgivare och hälsopedagog och jag skulle aldrig råda dig att gå ner i vikt. det låter som om han har problem. om han nu tycker att du är vacker som du är behöver han väl inte tjafsa om "när du ska ta tagi dej". du tränar ju 3-4 ggr i veckan. Det är ju precis som man ska...

• jenster

Hammerman1, det är just så jag tar det som, att han tycker jag är kraftigt överviktig. Och därför blir jag så arg.

Sweetsun, I know, skitdåligt. Visst han ber om ursäkt efteråt men skadan är liksom redan skedd.

Snart kan vi ju inte umgås med vänner längre, eftersom det brukar vara i samband med middagar eller fikor, och har inte större lust att känna mig "kontrollerad" eller "testad" av honom då.

• Mikabella

Oj inte lätt! Jag är redan så sjuk osäker o hade nog haverrerat om min man hade pikat mig...DHoppas verkligen att han inte sätter griller i huvudet på dig!! Är ju så lätt att man tar vid sig för hårt o att det leder till ett osunt förhållande till mat. Var rädd om dig. Ta upp detta på allvar med honom...kanske han ska förstå att sånt här faktiskt kan få väldigt ödestigna konsikvenser. Jag tror inte jag skulle fixa att leva med sådan press på mig...Hade nog börjat leta bekräfftelse från annat håll...O sånt kan ju aldrig leda till något bra?!...Krmar på dig! Du duger precis som du är!! Herre gud! 167 å 65 kg! Inga som helst fel på det!!!

• rosesarered

Jag tycker inte det låter så bra...
    Kan säga att jag är 13 cm kortare än dig och väger ändå ett par kilo mera och min sambo har aldrig sagt något negativt om min kropp även om jag kanske borde tappa några kilon.
    Har under vår tid tillsammans gått upp runt 10 kilo, det enda han säger är att han älskar mig och min kropp och om JAG känner att jag vill gå ner i vikt stöttar han mig.

• Waersta

OT från tråden, men en kostrådgivare är precis vad jag skulle behöva så här 6 veckor innan bröllopet och 5 kioln kvar.

Kärlek08 skrev 2008-05-29 14:40:14 följande:
    ursäkta men du är ju nästintill underviktig iaf när du ligger ner mot 59 kg! Jag är både kostrådgivare och hälsopedagog och jag skulle aldrig råda dig att gå ner i vikt. det låter som om han har problem. om han nu tycker att du är vacker som du är behöver han väl inte tjafsa om "när du ska ta tagi dej". du tränar ju 3-4 ggr i veckan. Det är ju precis som man ska...
Svar på tråden Man man tjatar om vikt