• weinlove

Barn i koppel eller inte? (OT)

Läste just på aftonbladet på nätet om denna artikel:

www.aftonbladet.se/foraldrar/article2482100.ab

Jag har ifs inga barn än, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mitt eget barn i koppel. Skulle ni?

• Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)
  • MyStyle

Har även varit ute med syrrans vildbattingar flertalet gånger, har aldrig använt sele då heller

• sokkerstruten

Jag hade sele på mig ibland när jag var liten, och inte har jag tagit skada av det inte!

• stinakina

Jag hade sele när jag var liten, min dotter var livrädd att gå i från mig, så där behövdes ingen sele, men min son däremot, verkar redan nu inte vara rädd för fan själv, så jag skulle kunna tänka mig att ha sele på honom...

Jag förstår inte problemet? ur säkerhetssynpunkt är det väl toppen?
    Jag har ett "bälte" i vagnen, jag kopplar på min son det var gång vi åker vagn, han kastar sig ur vagnen annars...

• avil

Har barn så jag har ABSOLUT BEHÖVT sele/koppel.
    Men då det känns så hemskt så har jag sprungit,slitit,svettats,tjatat,skrikit,o haft mig istället! Inte mycket bättre det?
    Alla barn går INTE fint med sina föräldrar vid sidan av vägen.
    Så jag kan nästan ångra nu att jag inte hade sele på min son!!
    Har alltså inte haft sele,men borda ha haft!

• JuniBruden6

gud vad skönt det vore o ha min son i sele

• MissieA

Jag tycker att det är konstigt att så många här på BT säger att dem kan ha "sele" på sina barn men att man ute inte alls ser många som har det, är det många som skäms eller vad tror ni??

• Skottdagen2008

Jag tror helt enkelt att det beror på att det inte direkt är så vanligt och det är inget man ser i barnbutikerna heller. dessutom funkar det bra för oss nu med ett barn att hålla reda på i trafiken, men efter nr 2 så kanske. Det beror på springen i benen hos de små och vilken situation jag befinner mig i.

MissieA skrev 2008-05-30 07:33:59 följande:
    Jag tycker att det är konstigt att så många här på BT säger att dem kan ha "sele" på sina barn men att man ute inte alls ser många som har det, är det många som skäms eller vad tror ni??
  • Masha

Kan inte riktigt förstå vad som skulle vara fel med att använda sele. De flesta poängterar bara att de skulle absolut INTE, men ingen säger varför. Skulle man vara en sämre förälder för att man är rädd om sitt barn eller vad är problemet?

• MyStyle

Bara för att man inte vill ha sele på sina barn betyder det inte att man inte är rädd om dem. Tror heller inte det är nån här som sagt att någon skulle vara en sämre förälder om man HAR sele.
    TS fråga var om man kunde tänka sig att ha sina barn i sele, det är därför (antagligen) ingen säger varför.
    Jag vill inte sätta sele för att jag tycker det ser hemskt ut och känns som lite frihetsberövande, men det är min åsikt. Och innan någon säger nåt: Ja, jag har egna VILDA barn. Jag springer hellre, så ser jag på det.

Masha skrev 2008-05-30 14:41:19 följande:
    Kan inte riktigt förstå vad som skulle vara fel med att använda sele. De flesta poängterar bara att de skulle absolut INTE, men ingen säger varför. Skulle man vara en sämre förälder för att man är rädd om sitt barn eller vad är problemet?
  • MissieA
    Masha skrev 2008-05-30 14:41:19 följande:
    Jag skrev varför jag inte ville det, men du har nog inte läst mitt inlägg jag skulle aldrig sätta koppel/sele på mitt barn för att jag inte tycker om den tanken, MEN jag säger inte att det är fel med det utan att alla får ta sina egna beslut. Man är ingen sämre förälder om man inte vill ha sele på sitt barn och verkligen inte om man väljer att ha sele, utan det är mer olika val och vad man personligen tycker. Alla föräldrar har olika uppfostringsmetoder och det tycker jag att alla ska respektera

Jag förstår era resonemang om att barnet ska vara säkrare och att man inte vill att barnet ska försvinna eller bli påkört men det finns andra metoder enligt mig och därför tycker jag inte om sele.
  • avil

Det KÄNNS nog bara fel.tror jag,därför har man det ej!
    Jag som hade OTROLIGT VILDA POJKAR! skrek o sprang o höll på som ett djur,för att ha barnen vid min sida då vi gick...Hellre än att ha koppel.Då jag även har hund så är känslan fel.NU när de är lite äldre så kan jag ju rent ångra mig att jag inte stod på mig.
    Det är nog bara så att även vi med barn som behöver o tycker att man kan ha sele,har det inte för att det ser lite illa ut?!

Det är ju så klart inget FEL att ha det,man är bara rädd om barnen så klart! O vill förenkla livet lite både för de o sig själv.....

• Ashley

argumentet med att sele är frihetsberövande håller jag ite riktigt med om... det är väl i så fall även frihetsberöande att lyfta upp eller hålla handen på sitt barn nä man vill hindra dem från att göra något som kan vara skadligt... frihetsberövande på små barn som inte förstår att issa saker är farligt är bara bra anser jag....(jag menar givetis i sådana situationer, inte i största allmänhet)

• MyStyle

Jag sa inte att det var det, jag sa att det KÄNDES som det. Det känns helt enkelt inte rätt. För mig hör koppel hemma på husdjur...
    Att hålla sitt barn i handen eller lyfta upp dem kan man inte jämföra med. Det gör man för att visa dem att något kan vara farligt eller skadligt. Tycker inte att koppel eller sele säger samma sak.

Ashley skrev 2008-06-03 21:46:16 följande:
    argumentet med att sele är frihetsberövande håller jag ite riktigt med om... det är väl i så fall även frihetsberöande att lyfta upp eller hålla handen på sitt barn nä man vill hindra dem från att göra något som kan vara skadligt... frihetsberövande på små barn som inte förstår att issa saker är farligt är bara bra anser jag....(jag menar givetis i sådana situationer, inte i största allmänhet)
Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)