• weinlove

Barn i koppel eller inte? (OT)

Läste just på aftonbladet på nätet om denna artikel:

www.aftonbladet.se/foraldrar/article2482100.ab

Jag har ifs inga barn än, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mitt eget barn i koppel. Skulle ni?

• Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)
  • Garonne

Just nu känner jag att dom gärna får ha munkavle också...

• Masha

Har lite svårt att se bara vad som skulle vara negativt med en sele. Det sparar nog dessutom ryggarna för småbarnsföräldrarna.

• fromheretoeternity

Jag och min familj bodde i USA när jag var liten och då hade mamma koppel till mig, fast istället för en sele hade jag det runt armen, jag var dock 5år. Det var en jättebra grej, särskillt när vi var på stora ställen som See World och Disney World etc. Där hade det varit flera fall av barnkidnappning så min mamma införde koppel:)

• allehanda

Den sele som de flesta minns från 25 år tillbaka var visst en sele men användes nog mest för att ha i vagnen precis som alla vagnar idag är grundutrustade med inbyggd sele så hade de förr en sele som man knäppte fast i öglor i vagnen,det följde dock med ett"koppel".Jag hade en sådan sele till mina barn när de satt i sin sittvagn och detta var på 90-talet.

• grabbarna

oja,oja...man får ju skavsår i öronen vissa dagar

Garonne skrev 2008-05-16 17:23:33 följande:
    Just nu känner jag att dom gärna får ha munkavle också...
  • MissieA
    Masha skrev 2008-05-16 17:25:32 följande:
    Har lite svårt att se bara vad som skulle vara negativt med en sele. Det sparar nog dessutom ryggarna för småbarnsföräldrarna.
    Jag skulle aldrig velat ha på mig ett sele/koppel själv så därför skulle jag inte heller använda ett på mitt barn Så tänker jag men jag säger inte att det är fel för alla. Min bror var nog så busig man kan vara som barn och idag så är han en underbar person och har överlevt hehe Jag ser det inte som något negativt men inte heller som positivt.
  • Babymama

Jag har skickat efter en sele/koppel eftersom min lilla kille är så otroligt snabb, vill inte sitta i vagn och jag har ryggproblem. Jag oroar mig ofta för bilar och cyklar när vi är ute och går så jag tror att han får bättre frihet i en sele än med en mamma som kramphåller i hela armen :)

• Lunia

Varöfr inte lära dem sitt å ligg på komando också Nä alvarligt talat ser inget fel i att ha sele å koppel, hellre det än de föräldrar som aldrig låter sina barn gå utan bara har dem sittande i vagn!!
    Kopplet på bilden såg liite kort ut för min smak, flexi kanske??? :-P

Jag hade använt koppel å sele om behovet fanns! Speciellt på stan, vid stora vägar och marknader!!

• FruStolpe
    26maj2007 skrev 2008-05-16 14:46:42 följande:
    fanns ju sele och hjälmar m.m. när våra barn var vilda 1 åringar. Har aldrig haft en tanke på att anväda det.skulle vi skaffa ett tredje barn så klara vi oss utan sele då också.kan hålla med om att det är bra att det finns vid tillfällen tex bryggor eller som zozo skrev när där finns stup.Nu kommer jag få mycket påhoppför mig låter det lite som lathet att ha sele vid andra tillfällen än de jag skrev innan och att förmånga vuxna låter barnen bestämma förmycket. tex: att låta en 1 åring bestämma att man inte ska hålla handen när man är ute och går.Men alla uppfostrar vi olikanär nu ska jag gå och hämta våra underbara huliganer på dagis.
    Ok, då är jag lat!
    Passar mig bra... Och jag trivs bra med att ha glada barn, än ledsna för att man tvingar dem att sitta still i vagnen flera timmar eller att hålla mig i handen.
  • förväntansfullbrud

Jag skulle nog kunna använda sele till min tjej, när hon börjar vilja gå, om vi är ute där det e mycket folk. Vad skulle man ta sig till om hon försvann!!!!

Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)