• weinlove

Barn i koppel eller inte? (OT)

Läste just på aftonbladet på nätet om denna artikel:

www.aftonbladet.se/foraldrar/article2482100.ab

Jag har ifs inga barn än, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mitt eget barn i koppel. Skulle ni?

• Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)
  • Lady o Lufsen
    Nej, dom behöver någon typ av ställning som håller upp kroppen- en löplina skulle inte hjälpa dom mycket ...inte oss andra heller, för den delen
    26maj2007 skrev 2008-05-16 12:43:13 följande:
    håller med weinlove tror faktiskt det händer fler olyckor när de är i 4-5år och uppåt än när de är så små.Det borde finnas till vuxna, är ju rätt många som skulle behöva när de fått alkohol i sig och blivit lite rund under fötterna
  • Yllo

Att kalla det där för koppel är ju helt missvisande.. precis som att komma och säga att det är något nytt.

På 70-talet var det väldigt vanligt att föräldrarna hade en sele på sina barn just av den anlendingen att det höjde säkerheten och minskade olyckor. Jag hade sele när jag var barn. Vet att min bror letade upp min/vår sele när hans egen dotter kom i 4-5 års åldern. Detta efter att hon rusat iväg och nästan blivit överkörd. Sedan den dagen fick hon alltid ha sele på sig när dom skulle ut och handla eller så.. just för att min bror tyckte det var bra att kunna hålla in henne i farliga situationer som hon själv inte insåg att var farliga.

Svaret på TS fråga.. JA! Jag skulle helt klart ha sele på mitt barn (om jag hade något), men jag skulle självklart inte binda fast barnet utanför en butik som många hundägare gör med sina kopplade hundar

• 20080802

Skrattar gott åt debatten! Tycker visst man kan kalla det koppel men håller med om det känns känns väldigt politiskt inkorrekt. Jag hade koppel på min äldste några gånger. Han lärde sig gå redan när han var nio månader och var smått farlig för sig själv. jag minns särskilt att jag använde det när vi tog båten över till Åland. På det viset kunde han gå omkring på däck annars hade jag varit tvungen att ha honom i famnen hela tiden vilket hade knäckt både honom och mig.

• 20080802

Håller förresten med Yllo om att det definitivt inte är nytt. Var vanligt på sextio- och sjuttiotalet tror jag.

Måste även inlägga att jag däremot skulle ha svårt att sätta det på ett större barn. Min stora är snart fyra och det skulle kännas väldigt märkligt att sätt på honom sele. men, men, det är förmodligen fördomsfullt.

• 26maj2007

jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta sele på våra barn. vi har en dotter på 5 1/2 år och en son på 3 år.

• Aleta

Grannen hade vilda tvillingar och jag undrar om båda hade överlevt alla promenader utan sele/koppel/löplina.
    Jag säger ja, i folkvimmel och trafik är det helt klart en bra grej.

• ia7
    Jag skulle behöva två!!! Gärna med något som bildar avstånd mellan barnen så den inte når varandra också Ha ha!! Nej helt ärligt så skulle nog min 4-åring fråga om jag inte är riktigt klok om jag försökte koppla honom men tanken är bra
  • Aleta

Det är väl mest till mindre barn. När de börjar gå tidigt så kan de ju plötsligt slita sig och springa iväg ut i gatan osv. Speciellt om man då har en bebis också, eller tvillingar så kan det bli knepigt...
    Jag skulle inte behöva något på min 4-åring!

• KajsaS

Detta med "koppel" är såååååå bra. Vår son gillar att röra på sig, så det är super när han är med mor och farföräldrarna som inte är lite snabba i rörelserna

• Masha

Njae, det är nog tänkt för mindre barn, 0-3 år, en treåring är nog över gränsen dessutom. Och som så många säger kan det vara skönt i stället för att hålla i kragen, jackan eller i famnen, det kan ju vara rätt jobbigt att kånka runt på ett barn samtidigt som man kör t ex varuvagnen i en butik.
    Samtidigt är ju barn väldigt olika, en del är relativt lugna och andra sjövilda. Andra användningsområden är ju också i barnkärran eller i barnstolen vid matbordet för att hindra vilda småttingar från att kasta sig ut. Man tror sig kunna ha koll hela tiden men det är ett ögonblicks verk när en olycka sker.
    Användningsområdet är INTE för att sätta fast en unge som man inte orkar med utan för att SKYDDA ett aktivt barn.

26maj2007 skrev 2008-05-16 13:24:40 följande:
    jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta sele på våra barn. vi har en dotter på 5 1/2 år och en son på 3 år.
Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)