• weinlove

Barn i koppel eller inte? (OT)

Läste just på aftonbladet på nätet om denna artikel:

www.aftonbladet.se/foraldrar/article2482100.ab

Jag har ifs inga barn än, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mitt eget barn i koppel. Skulle ni?

• Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)
  • Zozo

japp.. Har inte läst artikeln men mina föräldrar hade tex min vilde bror i ett slags "koppel" när vi var pa farliga ställen som Kullaberg. Ga i koppel annars later mysko..

• Lady o Lufsen

I USA använder man sig av koppel för att minska risken för kidnappning (som är relativt vanligt förekommande, speciellt vid större ansamlingar av folk)och här i Sverige använder man säkert sig av det för att öka tryggheten för barnet och sig själv.

Nu har jag ju tonåringar men om jag försöker komma ihåg hur det var när dom var mindre och rörde sig vid "farliga" ställen så skulle ett koppel inte vara värre än att man konstant höll dom i armen eller kragen...så jag hade nog kunnat tänka mig att köpa ett koppel till selen.

• weinlove

Det där med att minska risken för kidnappning i Usa kan jag förstå, men det känns ändå för mig inte helt rätt att sätt koppel på sitt barn.

• Masha

"Koppel" är väl fel ord egentligen. När jag var liten var det vanligt att föräldrarna hade sele på sina barn och jag tror det minimerade olycksrisken en hel del. Jag kan egentligen inte se något fel i det. Förmodligen räddade det en hel del barn från både bilolyckor och utslagna tänder.

• Zozo

Japp, sâkerhetsbälte eller sele är väl ett bättre ord; det handlar ju inte om att koppla barnet för att binda fast det vid en stolpe eller nat utan att sâkra farliga passager. Selar av olika slag var vanliga när jag var liten; man "kopplade" ju fast barnen i vagnen tex.

• hondafreak

Skulle jag definitivt använt om mina barn var av den springiga sorten ! Nu har det inte behövts, men på bryggor och så skulle det varit guld värt ! Är fortfarande livrädd att gå ut på bryggor med dem fast de är halvstora nu.
    En kompis till mig sydde ett koppel till sin 2-åring som bara stack ifrån henne. Var jättebra !!!!! Det hade vi behövt på Liseberg när hon plötsligt bara var borta ! Gissa om vi letade innan vi hittade henne igen !!!!

• Barnaengeln

funderar på att skaffa facktist nu när jag såg ditt forum min so e så vild

• Lady o Lufsen

Kalla det "löplina" då...så kanske det klingar lite annorlunda- hundar har ju det ibland

hondafreak:
    Ja usch för bryggor!!!!! När mina barn var små så hade dom flytväst på sig så fort dom var nära vatten...då slapp jag vara så hypertokig...alla med små barn vet ju att det mesta är ögonblicksverk!

• weinlove

Visst kan man kalla det löplina eller sele om man vill. Jag använde bara samma ord som tidningen använde.

Visst klingar det annorlunda om man använder dessa ord istället för koppel. Var nog därför jag reagerade så hårt på det. Sen som jag sa tidigare så kanske man tänker annorlunda om man själv har barn. Speciellt livliga sådana.

Menar absolut inge illa. Ville bara höra era åsikter.

• 26maj2007

håller med weinlove

tror faktiskt det händer fler olyckor när de är i 4-5år och uppåt än när de är så små.

Det borde finnas till vuxna, är ju rätt många som skulle behöva när de fått alkohol i sig och blivit lite rund under fötterna

Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)