• weinlove

Barn i koppel eller inte? (OT)

Läste just på aftonbladet på nätet om denna artikel:

www.aftonbladet.se/foraldrar/article2482100.ab

Jag har ifs inga barn än, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha mitt eget barn i koppel. Skulle ni?

• Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)
  • Ashley

i rä'tt situation tycker jag att det är helt ok... hade själv sele (låter bättre än koppel) när jag var liten.. rymde annars och jag växte upp i USA där man verkligen måste vara försiktig med kidnappning. Så på allmänna platser med mycket trängsel tycker jag också att det är att föredra över att bli kidnappad, borttappad eller ihjälkörd. Som ett barn som haft sele som liten har inte jag tagit någon skada av det iaf.... tror jag :)

• flowerrose

Jag hade alltid sele på min tvååring (idag är han fyra) han var då helvild (vilda bebin bleknade i jämförelse) han hoppade ur barnstolar, vagnar och sprang iväg. Nu vill han ju inte bli borttappad utan håller sig (allt som oftast) i närheten så det är ju ett övergående problem...

• Pyron

En jag känner hade sele till sin ena. Det funkade jättebra.
    Men som situationen är för mig så skulle jag inte använda det.

• misstrixie

Min farmor hade "koppel" på min pappa när han var liten, de bodde intill en stor flod (i Sydamerika) och hon var tvungen att hålla koll på honom när hon var ute och hängde tvätt osv. Så gjorde man där och det var inget konstigt alls, tror inte han har fått några men av det heller.

Det är nog ordet som ger obehagliga associationer, själva idén är det ju absolut inget fel på om den kan göra barnet tryggare.

• BlivandeFruJohansson

Skulle va kanon att ha en sele på vår son som gärna springer iväg. Har kollat ett par gånger på de men aldrig blivit av att vi har köpt. Men ska vi iväg till typ en djurpark el atörre folksamling ska vi absolut köpa de!!

• flowerrose

Mardrömmen är ju att tappa bort ett barn så allt som hjälper till i en folksamling eller i en mindre säker miljö är ju värt det.

Jag är stolt över att jag har använt sele i de situationer som har krävt det trots alla dömmande blickar här i Sverige.

(Vi bodde tidigare i London och där har alla wristbands, dvs koppel som sitter runt barnets handled på sina ungar)

• flowerrose

Förresten, en grej till... att gå med en liten i händerna som håller på att lära sig att gå kan knäcka de flesta ryggar... har man en sele att hålla upp barnet i så kan man gå rakt med ryggen...

• Skottdagen2008

Jag har sett de med sele på barn i sthlm och endast tänkt att det varit en bra idé för det värsta som kan hända är ju att han/hon blir påkörd för att han/hon springer iväg eller knuffad ner på spåret av någon som inte ser den lilla/lille och så vidare.

Har man dessutom en liten som springer iväg när som helst och inte ens är rädd fast han/hon är långt borta och så har man en liten i barnvagn och väskor och annat som gör att händerna blir upptagna så är ju sele helt klart det bästa.

Jag ser selen som en trygghet för både barn och förälder.

• Skottdagen2008

Å så läste jag tråden också i efterhand och LATHET?

Jaja, då är man väl lat för att man inte vill?! springa iväg från barnvagn med bebis, kassar och väskor för att ens barn springer ut på gatan framför en bil?! Nä, tänk lite längre.

Har man endast ett barn och har möjlighet (åtminstone en hand fri) att låta honom/henne gå fritt utan sele så självklart, men i vissa fall är det den bästa lösningen för både barn och förälder ur säkerhetssynpunkt.

De flesta låser fast sina barn när de sitter i vagnar, varför? Jo, ur säkerhetssynpunkt så att inte barnet klättrar ur och ramlar så varför inte ha sele när barnet är uppe och går, ur säkerhetssynpunkt, så att barnet inte springer framför en bil eller kommer bort i stora folksamlingar?

Nu har vi ingen sele, men efter barn nr två så får vi se hur vi gör.

• MyStyle

Jag skulle aldrig nånsin sätta "sele" på min 2½ åriga dotter

Svar på tråden Barn i koppel eller inte? (OT)