• SweetSun

Allvarliga/kroniska sjukdomar

Finns det några fler här som lider av det? Skulle va kul att få kontakt med er om hur ni tänker och ser på framtiden.

Jag kan bli så arg på alla som klagar på förkylningar och finnar på näsan, när det faktiskt finns värre saker i livet...

• Svar på tråden Allvarliga/kroniska sjukdomar
  • Paeonia

Det värsta som kan hända mig är nog att jag drabbas av inflamation på regnbågshinnan (irit) på den stora dagen

Det skulle verkligen inte vara kul då jag måste uppsöka läkare genast så inte trycket i ögat blir för högt. Snacka om stressande sitta på akuten och vänta på en ögonläkare

Sen är det ju inte så prydsamt heller. Dropparna jag får är den ena en sån som förstorar pupillen så man ser ut som man går på droger.

Om lederna strejkar så skulle jag nog stoppa i mig piller och bita ihop.....

SweetSun skrev 2008-04-14 18:38:27 följande:
    Ni som har/haft allvarliga sjukdomar som inte är kroniska är ju åxå välkomna! alla vi har ju ett annat synsätt på livet tror jag, oavsätt om vi lever med det 24/7 eller har tillfrisknat.Men ni som lider av nåt allvarligt just nu, hur känner ni inför bröllopet, vilka är era rädslor/tankar inför dagen? Både bra och positiva såklart ;)
  • tattar-Emma

Förlåt, det var inte alls min mening att förstöra tråden på nåt sätt. Det är klart att man kan bli irriterad när man själv är jättesjuk och nån annan klagar över en bad hair day.

Har själv stora ledproblem i släkten så det kommer nog drabba mig också. Andra har blivit bra genom att utesluta kött från kosten (fisk funkar) så jag funderar på att göra det redan nu. Tydligen har detta även hjälpt många med psoriasis-gikt, men det antar jag att ni som lider av det redan har koll på.

• gottelina

Jag har inga kroniska sjukdommar eller så men kan ändå försrå vad TS menar. Det är ju ungefär som när man själv är ofrivilligt barnlös och så sitter en höggravid kompis och talar om hur jävla jobbigt det är och tänk, hon har inte fått dricka alkohol på si och så många månader nu. Jag fattar att alla måste få gnälla om det som är deras stora problem men det svider likaväl. Man skulle bara vilja säga att vi kan byta.

Har en mamma med wiplash så jag har andrahandserfarenhet av hur smärta kan ställa till det i en persons liv. Man vill ju lika myckrt som alla andra men måste välja. Allt stöd till alla er som har det jobbigt inuti utan att det syns utanpå.

• prd

Tack så jätte mycket.
    Detsamma vill jag säga till er alla som kämpar här, guu så starka ni e.
    Jag beundrar er av hela mitt hjärta

Min Joel va akut på sjukan idag igen
    Han har jätte ont i vänster sida å blir som en banan å skriker av smärta för att i nästa min skratta
    Vi får se om det ej går över ska de kolla mjälten igen.

Många kramiga kramar från mig å Joel
    Thailand 08 skrev 2008-04-14 12:00:17 följande:

Nej så liten.Han verkar ha en stark mamma!
  • SweetSun

kassandra; lycka till och hoppas det går bra!

Mina rädslor är iaf att få ett skov när det är dags den stora dagen. Jag är ju så lättpåverkad av stress, så det kan ju ställa till det, för jag menar, hur nervös ska man inte vara veckan innan ??? ;) SEn undrar jag hur slutet på dagen ska bli, för man kommer ju inte ha tid för att vila, och när jag blir trött ser jag full ut, vinglar och så..

Men man är väl även så himla lycklig, så det kanske jämnar ut sig! Man har ju alla man älskar runt sig!

• Tingeling_99_
    Paeonia skrev 2008-04-14 17:39:50 följande:
    Se där en syster Hur länge har du haft sjukdomen?Min började när jag födde första barnet. Antar att hormonerna kan ha varit med och påverkat.....Psoriasis har jag haft sedan jag var kanske 6-7 år.Har just nu en bra period och känner bara av stelheten i ryggen framåt morgontimmarna. Kommer jag bara upp brukar det gå bra.Övriga leder fungerar utmärkt för tillfället Har du problem med ögonen också? Jag får ibland inflamation på regnbågshinnan (irit)pga sjukdomen. Trodde jag skulle bli blind första gången det hände, attans jäklar vad ont det gör.
    [/citat]

Jag har haft diagnos sen 97, men "alltid" haft ont i lederna, mina föräldrar kallade mig överkänslig som barn =) och "mjäll" i hårbotten sen jag var liten. Sen när fler utslag började ploppa upp samtidigt som jag inte kunde använda händerna så fick jag diagnosen.
    Själv blev jag däremot super bra under graviditeten i lederna, Pso däremot kom krypandes i slutet. Problemet för mig var att jag hade mediciner innan som man var tvungen att sluta med 6månader innan man försökte bli gravid och sen fick vi hålla på i över ett år (+ en IVF) så jag hann bli riktigt dålig innan jag ens blev gravid. Nu är sonen 10 månader och jag har haft mediciner igen i 3månader. Förstår inte varför det ska börja göra ont nu, men hoppas, hoppas, hoppas att det bara är vädret som spökar !
    Inga problem med ögonen här (peppar, peppar !).

tattar-Emma skrev 2008-04-14 21:51:51 följande:
    [citat]
    Har själv stora ledproblem i släkten så det kommer nog drabba mig också. Andra har blivit bra genom att utesluta kött från kosten (fisk funkar) så jag funderar på att göra det redan nu. Tydligen har detta även hjälpt många med psoriasis-gikt, men det antar jag att ni som lider av det redan har koll på.
    Det farliga med det är att om du har en sjukdom som bryter ner lederna så betyder det inte nödvändigtvis att nedbrytningen slutar bara för att du inte har ont. Har man en reumatisk sjukdom som bryter ner lederna så måste man ta stopp mediciner för att skydda lederna.
  • Tingeling_99_

oj !! mitt svar till Paeonia kom i citatet det var inte meningen.

• Thailand 08
    prd skrev 2008-04-14 23:12:38 följande:
    Tack så jätte mycket.Detsamma vill jag säga till er alla som kämpar här, guu så starka ni e.Jag beundrar er av hela mitt hjärtaMin Joel va akut på sjukan idag igenHan har jätte ont i vänster sida å blir som en banan å skriker av smärta för att i nästa min skrattaVi får se om det ej går över ska de kolla mjälten igen.Många kramiga kramar från mig å JoelThailand 08 skrev 2008-04-14 12:00:17 följande:
    Usch! vad var det för fel?
  • Paeonia

Haha, så blev det för mig en gång också???? Fattar inte varför det blir så.

Under själva graviditeterna mår jag också superbra Men efter förlossningarna börjar det.

Man kanske skulle vara gravid jämt, haha.

Det började i fingerlederna. Husläkaren skyllde på överansträngning över att gå hemma och byta blöjor......Nu har ju jag alltid jobbat med mina händer så att vara föräldraledig var ju semester för mina händer!!!

Jaja, blev skickad på otaliga röntgenundersökningar, tejpningar osv osv. Jag talade om för honom flera gånger att jag har psoriasis kan det kanske vara psoriasis artrit? Jag har dessutom både RA och Beshrews i släkten. Men nejdå det är de inte, sa han.

Tillslut efter säkert ett år bad jag honom att få komma till en rematolog istället.
    Där var ju väntetiden lång så barn nr 2 var på väg när jag äntligen fick komma dit.hade ju då inga symtom eftersom jag var gravid så han bad mig återkomma efter graviditeten vilket jag sedan gjorde.

Hade då även drabbats i fot och tå lederna samt ryggraden.
    När han gick igenom hela kroppen på mig och kunde pricka in precis var det onda satt trodde jag att jag skull börja gråta. Han förstod precis vad det var och att jag inte inbillade mig att ryggen kändes som att den höll på att gå av när jag andades på mornarna.
    Det var sån lättnad att få komma dit, få rätt mediciner och lyxen att bara ringa när dessa inte hjälper och få komma in och få kortison istället, wow.

Vad husläkaren beträffar så har jag bytt!!!

Tingeling_99_ skrev 2008-04-15 12:31:10 följande:
    oj !! mitt svar till Paeonia kom i citatet det var inte meningen.
Svar på tråden Allvarliga/kroniska sjukdomar