Paeonia skrev 2008-04-14 17:39:50 följande:
Se där en syster Hur länge har du haft sjukdomen?Min började när jag födde första barnet. Antar att hormonerna kan ha varit med och påverkat.....Psoriasis har jag haft sedan jag var kanske 6-7 år.Har just nu en bra period och känner bara av stelheten i ryggen framåt morgontimmarna. Kommer jag bara upp brukar det gå bra.Övriga leder fungerar utmärkt för tillfället Har du problem med ögonen också? Jag får ibland inflamation på regnbågshinnan (irit)pga sjukdomen. Trodde jag skulle bli blind första gången det hände, attans jäklar vad ont det gör.
[/citat]
Jag har haft diagnos sen 97, men "alltid" haft ont i lederna, mina föräldrar kallade mig överkänslig som barn =) och "mjäll" i hårbotten sen jag var liten. Sen när fler utslag började ploppa upp samtidigt som jag inte kunde använda händerna så fick jag diagnosen.
Själv blev jag däremot super bra under graviditeten i lederna, Pso däremot kom krypandes i slutet. Problemet för mig var att jag hade mediciner innan som man var tvungen att sluta med 6månader innan man försökte bli gravid och sen fick vi hålla på i över ett år (+ en IVF) så jag hann bli riktigt dålig innan jag ens blev gravid. Nu är sonen 10 månader och jag har haft mediciner igen i 3månader. Förstår inte varför det ska börja göra ont nu, men hoppas, hoppas, hoppas att det bara är vädret som spökar !
Inga problem med ögonen här (peppar, peppar !).
tattar-Emma skrev 2008-04-14 21:51:51 följande:
[citat]
Har själv stora ledproblem i släkten så det kommer nog drabba mig också. Andra har blivit bra genom att utesluta kött från kosten (fisk funkar) så jag funderar på att göra det redan nu. Tydligen har detta även hjälpt många med psoriasis-gikt, men det antar jag att ni som lider av det redan har koll på.
Det farliga med det är att om du har en sjukdom som bryter ner lederna så betyder det inte nödvändigtvis att nedbrytningen slutar bara för att du inte har ont. Har man en reumatisk sjukdom som bryter ner lederna så måste man ta stopp mediciner för att skydda lederna.