• 200805

Hjälp!! Kan man gifta sig i svart??

Jag har världens bekymmer med att hitta en klänning att gifta mig i! Jag använder aldrig klänning så bara det är ett stort problem.....
    Vi ska gifta oss i Svenska Kyrkan i NY och jag vill inta ha en vanlig brudklänning utan en lite finare klänning. Jag använder nästan bara svarta kläder och jag hittar en massa fina svarta klänningar, passar inte i så mycket andra "färger". MEN, det känns jätte-konstigt att gifta sig i svart, eller?? Jag har världens ångest när det gäller det här!
    Vad tycker ni??

• Svar på tråden Hjälp!! Kan man gifta sig i svart??
  • AnnaochHenrik

Klart man kan gifta sig i svart!
    Det är faktiskt ett relativt nytt påfund att gifta sig i vitt, förut var svart den självklara färgen på brudklänning! Då kom det sig ju av att man inte hade råd att köpa en ny klänning som man enbart kunde använda på bröllopet, man köpte en svart som man kunde använda som finklänning i andra sammanhang istället... Men nu kan man ju gifta sig i svart bara för att det är så snyggt! Mina tärnor ska ha svarta klänningar...

• Mrs G to be

Tycker att du ska göra precis det som får dig att känna att din bröllopsdag är "perfekt". Om du vill gifta dig i en svart klänning är det ju det som DU vill - och då funkar det ju.

Det finns så himla många "måsten" kring bröllop - vi har struntat i de flesta och gör som vi vill (fast jag kommer att ha en vit klänning... )

• världens vackraste

Huvudsaken är ju att du känner dig fin! Jag skulle nog pröva några andra färger också för att se, ibland kan man man passa jättebra i något som man själv kanske aldrig skulle kommit på. Man rullar på i sina gamla klädvanor liksom. Be en kompis hänga med ut och kolla på klänningar. Och om du fortfarande vill ha en svart klänning efter det så är det ju bara att köra på.

En svart klänning kan man ju alltid ha igen så det lönar sig ju rent ekonomiskt :).

• 200805

Tack för era svar!
    Men det känns inte sorgset då?? Det kommer bara vara jag och min m2b och ett par till som kommmer att vara med på vigseln. Våra kompisar vet inte att vi ska gifta oss utan förhoppningsvis så kan vi hålla det hemligt fram till dagen D.
    Jag är lite "orolig" över vad dom ska tycka och vad prästen ska tycka om jag bär en svart klänning.... Min mb2 tycker att jag ska välja det jag vill. Vi är inga "giftas-människor" direkt utan känner bara att vi vill gifta oss.

• Synthetic

Jag kommer ha svart med vita detaljer för att den inte ska bli för svart Så ha tex ljusa blommor och smycken så blir det inte sorgset!

• 200805

Kan inte ta med mig någon kompis eftersom vi håller vårt giftemål hemligt...

• Fröken förväntan

Ska du ha några blommor? En enkel bukett eller en blomma i håret blir ju en fin färgklick om du vill "lätta upp" lite. Men välj den klänning DU vill ha!

• Waersta

Min mormor hade svart klänning när hon gifte sig.. Hon är född 45 så hon är inte last-gammal heller.

• 200805

Synthetic:
    Har du någon bild på din klänning?

Några blommor får det nog bli, har inte tänkt så mycket på färg där...
    Såg en enkel knälång klänning igår, svart med beige färgade söm-detaljer, tunna axelband. Provade den inte utan försökte fokusera på en klänning med färg...

• Synthetic
    200805 skrev 2008-03-26 08:25:05 följande:
    Synthetic:Har du någon bild på din klänning?Några blommor får det nog bli, har inte tänkt så mycket på färg där...Såg en enkel knälång klänning igår, svart med beige färgade söm-detaljer, tunna axelband. Provade den inte utan försökte fokusera på en klänning med färg...
    Tyvärr inte på datorn eftersom jag ska sy den själv har några handskisser bara. Tänk dig en vit bas med överklänning i svart och silvriga och rosa broderier så vid byst ser man vitt och fram vid benen öppnar sig överklänningen så där ser man vitt.
Svar på tråden Hjälp!! Kan man gifta sig i svart??