• Virvel

080809 del 3

Nu är det dags att starta upp del tre för alla som ska gifta sig den 9 augusti 2008.

Den stora dagen närmar sig sakta men säkert och snart så är den här och tills dess kan det vara kul att prata med andra som ska gifta sig samma datum.
    Tänk när vi sitter här kvällen innan och önskar varandra lycka till.

Välkomna alla gamlingar och alla nya till tråden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-18 11:54
    Här är alla vi som gifter oss augusti 080809 i år

Skriv gärna ert nick, datum och vart ni bor i landet

www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m2910147.html

• Svar på tråden 080809 del 3
  • bridesilly

ja inte förrän 10 brukar man väl ringa eller ja jag gör inte det iaf

AoM skrev 2008-03-31 08:03:22 följande:
    Min ska ha ngt liknande, fast troligen blir det vanlig kostymlängd. Men absolut väst och plastrong (fast känner jag honom rätt så slutar det med en slips).Om 10 kg ska jag beställa min vigselring :) Hur tidigt kan man ringa prästen? Kanske borde vänta till 10? Eller senare ändå? Sånt här är jättejobbigt, när man själv går upp i ottan och sen bara måste vänta på att annat folk ska vakna :)
  • AoM

Nej precis, inte före 10, brukar inte ringa efter 21 heller. JA om det inte är till föräldrarna eller närmaste kompisarna.
    Jag är så nervös inför att ringa. Tänk om han säger att han inte kan??? Då börjar jag nog gråta...

Om inte han kan vet vi inte hur det blir, för det finns ingen präst i den församlingen vi ska gifta oss i.

Hur skulle ni göra? Om "vår" präst inte kan, skulle ni vänta och hoppas på att kyrkan kan skramla fram ngn eller skulle ni leta upp ngn på egen hand?

• Emkalo

Kyrkan är ju skyldig ha ställa upp med en präst, den som jobbar den dagen vanligtvis. Men gör det som känns bäst, har ni ngn annan präst ni kan tänka er att ha?

Om den prästen vi frågade inte hade kunnat ställa upp, så hade vi tagit han/hon som tilldelas av kyrkan. För om det ändå skulle bli en präst vi inte känner sen tidigare, då spelar det inten roll. Jag tycker huvudsaken är att man känner sig bekväm med prästen, kanske ni kan träffa henne/honom innan?

Ni känner ingen jurist med rätt att viga (fast då blir det borgligt)?

AoM skrev 2008-03-31 08:15:43 följande:
    Nej precis, inte före 10, brukar inte ringa efter 21 heller. JA om det inte är till föräldrarna eller närmaste kompisarna. Jag är så nervös inför att ringa. Tänk om han säger att han inte kan??? Då börjar jag nog gråta...Om inte han kan vet vi inte hur det blir, för det finns ingen präst i den församlingen vi ska gifta oss i. Hur skulle ni göra? Om "vår" präst inte kan, skulle ni vänta och hoppas på att kyrkan kan skramla fram ngn eller skulle ni leta upp ngn på egen hand?
  • bridesilly

Ja jag har ju ingen präst ännu heller Dom lovar att vi ska få det datumet och den tiden men dom har ingen präst att bistå med ännu

• AoM

I kyrkan vi gifter oss i har de STORA problem, tydligen var deras präst inte bra för församlingen och kyrkorådet har gått ihop och vill ha bort prästen. Kantorn och vaktmästaren är sjukskrivna pga nuvarande prästen.
    Så den prästen vill vi INTE ha. Pratat med henne i telefon två gånger, inte trevlig.

Mailade just till den präst vi däremot vill ha, vågade inte ringa för jag ville inte ha ett nej i telefonen. Skulle absolut ha börjat gråta då. Oj, insåg just att jag verkar utgå från att han ska säga nej, kanske måste tänka mer positivt!

• Emkalo

Men kan ni inte kontakta församlingar i närheten? Jag förstår att det kan bli lite konstigt att jaga efter en präst man aldrig träffat :)

Har ni varit på ngn annans bröllop där ni kan tänka er att kontakta den prästen?

Vi gifter oss i Matteus församling i centrala sthlm. Jag tror dem har trevliga präster (har varit på adventsmässa ett par ggr och de verkade sympatiska), och vi tar ju med "vår egen" präst så vår församling borde ha en präst ledig :) Chansa där ;)

• TyresöBrud

AoM
    Jag ska hålla tumarna för att det funkar för er och att han svarar ja!
    Var ute på Slottet vi ska ha festen och pratade meny i helgen och tittade på dukningsförslag osv.
    Bokade M2B kläder och tittade på morgongåva. Jag vågar inte riktigt lita på honom så vi var och tittade på lite olika... Hihi, bara myser!
    Pratade med konditorn också, blir nog hur bra som helst.
    Har hittat tärnklänning, den mörka i mitt galleri, fast den ska vara salvia grön med en sjal till i samma. Den ljus korta klänningen ska vi sy upp så ska jag ha den på brunchen dagen efter. Ska sy upp den i vaniljgult och ha ett hårband till i samma.
    Vet inte om jag ska ha några pärlor eller stenar på, vad tycker ni?
    Känns underbart att det hänt så mycket igen senaste dagarna. Och så har våren kommit också!
    Stor kram på er alla!

• bridesilly

ditt galleri syns inte?

TyresöBrud skrev 2008-03-31 14:50:34 följande:
    AoMJag ska hålla tumarna för att det funkar för er och att han svarar ja!Var ute på Slottet vi ska ha festen och pratade meny i helgen och tittade på dukningsförslag osv.Bokade M2B kläder och tittade på morgongåva. Jag vågar inte riktigt lita på honom så vi var och tittade på lite olika... Hihi, bara myser!Pratade med konditorn också, blir nog hur bra som helst. Har hittat tärnklänning, den mörka i mitt galleri, fast den ska vara salvia grön med en sjal till i samma. Den ljus korta klänningen ska vi sy upp så ska jag ha den på brunchen dagen efter. Ska sy upp den i vaniljgult och ha ett hårband till i samma. Vet inte om jag ska ha några pärlor eller stenar på, vad tycker ni?Känns underbart att det hänt så mycket igen senaste dagarna. Och så har våren kommit också!Stor kram på er alla!
Svar på tråden 080809 del 3