• fiffinurlig

Cambridgekuren - Tråd 9

Eftersom den gamla tråden stängdes så tar jag mig friheten att starta en ny.

Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html
    Tråd nr 6: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2202889-1.h...
    Tråd nr 7:www.brollopstorget.se/Foru m-2-19/m2381116.html

Joina oss på viktresan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-05 10:22
    Tråd nummer 8: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2541880.html

• Svar på tråden Cambridgekuren - Tråd 9
  • LOOM
    fiffinurlig skrev 2008-01-11 12:15:51 följande:
    serafin: Ja du kanske har rätt! Jag har ju faktiskt lovat mig själv att pulvra i 6 veckor. Jag är bara så himla sugen på att få äta mat och det är nog därför jag intalar mig att det är lika lätt att gå ner med mat som med CB om man ändå "bara" tappar ett kilo i veckan Jag har precis samma problem. Jag småäter. Ofta för att jag har tråkigt eller för att unna mig något när stora är på dagis och lillen sover..Det konstiga är att sambon tycker att det är konstigt att jag inte gått ner i vikt efter graviditeten eftersom jag, i hans ögon, äter bra..Visst blir det fredagsmys och nån hämtmat ibland, men då föredrar jag en sallad framför pizza. Fika har vi aldrig hemma och likaså godis. MEN han ser ju inte det där som jag äter när han inte är med. Den där chokladbiten som slinker ner när jag åker och handlar eller chokladbollarna jag bakar när han är på jobbet, bakelsen jag fikar när jag är ute med nån kompis osv....Tragiskt egentligen!Nä jag ska pulvra i 6 veckor! Och även om jag "bara" tappar 1,5 kilo dessa veckor så har jag ju iallafall gått ner 11,5 kilo.
    You go girl!!

...och "i alla fall 11,5 kg" är på 6 v MYCKET!
  • Inova

Precis så tänker/känner jag också, vill bara bryta med alla dåliga vanor och "starta om från början" igen.

serafin skrev 2008-01-11 11:49:40 följande:
    För mig är pulvrandet nästan som avgiftning från att äta för oregelbundet, småäta när jag är uttråkad, unna mig något smaskigt så fort vi har något att fira eller det är helg osv. Det är ett mycket effektivt sätt att bli varse om sina ätimpulser och bekämpa de onyttiga! Och rutinerna är guld värda när jag sedan ska äta mat igen, det är den absolut största boven i mitt viktdrama.
  • serafin

Vad härligt att höra att ni har samma funderingar som jag!

Fiffinurlig - Jag tänkte på precis samma sätt förra svängen när jag pulvrade. "Ä, det här går alldeles för sakta, jag klarar av att gå ner nästan lika mycket bara genom att räkna kalorier". Och när jag hade intalat mig själv det så slutade jag pulvra ... Det funkade inte för mig. :(

Nu är min plan att pulvra så länge som jag orkar och framför allt mår bra! Sedan kommer jag säkert ha en del kvar att gå ner och då ska jag, precis som LOOM tänker, räkna kalorier (med hjälp av Viktklubben i mitt fall, tror jag). Det gör jag både för att gå ner i vikt, men också för att få nya bra rutiner och få en känsla för hur mycket jag kan äta.

Jag kommer definitivt att fortsätta på deras hålla nollan-program när jag är i mål också. Jag är helt enkelt livrädd för att gå upp allt igen. Den största fördelen med att ha upptäckt Cambridge är nog att man har ett verktyg som man kan använda senare i livet också. Jag och sambon har tänkt sätta ett maxtak för hur mycket vi får svänga upp i vikt (lite svänger man ju av naturen upp och ner) så att det inte går överstyr. Når vi det taket är det seriösa åtgärder, kanske att pulvra igen, som gäller!

Som ni märker tänker jag mycket på tiden efter pulvrandet. Jag måste ha en mycket tydlig och detaljerad plan för hur jag ska agera och leva då för att jag ska våga pulvra nu. Jag skulle nämligen hellre fortsätta vara den här storleken än gå ner allt för att sedan gå upp allt igen ...

Och fiffinurlig, jag får höra ungefär samma sak av min sambo, fast "fan, varför är du egentligen så överviktig, du äter ju bättre än många jag känner". Men, bevisligen slinker det ner för mycket och framför allt för oregelbundet. Jag måste också röra mig mer, men jag tycker att det är förnedrande att gå på gym när man känner sig så här tjock så det blir aldrig något regelbundet av det.

Inova och även ni andra tjejer som vill bli av med detta småätande - Jag rekommenderar mycket, mycket varmt boken "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Stahre. Den finns som pocket nu. Jag har bara läst en bit av den, men den är suverän och tar upp just orsakerna till varför man småäter och är överviktig och handfast hur man kommer till rätta med sådana beteenden. Det är svårt att göra det på egen hand, för min del har jag haft det här beteendet hela mitt liv och behöver ordentligt med hjälp för att ta mig ur mina dåliga vanor.

• serafin

Haha, jag tittade på första meningen i mitt senaste inlägg och det låter ju hemskt! Jag menade förstås inte "jippie, fler är lika hopplösa som jag" utan "vad skönt att jag inte är ensam".

Tänkte också skriva (men det försvann ur i ketosyran i mängden av andra tankar. hehe): Då kan vi kanske stötta varandra även när de där "nä, nu lägger jag av för jag klarar det här utan pulver"-tankarna dyker upp också. :)

• Nikajo

Jag tänkte just den tanken ni skriver om! Fick mitt första migränanfall, som jag väntat på sen jag börkat pulvra, och efter 6 dagar har jag gått ner 2,5kg bara. Känner just så. Är det värt detta för att gå ner så lite? Särskilt när nån skrev att andra veckan går man ner hälften så mycket. Detta skulle innebära en totalminskning på 5kg för min del, vilket inte jag tycker räcker för tre veckors svält! Hade typ räknat med minus fem kilo redan första veckan! Jag skall hålla ut. Jag lovar. Har jag kommit såhär långt, så banne mig!

• fiffinurlig

Godmorgon alla!
    Idag har det gått precis en vecka. Det är helg och jag fick sovmorgon. Kan det bli bättre Ja det kan det faktiskt....

Dag 8
    Startvikt: 104,5
    Vikt idag: 99,8
    Minskning v.1: 4,7 kg......

Jag gjorde det!!!! Under hundringen på 1 vecka! I LOVE CAMBRIDGE!!!

• LOOM

Grattis fiffinurlig!!!! Vad kul! Skönt att slitandet ger ordentligt resultat

Helgerna kommer nog bli väldigt svåra för mig - ingen god mat, inget vin, inga goda frukostar med färskt bröd, croissanter eller färskpressad juice... suck

Dag 5
    Startvikt: 99,1 kg
    Vikt idag: 95,8 kg
    Viktminskning: 3,3 kg

Lite besviken på att det "bara" är 0,3 kg på ett dygn å andra sidan kanske det verkligen börjar ta på fettet nu och inte bara vattnet i kroppen och det känns ju riktigt bra!

I Göteborg ösregnar det just nu så lusten att gå ut en långpromenad är långt borta. FÖrhoppningsvis slutar det under dagen eller så får man framåt eftermiddagen trotsa vädret och ta på regnkläder och gå ut...

Trots allt så känns det riktigt bra, jag är ju på rätt väg och det är huvudsaken!

Ha en riktigt skön lördag tjejer och kämpa på! vartenda hekto är guld värt!

• MyStyle

Fiffinurlig:
    Grattis, under hundra, vad roligt!!! Det är då, när man nått ett delmål som man känner att man orkar fortsätta.

Loom:
    Det är bara 0,3 över natten, men du minskar under dagen oxå. 3,3 kilo på fyra dagar är jättebra.

Igår var det tufft (igen) för mig. Vi var hos syrran och de andra åt smörgåstårta, godis och en massa annat gott. Men varje gång jag sträckte mig efter nåt så sa syrran till mig
    Vet inte hur mycket jag minskat riktigt när jag går på 10 dagen (har ingen våg) men jag ska äka till mor och far och väga mig.
    Lycka till tjejer och tack för all peppning!

• ganka

"godmorgon"

grattis till "under 100" fiffinurlig!!!

damn vad jag kämpar på..
    6 dagar har gått, o tro't eller ej.. men 5kg!!
    visserligen är 2 av 5kg vatten, men ändå..
    känns toppen att se 5kg borta bara så där :)

målvikten here I come

• serafin

Grattis fiffinurlig!!

Och ett nytt skutt! I morse hade jag gått ner fem hekto och nu har jag sammanlagt gått ner 4,4 kilo! Skönt!

Gårdagskvällen var rätt jobbig - både jag och sambon var trötta etc och ville ha något gott. Jag tog en liten bit lax, lite ost och drack lite lightläsk - sedan var jag någorlunda nöjd och det gjorde bevisligen inte någon direkt skada heller.

Svar på tråden Cambridgekuren - Tråd 9