Vad härligt att höra att ni har samma funderingar som jag!
Fiffinurlig - Jag tänkte på precis samma sätt förra svängen när jag pulvrade. "Ä, det här går alldeles för sakta, jag klarar av att gå ner nästan lika mycket bara genom att räkna kalorier". Och när jag hade intalat mig själv det så slutade jag pulvra ... Det funkade inte för mig. :(
Nu är min plan att pulvra så länge som jag orkar och framför allt mår bra! Sedan kommer jag säkert ha en del kvar att gå ner och då ska jag, precis som LOOM tänker, räkna kalorier (med hjälp av Viktklubben i mitt fall, tror jag). Det gör jag både för att gå ner i vikt, men också för att få nya bra rutiner och få en känsla för hur mycket jag kan äta.
Jag kommer definitivt att fortsätta på deras hålla nollan-program när jag är i mål också. Jag är helt enkelt livrädd för att gå upp allt igen. Den största fördelen med att ha upptäckt Cambridge är nog att man har ett verktyg som man kan använda senare i livet också. Jag och sambon har tänkt sätta ett maxtak för hur mycket vi får svänga upp i vikt (lite svänger man ju av naturen upp och ner) så att det inte går överstyr. Når vi det taket är det seriösa åtgärder, kanske att pulvra igen, som gäller!
Som ni märker tänker jag mycket på tiden efter pulvrandet. Jag måste ha en mycket tydlig och detaljerad plan för hur jag ska agera och leva då för att jag ska våga pulvra nu. Jag skulle nämligen hellre fortsätta vara den här storleken än gå ner allt för att sedan gå upp allt igen ...
Och fiffinurlig, jag får höra ungefär samma sak av min sambo, fast "fan, varför är du egentligen så överviktig, du äter ju bättre än många jag känner". Men, bevisligen slinker det ner för mycket och framför allt för oregelbundet. Jag måste också röra mig mer, men jag tycker att det är förnedrande att gå på gym när man känner sig så här tjock så det blir aldrig något regelbundet av det.
Inova och även ni andra tjejer som vill bli av med detta småätande - Jag rekommenderar mycket, mycket varmt boken "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi" av Lisbeth Stahre. Den finns som pocket nu. Jag har bara läst en bit av den, men den är suverän och tar upp just orsakerna till varför man småäter och är överviktig och handfast hur man kommer till rätta med sådana beteenden. Det är svårt att göra det på egen hand, för min del har jag haft det här beteendet hela mitt liv och behöver ordentligt med hjälp för att ta mig ur mina dåliga vanor.