• fiffinurlig

Cambridgekuren - Tråd 9

Eftersom den gamla tråden stängdes så tar jag mig friheten att starta en ny.

Tråd nr 1: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1429039.html
    Tråd nr 2: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1615410.html
    Tråd nr 3: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1790451.html
    Tråd nr 4: brollopstorget.se/Forum-2-19/m1928984.html
    Tråd nr 5: brollopstorget.se/Forum-2-19/m2007383-1.html
    Tråd nr 6: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2202889-1.h...
    Tråd nr 7:www.brollopstorget.se/Foru m-2-19/m2381116.html

Joina oss på viktresan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-05 10:22
    Tråd nummer 8: www.brollopstorget.se/Forum-2-19/m2541880.html

• Svar på tråden Cambridgekuren - Tråd 9
  • LOOM

Det är helt otroligt vad duktiga ni är som har gått ner sååå mycket!! Imponerande och motiverande

Dag 4:

Startvikt: 99,1 kg
    Vikt idag: 96,1 kg
    Viktminskning: 3 kg

Känner mig riktigt nöjd med de här första 3 dagarna, inte riktligt lika jobbigt som jag har räknat med. Jag hoppas den positiva trenden håller i sig.

Jag har inte ansträngt mig för att träna direkt utan varit på 1 timmespromenad + promenad till jobbet idag c:a 20 min. Känner mig pigg och tror nog jag ska öka promenad och ev simningsdosen en hel del under helgen.
    Tofflisar: Tycker du är väldigt duktig som orkar träna så mycket nu!

10 kg på 3 veckor låter riktligt gott och kanske inte helt orealistiskt med tanke på hur bra det går för er andra!

Fiffinurlig: Det där med klänningen är ju rätt så klurigt! Hur snart ska du gifta dig? När måste du beställa klänningen?
    själv ska jag sy upp en klänning hos en sömmerska och hon behöver som tur är inte börja förrän i april/maj (gifter mig 30/8)

• fiffinurlig
    LOOM skrev 2008-01-11 08:53:44 följande:
    Fiffinurlig: Det där med klänningen är ju rätt så klurigt! Hur snart ska du gifta dig? När måste du beställa klänningen? själv ska jag sy upp en klänning hos en sömmerska och hon behöver som tur är inte börja förrän i april/maj (gifter mig 30/8)
    Jag gifter mig 10:e maj. Eftersom jag syr upp min klänning i Kina så måste jag beställa nu snarast..Men jag ska ha korsettrygg så jag har lite marginaler iallafall..
  • LOOM

fiffinurlig skrev 2008-01-11 09:05:19 följande:

Jag gifter mig 10:e maj. Eftersom jag syr upp min klänning i Kina så måste jag beställa nu snarast..Men jag ska ha korsettrygg så jag har lite marginaler iallafall..
    Ja, då förstår jag att du behöver beställa den typ nu
    Eftersom du har korsettrygg så hade jag nog mätt den gamla klänningen och utgått från de måtten, det kan ju inte bli så himla fel?! Blir det katastrof så kan du ju alltid lämna den till en sömmerska här i Sverige som tar in eller lägget ur den lite...
  • serafin

Skutt! Sex hekto ner i dag. Härligt! Nu har jag gått ner 3,9 kilo sammanlagt.

fiffinurlig,
    Det där med att man tappar hälften så mycket under andra veckan som första veckan känner inte jag igen, tyvärr. Jag har tappat allt från 2,7-6 kilo under mina första veckor (jag tog ju några pauser under förra svängen) och alla andra veckor har jag tappat någonstans mellan ett och knappt två kilo.

• fiffinurlig

Grattis serafin!

Jag vet inte om jag hade fortsatt om jag bara hade gått ner 1 eller knappt 2 kilo i veckan. Hade ni? Det kan man ju faktiskt klara med bra mat och mycket motion. Men du kanske gick ner lite andra veckan för att sedan gå ner mer tredje veckan??
    Det är ju tydligen också vanligt att man stannar av lite efter att ha gått ner så mycket första veckan..

• LOOM
    fiffinurlig skrev 2008-01-11 11:03:04 följande:
    Grattis serafin!Jag vet inte om jag hade fortsatt om jag bara hade gått ner 1 eller knappt 2 kilo i veckan. Hade ni? Det kan man ju faktiskt klara med bra mat och mycket motion. Men du kanske gick ner lite andra veckan för att sedan gå ner mer tredje veckan??Det är ju tydligen också vanligt att man stannar av lite efter att ha gått ner så mycket första veckan..
    Grattis serafin!!

Jag ska nog fortsätta om jag går ner 1-2 kilo i veckan. för mig är det väldigt viktigt att ha en rutin att hålla mig till för att inte fuska "en liten potatis till gör ju inget..." Har jag bara pulverpåsarna att hålla mig till så vet jag att inget går fel. 1-2 kg/vecka är ju väldigt mycket egentligen med tanke på hur lång tid, det i alla fall för mig, har tagit att gå upp de där 30 kg
  • serafin

Tja, av dem som pulvrat som jag pratat med är det ganska få som går ner över två kilo per vecka. Min sambo, som ju är man, har sysslat med seriös skrotlyftning och har mycket mer muskelmassa, går ner strax över två per vecka. Det är snabbt! Min kompis som gick ner mycket med vlcd tränade ju som sagt (hon gick på Xtravaganza), men eftersom kroppen inte fick påfyllnad av kolhydrater efter träningen etc så var det ju inte bara fett hon tappade. Och så mådde hon som sagt riktigt dåligt i ett halvår efter, vilket läkaren sa _troligtvis_ berodde på den alltför hårda dieten och hur den utförts. Det tycker inte jag att det är värt.

När jag har tränat och ätit bra har jag som allra mest gått ner 1,2 kilo på en vecka, men det var en gång. Det är klart att man kan gå ner om man svälter sig och inte äter bra, men det är inte jag ute efter. Jag väljer pulver eftersom jag är garanterad ett någorlunda konstant resultat. Jag har aldrig med Viktväktarna, Viktklubb, GI-viktkoll etc etc gått ner ett kilo i veckan konstant! Oftast blir det några hekton i veckan i snitt - med pulver går jag ner över ett kilo varje vecka. Det gör stor skillnad.

Dessutom behöver jag en kickstart med pulver och känna att jag kommit en bit på väg. Det är alldeles för lätt hänt att jag unnar mig något som sedan rullar iväg och blir mer och mer när jag ska försöka äta mig smalare. Det är helt enkelt för nedslående att försöka bestiga det berget med sådana myrsteg. Jag behöver lite extra fart.

• serafin

Och tack för gratulationerna!

Precis, LOOM. För mig är pulvrandet nästan som avgiftning från att äta för oregelbundet, småäta när jag är uttråkad, unna mig något smaskigt så fort vi har något att fira eller det är helg osv. Det är ett mycket effektivt sätt att bli varse om sina ätimpulser och bekämpa de onyttiga! Och rutinerna är guld värda när jag sedan ska äta mat igen, det är den absolut största boven i mitt viktdrama.

• LOOM

Ja, det är småätandet jag måste bli av med.

Har en fundering på att gå med i Viktväktarna och ta de sista kilona så att jag kan lära mig att tänka rätt och vet vart det ska ta stopp

• fiffinurlig

serafin: Ja du kanske har rätt! Jag har ju faktiskt lovat mig själv att pulvra i 6 veckor. Jag är bara så himla sugen på att få äta mat och det är nog därför jag intalar mig att det är lika lätt att gå ner med mat som med CB om man ändå "bara" tappar ett kilo i veckan

Jag har precis samma problem. Jag småäter. Ofta för att jag har tråkigt eller för att unna mig något när stora är på dagis och lillen sover..Det konstiga är att sambon tycker att det är konstigt att jag inte gått ner i vikt efter graviditeten eftersom jag, i hans ögon, äter bra..Visst blir det fredagsmys och nån hämtmat ibland, men då föredrar jag en sallad framför pizza. Fika har vi aldrig hemma och likaså godis. MEN han ser ju inte det där som jag äter när han inte är med. Den där chokladbiten som slinker ner när jag åker och handlar eller chokladbollarna jag bakar när han är på jobbet, bakelsen jag fikar när jag är ute med nån kompis osv....Tragiskt egentligen!

Nä jag ska pulvra i 6 veckor! Och även om jag "bara" tappar 1,5 kilo dessa veckor så har jag ju iallafall gått ner 11,5 kilo.

Svar på tråden Cambridgekuren - Tråd 9