• BLOMMA81

Alla andra blir gravida utan jag

Jag slutade med p-piller för 3 månader sedan, vet att det kan ta tid.
    Men nu har en av mina bästa vänner blivit gravid o för henne gick det jätte fort. Gläds med henne men kan inte låta bli och vara lite svartsjuk.
    Vill ju så gärna oxå vara där, e det nån som vill ge lite tips på hur man kan hjälpa naturen på vägen eller som vill dela med sig av sina erfarenheter i ämnet, skulle bli så tacksam.
    Behöver piggas upp lite.

• Svar på tråden Alla andra blir gravida utan jag
  • CattiM

Bellanote:
    Tack för ditt snabba svar!
    Men varför får jag inte mens? Det kan ju inte du veta såklart...:) Men varför är det så. Det är ju inte heller något som plötsligt uteblivit, jag har aldrig haft regelbunden mens.
    Usch vad jag känner mig ledsen.....

• Bellanote

jag har pco och det är därför jag har oregelbunden mens för jag inte har äl. fick tabletter efter 65 dagar så att den ens kunde komma igång..
    cattiM har ni försökt i 2 år så har ni rätt att få utredning och har du en anledning som din mens så hade du kunnat få hjälp redan efter ett halvår efter ni hade börjat försöka.. ta kontakt med din gyn eller fertilitetsmottagning..

• Virvel

Vi försökte i tre år innan jag blev gravid. Vi gick på utredningar där det konstaterades att vi var ofrivilligt barnlösa, alltså inget fel på någon av oss.
    Jag gjorde en inseminering som inte tog, genomsprutning för att kolla så att allt var okej med äggstockar.Efter genomsprutningen så blev jag gravid men fick missfall i vecka sex. Efter det så påbörjade jag behandling inför provrörsbefruktning. Då får man ett nässpray som ska reglera ägglossningen. Mådde jättedåligt av den så jag fick en tid på kliniken för att göra ultraljud och se vad som var fel. Döm om min förvåning när jag fick veta att jag var gravid i vecka fem!!! Jag vet bara att jag frågade läkaren om jag var gravid på riktigt.

När pojken var tio månader så började vi försöka igen (på naturlig väg) och jag blev gravid på första försöket.

Det värsta jag visste var när alla sa att jag skulle slappna av och inte tänka för mycket. I början tänkte inte vi mer på det än andra par. Det var först när det hade gått ett år som vi kände att det var lika bra att kolla upp om det var fel på någon av oss.
    Jag pratade mycket med folk i min omgivning om vårt problem och våga göra det ni som är i samma situation. Jag hade bla en jobbarkompis som vågade berätta att dom åkte för att få hjälp att bli gravida och det var många som kände någon som också hade haft problem att skaffa barn. Ni är inte ensamma.

• CattiM

Nej vi har inte prövat i två år....sen juni har vi haft oskyddat sex. Så det blir...ett halvår typ nu.
    Men jag förstår ju såklart att jag inte kan bli gravid om jag inte har min menstruation, eller jag har inte lika många chanser. Konstigt, den har kommit två gånger ganska tätt nu.
    Min mamma har berättat att hon hade väldigt oregelbunden mens INNAN hon fick barn. När hon fått sitt fösta barn (jag) så "funkade" det. Hon blev med barn efter tre veckor trots att hon inte haft mens så ofta. Kanske hade hon bara tur.
    Ska boka tid hos gyn imorrn i alla fall.

• Virvel

Boka tid, det gör du rätt i eftersom du vet att du har problem. Då får ni så bra hjälp ni kan få. Dom brukar vara jättebra och tillmötesgående med sådana här problem. Lycka till!

CattiM skrev 2008-01-10 21:09:31 följande:
    Nej vi har inte prövat i två år....sen juni har vi haft oskyddat sex. Så det blir...ett halvår typ nu.Men jag förstår ju såklart att jag inte kan bli gravid om jag inte har min menstruation, eller jag har inte lika många chanser. Konstigt, den har kommit två gånger ganska tätt nu.Min mamma har berättat att hon hade väldigt oregelbunden mens INNAN hon fick barn. När hon fått sitt fösta barn (jag) så "funkade" det. Hon blev med barn efter tre veckor trots att hon inte haft mens så ofta. Kanske hade hon bara tur.Ska boka tid hos gyn imorrn i alla fall.
  • CattiM

Det låter ¨så hemskt, har väl inte förstått det än:)
    Att jag har problem.
    Är det är nån mer här som har samma problem?
    Tack för svaren!!!! :)

• Bellanote

cattiM på fl så finns det många trådar om sånt här. där hittar man alltid någon som har samma problem..

• Peters Fridelina

Vilken mysig tråd. Det känns underbart att läsa om samma oro som man själv bär på. Jag har inte haft mens på över 5 månader.
    Vi försöker inte få barn än för vi gifter oss i maj. Men då vill vi gärna börja jobba på en liten "telning". Det hände något chockartat vid förra mensen, men jag mår väldans bra idag. Ändå kommer den inte igång. Jag har gjort en utredning på mina hormonvärden osv men allt ser normalt ut. Och jag har aldrig blivit påverkad av något i hela mitt liv förr. Stadig som en klippa.
    Men jag vill, som någon skrev, njuta av fantastiskt sex ett tag under tillverkningen. Vem vet när man får göra sånt ostört nästa gång. Jag försöker vara lite ego och tänka på allt underbart man inte kan göra när man fått barn.
    1. Ligga i sängen på söndagar till klockan 10.
    2. Komma hem efter jobbet och krypa upp i soffan med en bra bok.
    3. Gå ut och äta på en fin, romantisk restaurang när lusten faller på utan att engagera halva släkten.
    4. Åka på weekend och njuta av natur och romantik.

Det håller barnbehovet på avstånd korta stunder.

• Bluebride

Här är en till som har det jobbigt, jag går nu på pergotime som hjälper mig att få ägglossning. Tyvärr det mesta av mitt problem egentligen sitter i huvudet att man inte kan koppla bort det men det är svårt när man inte ser annat än just nyblivna mammor och stora magar. Jag hoppas jag kan få någon bra sysselsättning, förhoppningsvis jobb som kan få mig att tänka bort det. Har varit gravid 2 ggr, tyvärr har båda slutat i tidiga missfall, v7 och v5.

• CattiM

Kom till jobbet nu och det första jag gjorde var att se om någon skrivit efter mig. Glad blev jag av att se er meddelanden. Inte glad för att ni bär på samma oro som jag förstås, men glad för att man inte är ensam. Det finns nån att prata med. Vad är pergotime??
    Bluebride: Var bor du nånstans och vad har du jobbat med tidigare?

kram!

Svar på tråden Alla andra blir gravida utan jag