• BLOMMA81

Alla andra blir gravida utan jag

Jag slutade med p-piller för 3 månader sedan, vet att det kan ta tid.
    Men nu har en av mina bästa vänner blivit gravid o för henne gick det jätte fort. Gläds med henne men kan inte låta bli och vara lite svartsjuk.
    Vill ju så gärna oxå vara där, e det nån som vill ge lite tips på hur man kan hjälpa naturen på vägen eller som vill dela med sig av sina erfarenheter i ämnet, skulle bli så tacksam.
    Behöver piggas upp lite.

• Svar på tråden Alla andra blir gravida utan jag
  • hondafreak

Vi försökte i 2 år utan att det tog fyr. Hade börjat förlika oss med tanken på at det inte blir nåt, men så fort mitt jobb kursade, tog det EN MÅNAD sen var jag gravid !!!!Det var nog så att jag kände att det lilla företaget behövde mig så mycket att jag var tvungen att vara där ! Låter dumt, javisst, visste inte om det , men plötsligt började jag må illa.........Så det ligger mycket i det där att slut bry sig......
    Nästa barn blev till på första försöket !!!!! Så ta det lugnt !!

• hondafreak

Vi försökte i 2 år utan att det tog fyr. Hade börjat förlika oss med tanken på at det inte blir nåt, men så fort mitt jobb kursade, tog det EN MÅNAD sen var jag gravid !!!!Det var nog så att jag kände att det lilla företaget behövde mig så mycket att jag var tvungen att vara där ! Låter dumt, javisst, visste inte om det , men plötsligt började jag må illa.........Så det ligger mycket i det där att slut bry sig......
    Nästa barn blev till på första försöket !!!!! Så ta det lugnt !!

• pandis2405

2008-08-09 skrev 2008-01-05 23:24:23 följande:

Jag är inte riktigt i sitsen att det inte tar sig, för vi har inte börjat försöka än. Min sambo vill jättegärna ha barn nu men jag vill vänta till efter vårt bröllop.Mitt problem är bara att jag nojjar mig någe GRYMT att det ska ta lång tid eller att jag i värsta fall inte kan bli gravid...jag vet, löjligt..men det går inte få bort tankarna..Detta gör nog att jag tvekar lite inför att börja försöka efter bröllopet, bara för att jag är rädd...HELT utan anledning!
    Jag är också rädd att det inte ska funka. Och alla jag känner har blivit gravida bara de tänkt tanken "skaffa barn"... Det är så svårt att fundera på framtiden nu, när man inte vet om de närmaste åren är med småbarn eller inte, jag som är sån planeringsmänniska alltid.
  • jessielarsson
    eveluscious skrev 2008-01-04 00:06:00 följande:
    Fast det där är bara b***shit! Att "slappna av" påverkar inte fertiliteten på något som helst sätt. När man inte blir gravid är "slappna av" det sista man vill höra.
    Självklart är de det sista du vill höra, men det måste ju finnas någon sanning bakom att stress påverkar din chans att bli gravid annar så skulle väl inte läkare å barnmorskor säga något om det. Hade det kvittat så är det väl ingen som hade brytt sig om man är hyperdesperat å stressad, det ena påverkar det andra. Jag tror iaf att det påverkar, men det är ju tur att inte du gör det, för lika mycket som jag får någon att tänka om så får du säkert någon att inte bry sig om mina ord!
  • Zozo

Klart att psyket kan paverka kroppen - det är ju bevisat manga ganger om! Sen är det klart att det kan fungera ända! Tack och lov!

• AnnaochHenrik

med en ofrivilligt barnlös nära vän har jag fått höra mycket om just det här med att slappna av för att bli gravid. Här kommer en lååång förklaring:
    Visst är psyket viktigt, men för att det skulle påverka möjligheten att bli gravid krävs att man är EXTREMT stressad, så till den grad att ägglossningen uteblir. kvinnor blir gravida i krigssituationer, efter våldtäkter m.m. när de alltså har all anledning i världen att vara stressade...
    Många "känner ett par som adopterat och sen fick de barn". Det får ju folk att tro att om bara kvinnan slappnar av, så har hon lättare att bli gravid. Men det är vetenskapligt bevisat, att en viss andel av dem som haft fertilitetssvårigheter förr eller senare blir gravida på naturlig väg ändå. För en del kommer detta efter det att de "gett upp" och adopterat, och då tolkar folk det som att det är just den mentala inställningen som gjort skillnad. Det finns ingenting som tyder på att det är vanligare att bli gravid efter att man gett upp, eller är mer avslappnad för den delen. Det är INTE vanligare för folk som adopterat att bli gravida än vad det är att andra barnlösa blir det efter lång tid.
    Vad, rent biologiskt, skulle det vara som fungerar sämre för att man tänker mycket på barn? Blir mannens spermier långsammare? Lägger kvinnans kropp upp en spärr så att de inte kan nå fram till ägget? Nej, just det.
    Det enda resonemang som "slappna av, så blir du gravid på nolltid" gör är att det skuldbelägger kvinnan. Om hon med tankekraft kan förhindra graviditet är det ju indirekt hennes fel, eftersom hon längtat för mycket...
    Sen är det naturligtvis bra att vara avslappnad av en mängd andra orsaker, men det påverkar inte möjligheterna att bli gravid!

• Anja 19 juli 2008

Jag tror oxå att psyket påverkar kroppen till viss del. Men visst är det svårt att fatta hur det kan vara så att det man har i huvudet, faktiskt kan påverka fysiska saker. Det är logiskt men ändå inte logiskt om ni förstår hur jag menar.

Själv var jag ju helt knäckt psykiskt när äldsta sonen blev till och jag hade en sådan desperat barnlängtan sedan så många år att jag trodde jag skulle bli tokig och jag trodde aldrig att jag skulle ha sån tur att jag skulle bli gravid då med tanke på hur jobbigt jag hade det. Men det gick på en enda gång. Och hur kasst jag än mått nånsin så har ägglossning och mens varit som en klocka, aldrig några avvikelser. Däremot så blir jag fruktansvärt påverkad i mitt mag/tarmsystem.

Kanske är det så att olika människors inre stress påverkar olika delar av kroppen? Kan det vara så tro? Vissa får ju huvudvärk och spänningar i rygg/axlar, en del får magsår, andra får svårt att bli gravida, en del får ledproblem?

Det är rätt så fascinerande även om det är sorgligt för dem som drabbas såklart.

• Zozo

Tja stress (eller tex bantning) hos mig kan fa mig att bade tappa haret och skjuta pa menscykeln sa jag tror definitivt att det KAN paverka! Att det sedan skulle vara kvinnans fel, neh det tror jag inte pa! Det kan ju lika gärna vara mannen som stressar i sa fall.. plus bieffekter att man kan stressa sig pa daligt humör och därmed inte vara sugen pa att hoppa i säng.. och utan sex ingen graviditet

Att det KAN paverka betyder ju inte att det skulle vara enda orsaken eller lösningen..

• CattiM

Hej
    Va glad jag är att jag hittade den här tråden.
    Jag blir inte heller gravid. Fast inte så konstigt såklart när jag knappt har någon menstruation.
    Har haft oregelbunden mens enda sen jag fick min första.
    Kan gå månader i mellan. Jag har aldrig nånsin räknat dagar (förutom när jag åt p-piller och jag hade blödningar car tredje vecka) Jag åt p-piller i 1 1/2 år. Jag och min blivande har haft helt oskyddat sex sen... ja juni.
    Det var två år sen jag slutade med p-piller.
    Jag är så orolig att jag inte kan få barn.
    Jag skulle gärna skjuta upp mitt bröllop för ett barn.

Hur får man igång sin menstration??
    Tacksam för hjälp :)

Catti

• Bellanote

CattiM sök hjälp .. har du orgelbunden mens så är det stor chans att du inte har äl. jag har det så. vi har försökt 2 år nu.. jag har oregelbunden mens och utebliven äl.. jag får ta sprutor varje månad för att ens få äl..

slappna av är det värsta du kan säga till en som vill bli gravid lika med standarden som sägs ofta till mig och jag vill bara SKRIKA då. ja men det finns ju abort.. men vill inte höra allt.

3 månader är ingen tid alls och det kan ta upp till 1 år för en högfertil kvinna att bli gravid. testa med äl tester så ser du om du har äl och har större chans att pricka rätt.

Svar på tråden Alla andra blir gravida utan jag