• cypernbruden08

Planera Bröllop Utomlands Del 4!

Så börjar de vara dags för att starta en ny tråd!

• Svar på tråden Planera Bröllop Utomlands Del 4!
  • numerafruS

Hallå, är tillbaka efter en låååååång flygning hem.
    Allt var underbart och när det fått sjunka in lite så ska jag sätta mig ner och skriva

Grattis roccogirl, ni var jättefina!

Fru trul hoppas förkylningen har släppt och att ni kan fokusera på bröllopet igen!

En fråga till er hemkomna fruar. Skickar man bara in de papper man fick när man gifte sig eller är det några svenska papper som oxå ska skickas in till skatteverket?

• Roccosgirl
    blivandefruS skrev 2008-02-08 12:57:16 följande:
    Hallå, är tillbaka efter en låååååång flygning hem.Allt var underbart och när det fått sjunka in lite så ska jag sätta mig ner och skriva Grattis roccogirl, ni var jättefina!Fru trul hoppas förkylningen har släppt och att ni kan fokusera på bröllopet igen!En fråga till er hemkomna fruar. Skickar man bara in de papper man fick när man gifte sig eller är det några svenska papper som oxå ska skickas in till skatteverket?
    Tack
    Vi lämnade in de två papper som vi fick där, och så namnändringslappen.
    Igår ringde jag och kollade, det var precis registrerat
  • Jotka

Hejsan! Gissa om jag blev glad när jag såg att det fanns ett forum för utlandsvigslar.

Vi planerar att gifta oss i största hemlighet i sommar/höst. Just nu letar vi efter en passande resa, lutar nog åt Västindien... Har inte läst igenom alla 33 sidor (!) ännu, men kastar ändå ut en fråga med risk för att ni diskuterat det tidigare.

Någon som kommer att använda/har använt sig av ett "bröllopspaket" där resebyrån fixar med dokumentationshantering, planering, bokning mm? Vi tycker att det verkar hur smidigt som helst, men det är svårt att jämföra olika företag. Vilka erfarenheter har ni?

• MrsFellerA

BlivandefruS
    Låter som om ni har det bra! Super!!! Väntar med spänning på mer...

Jotka
    Vi hade först tänkt oss typ Dominikanska Republiken, och hade då beställt ett "bröllopspaket" via en resebyrå. Smidigt och enkelt tyckte vi!

Nu har vi valt Thailand istället och har anlitat en bröllopskoordinator som bor därnere. Hon beställer och fixar allt vi vill ha, så det är verkligen supersmidigt. Själva resan och hotell i övrigt har vi bokat via en resebyrå.

Det blir ju lite dyrare att anlita någon som fixar saker och ting till en, jämfört med att ordna allt själv när man kommer dit. Men vi vill ju ha det så lugnt och icke stressigt som möjligt, så vi betalar mer än gärna den extra kostnaden, bara för att själva slippe byr oss.

• Jotka

Mrs FellerA:
    Jo, det var lite så vi också tänkt oss. Att ta det lugnt och njuta och låta någon annan ta det praktiska...

Får jag fråga varför det blev Thailand istället?

• MrsFellerA

Jotka
    För att det kändes lite mer "som oss". Vi är inte så mycket för att ligga på en strand i 2 veckor och det känns helt klart som att det finns mer att göra i Thailand än på ett "all inclusive" hotell på Dominikanska Republiken. Nu kommer vi att åka till Bangkok ett par dagar innan "paradisön" väntar.

Sen har vi liksom velat åka till Thailand, även innan detta med bröllop utomlands kom upp. Att åka till Dominikanska hade "bara" varit för bröllopet och det är alldeles för mycket pengar det rör sig om för ett "bara". Nu kan vi kombinera - vårt drömbröllop och en resa vi vill göra!

• Jotka

Mrs FellerA:
    Det låter helt underbart med bröllop i Thailand! Jag har dessutom hört att det kan ta upp till 6 mån innan man får hem äktenskapsbeviset när man gifter sig i Dominikanska Republiken, det vill man ju inte gärna vänta på!

• MrsFellerA

Jotka
    Nä - det kan ju vara lite surt att behöva sitta och vänta på det.

Nu kommer inte vi att ha ett juridiska bindande bröllop nere i Thailand. Vi bor nämligen själva utomlands och pga. intressanta svenska regler kan vi inte ansöka om det äktenskapscertifikat man behöver för att gifta sig inför en utomländs myndighet. Vi måste alltså också gifta oss inför en svenska myndighet/svenska kyrkan. Så vi kommer även att gifta oss i Svenska kyrkan i utlandet, i det landet vi bor. För att krångla till det lite extra...

• Jotka

Mrs FellerA:
    Det låter jätteromantiskt tycker jag! Tänk nu får ni får ni två speciella dagar. Jag ser att det snart är dags för er. Klara med allting?

• Bling75

Nu har vi varit och pratat med resebyrån som vi blev rekomenderade i en annan tråd om maldiverna. Inte så imponerad. Jag tror att jag kommer boka allt själv istället.

Är det någon annan som ska ha sin lagliga vigsel på Arlanda eller liknande innan ni åker?

Har börjat kika lite på ring men har inte hittat den perfekta till min förlovningsring. Blir lite svårare när man vill ha bling på båda. Imorgan ska jag åka och titta på klänningar med min kära mamma. Spännande men jag tror inte jag kommer hitta någon så det blir nog till att sy upp något istället. Men jag har hittat ett par supersöta sandaler/slippers som passar på vårt strandbröllop för klackar var tydligen helt omöjligt att gå med där. De är beställda

Utomlands 2008: Enligt min planering blir det Qatar dit för det gick fortast till bäst pris. Men vi flyger hem från Singapore och då gick planet så dum tid att jag nog väljer att lägga några kronor extra och flyga med Turkish airlines som hade bäst avgångs- och ankomsttid.

Här har jag surfat runt i timmar och jämfört hotell:
    www.visitmaldives.com/Where_to_stay/all-resorts.php

Annars rekomenderar jag tripadvisor där man kan läsa om vad alla tidigare gäster har tyckt.

Vi har gjort vår budget nu och jag satte i halsen för det blev 50.000:- mer än jag trodde, men jag hoppas att det blir värt det. Som tur är så står mamma och pappa för festen när vi kommer hem.

Längtar!

Svar på tråden Planera Bröllop Utomlands Del 4!