• Snart fru Wennerström

September 2008, del 2

Den gamla tråden har stängts, så jag drar igång en ny genast!

• Svar på tråden September 2008, del 2
  • Kärlek08

Så ska vi också göra, använda gammalt guld, hittills har jag fått ihop ca 18 g. Hoppas det räcker en bit, det är gult guld och jag vill ha en egendesignad ring i vitt guld med safirer. Ska träffa smyckesdesignern om en vecka, så då får vi se hur långt det räcker...

• Dottertrotter

Vi lämnade också in gammal guld så vil betalde bara för arbetskostnaden. På en slät guldring var arbetskostnaden 1200 kr, tror det blir lite mer för de mer bearbetade ringarna (med diamanter). Så har man smycken som man inte använder så har man möjlighet att spara en del pengar.

• Schükano

Vilken inspiration man alltid får när man går in på vår tråd och läser inläggen.
    Jag har också en del gammalt guld. Bland annat min mormors förlovnings och vigselring. Jag har tänkt att gå till en smyckesdesigner och kolla vad det skulle kosta att göra om dem till min ring...och nu känner jag att jag så snart som möjligt bara måste rusa ner på stan och kolla runt lite för kostnadsförslag. Vet precis hur min ring ska se ut och vet nypris på den...frågan är bara om det är någon skillnad i pris när man lämnar in gammalt guld??

• Snart fru Wennerström

ja gud ja!!.. då betalar du ju bara för arbetskostnaden och ev diamanter som ska sättas i.. rekomenderar det verkligen!!

Schükano skrev 2008-02-18 10:58:10 följande:
    Vilken inspiration man alltid får när man går in på vår tråd och läser inläggen. Jag har också en del gammalt guld. Bland annat min mormors förlovnings och vigselring. Jag har tänkt att gå till en smyckesdesigner och kolla vad det skulle kosta att göra om dem till min ring...och nu känner jag att jag så snart som möjligt bara måste rusa ner på stan och kolla runt lite för kostnadsförslag. Vet precis hur min ring ska se ut och vet nypris på den...frågan är bara om det är någon skillnad i pris när man lämnar in gammalt guld??
  • lanovia 08

Men alltå nu blir jag förrvirrad och ev glatt överraskad. Kan man använda rött guld för att göra en ring i vitt guld? eller missuppfattade jag något?
    Jag har gamla ringar hemma i röttguld efter mormor och farmor som jag skulle vilja använda till vigselringen. MItt problem har varit att de inte är i sammar färg (nyans) som min förlovningsring. Men det kanske de kan lösa hos en guldsmed? Någon som vet.

Kärlek08 skrev 2008-02-17 17:10:36 följande:
    Så ska vi också göra, använda gammalt guld, hittills har jag fått ihop ca 18 g. Hoppas det räcker en bit, det är gult guld och jag vill ha en egendesignad ring i vitt guld med safirer. Ska träffa smyckesdesignern om en vecka, så då får vi se hur långt det räcker...
  • Schükano

Låter fantastiskt härligt att bara betala för arbetskostnaden och diamanterna...jag skulle så gärna vilja ha mormors ringar men har tvekat lite innan för jag trodde det skulle vara dyrt att göra om dem.
    Ianovia...jag är också förvirrad..trodde inte heller man kunde göra om rött guld till vitt guld..

• Kanelisen

Det handlar væl inte om att gøra om guldet utan att man betalar med det røda guldet i stællet før med kontanter? Som inbyte liksom....

• Kärlek08

Hur du än gör så får du aldrig exakt det guldet du lämnar in i den ringen som du gör. Det guld man lämnar in smälts ner med en massa annat guld. Om du vill ha mormors guld i din ring för affektionsvärdets skull ska du nog göra en omarbetning av just den ringen.

• Schükano

Nu har jag precis varit runt i olika guldsmedsaffärer och fått varierande besked...Jag har mer än tillräckligt med guld för vad som krävs till min vigselring enligt den modellen jag vill ha. Det var ju bra!...problemet är bara att i de fall där man lämnar in sitt gamla guld och man får betala för arbetskostnaden..alltså man sparar lite pengar..där kommer jag inte att få mormors ringar omgjorda utan de tar emot guldet men de kommer inte att ingå i min vigselring Känns väldigt ledsamt, för av affektionsvärde så vill jag ju ha hennes ringar i min ring. Och i de fall där jag lyckades få napp att de kan omarbeta mormors ringar till att bli min vigselring så var kostnaden för detta lika mycket som om jag köper en ny ring av den modellen som jag bestämt. plus att då var jag tvungen att lämna in allt guldet, vilket är betydligt mer än vad som ska ingå i ringen.Usch...vet inte alls hur jag ska göra? Känner mig lite besiken.

Svar på tråden September 2008, del 2