• PijtPalt

CK - Hur gick det sedan?

Har läst mycket om folk som håller på med Cambridgemetoden just nu eller som skrivit under tiden de gått kuren och sedan har det blivit tyst.

Men hur har det gått för er som slutat? Har ni lyckats hålla vikten som ni hade när ni slutade kuren? Sen så får ni gärna skriva hur ni gjorde för att behålla vikten! Kost, motion, bra recept osv!! Kan vara väldigt nyttiga tips för framtida cambridge-människor.

Mvh
    /Andreas

Som precis ska börja med CK

• Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?
  • PijtPalt

Kanske ingen som lyckats hålla vikten? DE får man då hoppas att så inte är fallet! :)

• pelly

Bra fråga, hoppas på flera svar för det här är ju intressant att veta. Jag gick ned från 82 till 63 kg på 2,5 månad med Nutrilette (låter säkert mycket, men jag hade fått barn så min riktiga icke-gravida vikt brukade vara 73-75 kg). Sedan under upptrappningen till vanlig mat gick jag ned till 59 kg (var svårt veta hur mkt man skulle äta för att stå still), men fick då lite väl många kommentarer att jag blivit smal. Så jag slutade att trappa upp och började istället äta vanlig mat på en gång.Har då landat på ca 63 kg. Är 170cm lång./pelly

• Elisabet hjärta Christian

jag gick ner 7 kg på två veckor. (innan bröllopet). nu har jag varit iväg på smekmånad och gått upp 2.5 igen. men jg ska fortsätta på måndag.

• bambi1

Hej! Jag bloggade under hela min CK-period och fortsätter att blogga om min vikt + annat: bambi.bloggagratis.se

Jag gick ner ca 6 kg på 15 dagar ren kur + 6 dagars upptrappning (från 72 kg till 66 kg till min 171 cm), sen så åkte vi på lyxweekend och jag åt en hel del (och drack en del) och nu väger jag ca 67 kg. Jag skulle gärna vilja gå ner till 63 kg som du pelly! Men det är lite kämpigt när man börjar äta vanligt igen!

*tar tacksamt emot tips*

• PijtPalt

Ja de låter ju bra =) Pelly och Bambi... För som de är nu så får man ju höra både här och där att man aldrig lyckas hålla vikten efter genomgången kur... Så det är alltid kul att höra att folk lyckas! Hoppas fler skriver av sig i tråden! Själv är jag inne på 3:e dagen nu så man behöver ju all motivation man kan få. Är dock inte ett dugg hungrig nå mer...

Äter ni enligt tallriksmodellen nu ?

• drömbrud

Jag gick ner 10 kilo... MEn gick upp allt på någraveckor sen ändå HAHHAHA.. Funkar inte för mig..
    Om det ska funka så måste man ändra matvanor och börja träna... på HELTID ;-D

• PijtPalt

Ja de är ju ganska självklart att matvanorna inte kan bli de samma som tidigare... de var ju de som orsakade ens övervikt från första början....

• burken

Bra tanke. Fundera över vad det är som fel. Då har man kommit en bit på vägen iallafall.

• bambi1

Jag har helt klart ändrat vanor från hur det var innan jag körde CK, jag äter nästan GI-mat. Jag har hämtat recept på GI-mat på Tasteline.com och så har jag skurit ner rejält på godis. Jag försöker att inte äta nåt godis alls (tidigare åt jag minst en chokladkaka/brownie om dagen) men ibland slinker det ner en eller två bitar (måste skärpa mig när det gäller detta!! det är min stora svaghet!!)

Sen har jag även börjat promenera.. ca 1 timme varannan dag... tidigare har jag inte alls motionerat!

Så jag hoppas att dessa ändrade vanor ska göra att jag fortsätter att gå ner lite! Det var ca 2 veckor sen jag slutade med CK... hoppas att vanorna håller i sig!

bambi.bloggagratis.se

• pelly

Jag brukar se till att jag aldrig missar att äta något mål, för då är det så stor risk att man överäter nästa mål. När jag t ex är ute och reser med jobbet har jag "nödproviant" med mig i form av frukt/keso eller nutrilette/naturdiet. Annars äter jag vanlig mat med något mindre kolhydrater än tidigare. Jag tänker också mer på att vid styrketräningspass äta innan (och efter)men vid konditionsträning se till att det har gått några timmar från maten, för att använda större andel fett som bränsle. Tränat har jag både innan och nu efter viktnedgången gjort 3-5ggr/v. Det som gjorde att jag vägde för mycket tidigare var just att jag då ofta överåt, d v s åt snabbt både två och ibland tre portioner pasta t ex för att det var för länge sedan jag åt. Fortsatt lycka till bambi1! Fler som vill dela med sig av era erfarenheter efter viktnedgång?

Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?