• PijtPalt

CK - Hur gick det sedan?

Har läst mycket om folk som håller på med Cambridgemetoden just nu eller som skrivit under tiden de gått kuren och sedan har det blivit tyst.

Men hur har det gått för er som slutat? Har ni lyckats hålla vikten som ni hade när ni slutade kuren? Sen så får ni gärna skriva hur ni gjorde för att behålla vikten! Kost, motion, bra recept osv!! Kan vara väldigt nyttiga tips för framtida cambridge-människor.

Mvh
    /Andreas

Som precis ska börja med CK

• Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?
  • 071023 2

2007-08-06 10:46 _golden_

en fråga bara, när man går ner så snabbt, är det inte väldigt mycket vätska som försvinner?

Ni andra som kör CK - väger ni er bara på en vanlig våg eller kollar ni hur mycket, muskler resp fett och vätska som viktnedgången består av?

Helst önskar man ju att det är fettet som går bort och att muskelproteinerna består.

• _golden_

ramlösa

Jag tror att man brukar säga ca 2 kg vätska. Och det går man upp på en gång när man börjar äta vanligt igen, det är ofrånkomligt.

Jag tror risken finns att man går ner en del i muskelmassa om man går ner fort. Men jag tyckte mig inte märka något sådant, tog iaf samma vikter på bodypumpen efter avslutad kur osv
    Enligt konsulenterna (som säljer Cambridge) så ska man inte gå ner i muskelmassa om man följer de rekommendationer som finns. Men jag vågar inte gå i god för det på nåt sätt.

• 071023 2

Golden

Ok.

Hur påverkas tarmfunktionen av en CK-kur med endast pulver och inget annat?

• _golden_

ramlösa

Jag har hört om folk som haft lite problem med magen under ren kur... men det är inget jag upplevt själv.
    Om det skulle hända så rekommenderas mer vatten och loppfrön för att få igång maskineriet igen.

Det finns mkt info på den här sidan:
    www.viktklubben.nu/
    Se under Frågor & Svar.

Är du sugen att köra själv, eller bara nyfiken?

• 071023 2

-golden-

Nä inte alls. Jag har dock bekanta som har kört med den. Gick ner 30 kg på 3 månader. Har gått upp allt igen.

• PijtPalt

Jag tror man tappar muskler...men det är nog marginellt.. Inte som en del vill få det till att man tappar massa muskler och inget fett.. de är definitivt bara en myt.

Sen om tarmfunktionerna... det är fibrer i cambrigde.... och min mage är bättre än på länge.

Men om man vill vara säker så kan man köpa fibertabletter på apoteket... de ska tydligen ge magen/tarmarna "motion"

Sen vill jag tacka för ditt stöd _golden_ =)

Egentligen vet jag inte varför jag ens orkar ta en diskussion som inte ens läst på om ämnet... de enda dom läst är "pulverdiet" och sen kommer deras åsikter!

Jag ska ner ungefär 15 kilo totalt till min matchvikt på 75 är det tänkt...

Mitt problem är frukosten...som jag slarvar mycket med... och jag har gått upp nått kilo år för år... så om jag bara ändrar mina frukostvanor och fortsätter motionera tror jag de här blir bra =)

Idag var jag ute i 1 h och en kvart igen på promenad... härligt!

• _golden_

ramlösa
    Oj, trist att höra. Lär ha missat den där biten om 'Upptrappning' och 'Efter avslutad kur'...
    Måste vara oerhört surt att inte orka ta tag i biten som är egentliga problemet, om man nu lyckats vara så duktig och ha sån disciplin under kuren.

Tur dock att övriga här inne verkar ha greppat den biten också, tror på betydligt bättre resultat för dem (hm, inklusive mig själv ).

PijtPalt
    15 kg på kur låter rimligt. Och du verkar ju redan ha fått in andra bra vanor också, duktigt att komma igång med promenader!

Ja, nog för att alla har rätt att ha åsikter, men just såna där som inte är särskilt konstruktiva tar mer energi att besvara än de är värda. Det blir ju iallafall ingen givande diskussion...

Många som är emot sådana här kurer är ju emot just att det är en diet och ska gå fort - och tror ofta att folk som kör kuren inte fattar att det gäller att leva bra efteråt också. Suck.
    Kur som kur.
    Gå till vilken VV-föreläsning som helst och se hur många som är där för första gången... Ett fåtal! Så metod som metod. Det är vad man gör med uppnått resultat som är det intressanta.
    För mig är CK bara en smidig väg till resten av vägen till målet.

• _golden_

Men för att återgå till din ursprungsfråga så är det ju fortfarande intressant att höra vad fler som kört kur upplevt i efterhand.

• burken

Ett alternativ är Itrim. Där går man på "pulver" oxå. Beroende på får man olika upplägg. Sedan går man kurs och får lära sig allt från grunden både när det gäller träning, proteiner och kolhydrater och fett, mental träning och hela tjillevippen. Ett mycket bra koncept, tycker iallafall jag.

Då går man ner sina kilo förhoppningsvis och sedan har man alla hjälpmedel för att kunna behålla sin nya vikt.

• PijtPalt

Exakt =) Jag undrar alltså vad folk gjort efter avslutad kuroch hur det gått med vikten?

Har ni kört med GI metoden, tallriksmodellen, atkins, VV eller nått annat?

För min del lutar det iaf åt GI metoden alternativt tallriksmodellen (men 60 % gränsaker, 30 % protein och 10 prosent kolhydrater)

Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?