Hej PijtPalt,
trist att din tråd blev "kapad". Frågan är ju befogad, och något som kan motivera en när man sliter. Under tiden man kör kuren får man ju se till att jobba mentalt med att se framför sig vad nyttigt och bra och GOTT man ska äta när man är klar med den rena kuren. Man har under tiden man går på ren kur gott om tid att förbereda sig på sitt framtida nya sätt att leva & äta.
För precis som du säger så kan man ju inte falla tillbaka i gamla dåliga vanor när man slutar.
Ren kur ska ju fungera som en snabbstart, för att få en snabb viktnedgång som man sedan kan stabilisera.
Jag hör till dem som "vickar på rumpan" upp till 5 ggr i veckan och har så alltid gjort. Kan mycket om mat, och kan också följa det (är rätt bra på det faktiskt). Men minsta lilla avsteg gör snabbt avtryck på vägen för mig, tyvärr. Kan utan problem gå upp 2 kg på en helg om det vill sig illa.
På samma sätt som en "skärpning" aldrig ger någon nedgång utan stabilisering.
Så, för mig funkar kick-starter följt av bra, nyttiga vanor kanon.
FÖr ett par år sedan gick jag ned 7 kg med Cambridge (från BMI 23,5 till 21. 10 dgr ren kur, ca 1 vecka upptrappning). Jag gick sedan upp 1,5 kg ganska snart efter att jag avslutade kuren (vattnet?). Den nya vikten, som jag trivdes kanon med, höll jag sedan i 1½ år. Sen var jag stationerad utomlands genom jobbet i ett par månader och passade på att dra på många weekends etc under denna period, och då smög sig 5 kg på igen.
Såleds INTE pga att det var med Cambridge jag gått ned, utan för att jag gjorde för mycket utsvävningar under den här perioden.
Nu är jag på G med lite Cambridge igen (dag 2), och hoppas på samma fina resultat som sist.
För att hålla vikten sist så körde jag GI-tänk, det är det enda som funkar för mig. T.ex VV funkar inte alls för mig, jag tror att den kosten innehåller för lite mat, och framför allt för lite fett, för mig som tränar så pass mycket.
Lite mindre kolhydrater, minimalt med socker och långsamma kolhydrater + mycket protein och tillräckligt mycket nyttiga fetter är det som funkar för mig.
Lycka till, jag ser fram emot att höra mer om din viktnedgångsresa!
Kämpa på! :)