• PijtPalt

CK - Hur gick det sedan?

Har läst mycket om folk som håller på med Cambridgemetoden just nu eller som skrivit under tiden de gått kuren och sedan har det blivit tyst.

Men hur har det gått för er som slutat? Har ni lyckats hålla vikten som ni hade när ni slutade kuren? Sen så får ni gärna skriva hur ni gjorde för att behålla vikten! Kost, motion, bra recept osv!! Kan vara väldigt nyttiga tips för framtida cambridge-människor.

Mvh
    /Andreas

Som precis ska börja med CK

• Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?
  • Brudgum 2008

2007-08-06 15:40 PijtPalt

Stämmer.

• PijtPalt

Jaha... =)

Nä men när man går in i ketosen (dag 3 lr 4) Så får de flesta dålig, acetonliknande, lukt och smak i/ur munnen.. det är för att fettförbränningen satt i gång med hjälp av ketoner (acetättiksyra). Detta brukar för det flesta pågå så länge de går på ren kur.

Min fråga var om de var nått galet när jag inte kände nån dålig smak i munnen eller dålig andedräkt.. men det var de inte. Har testat urinen med Keto-diastix (stickor man pissar på) och jag hade hög koncentration av ketoner i urinet. Antar jag har vant mig vid lukten =P

Magreflux tror jag inte jag kan ha iaf.. för jag har inte så stor mage.. =)

• PijtPalt

förresten var jag och vickade på rumpan en timme och en kvart idag =P

• Brudgum 2008

2007-08-06 15:46 PijtPalt

Det är inte ovanligt med en mag-reflux vid viktnedgång, det var så jag menade.

• _golden_

PijtPalt

Uh, andedräkten blir ju vidrig!
    Schysst att du inte längre märker av det, men har fått bekräftat via stickorna att du är i ketos. Bara att vara nöjd över det.! :)

Jag tycker nog att jag märker av andedräkten idag (bara dag 2?! kanske brände sista kolisarna när jag vickade på rumpan rejält igår under ett långt löppass..), måste nog hem och testa med stickor...

• PijtPalt

Sen är ju jag färgblind så de är lite svårt att se exakt hur mycket ketoner jag har... men de var då iaf inte negativt =)

Men nä andedräkten besvärar inte mig iaf... måste fråga tjejjen när hon kommer hem från jobbet =)

• PijtPalt

Jag hade bara "moderate" på stickorna... betyder det att jag inte är i full ketos eller är de som jag läst i någon anna tråd att man inte ska ha fullt utslag för det var inte bra?

• Brudgum 2008

2007-08-06 15:59 PijtPalt

Hej igen, du verkar påläst, kul!!!
    Har du koll på biverkningarna bara så klarar du dig bra.
    Man har ju dragit olika slutsatser om vad som händer i kroppen vid Ketos pga kolhydratbrist och konstaterat att "ett för människan ofysiologiskt tillstånd som kan innebära risker på lång sikt".

De möjliga negativa effekter som brukar lyftas fram är:
    *minskat mineral(-kalcium) innehåll i skelettet
    *förhöjda kolesterolvärden
    *njursten
    *utveckling och funktion i hjärnan
    *minskat välbefinnande
    *sämre avgiftningsförmåga pga glykogenbrist i levern
    *risk för hypoglykemi
    *sämre muskelfunktion (akuta snabba rörelser)

Men som sagt var, det är på längre sikt.

• PijtPalt

Ojdå... ja jag ska väl inte hålla på så länge... 3 veckor är mitt mål just nu.. sen får ja se hur det känns och ser ut i spegeln. Vars har du hittat dom där biverkningarna?

Jag har läst på allt jag kommit över så jag har börjat få rätt stor koll... vill ju inte slänga i mig vad som helst. =) Dessutom är forum en riktigt bra kunskapskälla då de fakto är riktiga människor som har riktiga erfarenheter... istället för att läsa vad konsulenter och dylikt skrivit på sina sidor...

Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?