• PijtPalt

CK - Hur gick det sedan?

Har läst mycket om folk som håller på med Cambridgemetoden just nu eller som skrivit under tiden de gått kuren och sedan har det blivit tyst.

Men hur har det gått för er som slutat? Har ni lyckats hålla vikten som ni hade när ni slutade kuren? Sen så får ni gärna skriva hur ni gjorde för att behålla vikten! Kost, motion, bra recept osv!! Kan vara väldigt nyttiga tips för framtida cambridge-människor.

Mvh
    /Andreas

Som precis ska börja med CK

• Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?
  • Brudgum 2008

>>>PijtPalt

Undersökningarna finns överallt om detta. det är ju ett känt faktum att "sätta sig i Ketos" kan vara skadligt och direkt livsfarligt för kroppen.

Bla så finns det ett företag som heter "Swedish nutrition foundation" som har bra koll på sånt här.

Lycka till, och jag hoppas verkligen för din egen skull att du har koll på läget.

• Brudgum 2008

2007-08-05 23:59 PijtPalt

Och bara för att knyta ihop säcken lite... 2007-08-05 23:59 skickade du länkar till flera hundrar sidor. Självklart kan det fungera, men frågan är bara till vilket pris? Det är nog den frågan man måste ställa sig. Båda sidorna på myntet är intressant, speciellt när det finns så mycket forskning om Ketos-tillstånd. Och för att svara på din fråga, ja, jag kan och läser gärna engelska

• PijtPalt

Brudgum...

Den lilla muskelförlusten som enbart märks på gymmet och som bara märks där och som dessutom kan byggas upp igen tar jag. Hellre det än att släpa på 15 kilo`s överflödigt fett som kommit pga dåliga frukostvanor och stillasittande arbete..

det stillasittande arbetet kompenserar jag redan nu genom daglig motion och frukosten måste jag ta tag i... i värsta fall får jag ta en påse pulver till frukost och äta riktig mat till lunch och middag.

Risker finns med allt... jag kan överväga att inte gå ut för det finns en risk att jag gör illa mig där ute också...

• Brudgum 2008

>>>PijtPalt

Vad är det du svarar på nu?

• PijtPalt

Jadu bra fråga.. såg att du skrivit fler mess som jag missat... =)

Men angående de biverkningarna som kan uppstå vid längre användning så tackar jag för det... tror jag ska ta kontakt med läkare om det krävs mer än de här tre veckorna som är planerat...så man har lite mer koll invärtes.

Sen att det funkar...det gör det garanterat... för de flesta till ett pris av 460 kr i veckan typ... men visst... nån hade råkat ut för gallproblem och någon hade svimmat i duschen. Själv har mitt blodtryck sjunkit lika lågt som jag hade när jag var tonåring... då hade jag problem med att lågtrycket var så lågt så jag svimmade om jag inte tog det lugnt när jag ställde mig upp. Yrsel, huvudvärk och ökad håravfall är också rätt vanligt.

MEn som sagt.. det är ofta personer som haft sockerberoende och varit rejält överviktiga som drabbas av detta pga att de måste hålla på så länge.

• PijtPalt

Är ketos farligt? - Det finns inte några säkra belägg för att det ger skador på kort sikt, men det behövs mer forskning, särskilt för att kunna utesluta eventuella risker på lång sikt, säger han. Det finns nämligen många TÄNKBARA risker med långvarig ketos, till exempel risk för skeletturkalkning, förhöjt kolesterolvärde, påverkan på hjärnan och minskat välbefinnande, sämre avgiftningsförmåga på grund av glykogenbrist i levern, risk för hypoglykemi och sämre muskelfunktion. - Kolhydrater har hittills inte betraktats som en särskilt viktig energikälla. Det finns till exempel grupper av människor som lever på en väldigt kolhydratfattig kost, som eskimåerna till exempel, säger han. Men i de senaste amerikanska rekommendationerna föreslår man ett dagligt kolhydratintag på 130 gram. Det beror på att man sett att hjärnan förbrukar omkring 100 gram glykos per dag. - De nya rekommendationerna tyder på ett delvis ändrat synsätt och en uppgradering av kolhydraternas betydelse, menar Nils-George Asp som sammanfattar sin föreläsning med - Kolhydrater behövs för hjärnan och energiförsörjningen. Ketos är ett ofysiologiskt tillstånd som KAN innebära en risk

Källhänvisning: www.diabetolognytt.se/detta_nummer01-2005/artikel17.html

• bambi1

PijtPalt: Till din fråga.. som jag var tvungen att leta efter... jag äter nu en blandning av GI-mat (oftast) och viktväktarmat... och det går bra! Jag har behållt min vikt efter CK-kuren och mår bra. Läs gärna min blogg: bambi.bloggagratis.se

Jag bloggade varje dag som jag gick på kuren (3 veckor) så det är bara att söka på "cambridgekuren" så hittar du dom inläggen!

• Brudgum 2008

>>>PijtPalt

Hej igen, kul att du vill berätta mer... Men det handlar i grund och botten om sunt förnuft. Du kan säkert räkna upp en mängd artiklar som är för, och det kan jag också. Men det finns många som är "mot" också. Du verkar ju vara insatt i det här med träning, precis som jag är, fast jag inte behöver Cambridge, då förvånar det mig mycket att du ställer frågan: är Ketos farligt?

Allaundersökningar är säkert bra, men man kan inte plocka ut lösa stycken och ställa en fråga på varje ord, KAN innebära en risk betyder just KAN innebära en risk, och där får man ju välja sist. För mig är det helt okej att du får sista ordet i det här, var bara rädd om dig.

• PijtPalt

Brudgum

Jag kan gärna diskutera de här med cambrigde med dig. Men inte i denna tråd.
    Denna tråd`s topic handlar om vad som hände efter cambridge... om folk lyckades hålla sion vikt eller inte och hur det gick till..

så snälla.. de här börjar spåra när mer än 50 % av forumet handlar om diskussionen för eller emot.

Du kan starta en ny tråd där du tar upp biverkningar och skadligheten med kuren så kommer jag gärna dit och diskuterar det i den tråden!

• PijtPalt

Sen är jag väldigt nyfiken varför du hänger så mycket i Cambrigde-trådarna? Har sett att du läser i den andra också... inte så att du är sugen att prova? ;)

Svar på tråden CK - Hur gick det sedan?