• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • daria

Bobou! Läste ditt "gamla" inlägg, låter precis som jag!
    Hatar också att köra bil, men du är garanterat bättre än mig om du kan få körkortet redan i vår...

Jag har hållit på i över 1½ år, tagit miljoner körlektioner och åkt hem och övningskört med min stackars pappa varenda helg nästan...Just nu står mitt liv stilla, kan inte planera något ekenomiskt så länge jag måste lägga alla pengar på körlektioner.

-jag svär, en blind chimpans kunde blivit yrkesförare med samma utbildning! Det är så fruktansvärt orättvist att just jag ska ha det så sabla svårt. Det här är det värsta jag gjort i mitt liv, alla kategorier. Har tagit 180+ högskolepoäng(naturvetenskaplig utbildning), det är INGET i jämförelse! Inget!!

Har kuggat tre gånger på uppkörningen. Varenda gång känns det värre än den sammanlagda känslan av alla (4 st) begravningar jag varit på.

Så ja, jag känner igen mig!

•  Miss Cee

Bara för att man har ett körkort så måste man ju inte köpa bil och köra runt varje dag...

det handlar ju om att ha en frihet och en möjlighet att
    * Köra sina barn om de ska någonstans
    * Ta en långresa
    * Inte snika till sig fylleresor på alla andra utan man kan köra själv också ;)
    * Man kan köra någon till sjukhuset/BB/apoteket när det är ett nödläge!! Ambulansen kommer inte alltid...

Min bästa vän växte upp i Stokcholm och såg aldrig vitsen med körkort. Innan hon träffade en bonde som bodde i mörkaste småland och flyttade ner. Hon blev rätt låst... kunde inte ta sitt barn till läkare eller handla mat eller något alls..

Vill bara påminna om att livet faktiskt kan svänga och bara för att man bor i en stad idag så är det inget som säger att man gör det för evigt. Eller att kompisarna alltid finns där och kör på dig. Eller att du tycker att det är smidigt att frakta 2-3 barn med packning och vagn genom stan på 3 stadsbussar för att åka till mormor...

Det är som med en dator, men märker behovet när man väl fått körkortet/datorn.

• Bobou

Daria:

Jobbar på det nu, får se hur det blir... Övningskör varje dag men det känns som om jag bara blir sämre. Vilket förstås är löjligt, men jag börjar tro att det är någon psykologisk spärr som utvecklats i takt med att min motvilja mot bilkörning generellt ökat. För ett par år sedan hade jag verkligen inga som helst problem med backa-runt-gathörn eller parkera i trånga fickor, men nu är det stört omöjligt. Konstigt va?

(Jag är avundsjuk på alla som tycker det är roligt att köra bil. Jag har alltid fått tvinga mig själv till att köra. Det är ju så s***ns tråkigt...)

• Bobou

Fixade uppkörningen i morse! Åh, det lossnade verkligen de två sista dagarna jag övningskörde, fattar inte hur men det gjorde det! Sååå skönt nu!

• viktualia

Bobou - JUBEL OCH HURRAROP!

jag är inte avis....näääääerååååå bara så jag blir helt GRÖN!

Men GRATTIS!!!!!!!!!!!!!!!!

• daria

Grattis, bobou!!
    Körde du upp i Uppsala? Privat?
    Vem körde med dig?(vilken provförrätare?). Har som sagt kuggat tre gånger där, så jag "kan" dem snart...

Men som sagt: jättesupergrattis! Jag är helt lila av avund, jag lovar!

• viktualia

daria - näääe då får jag säga att jag är grönlila... för jag är värst... hi hi

• Fru Brorsson

GRATTIS!!! Avis jag med! ;) HUr många körlektioner blev det för dej?

• Bobou

Tack så mycket, allihopa!

Jag körde upp i Umeå, där jag kommer ifrån. Har haft en uppkörning där förut + en i Uppsala. Har inte alls blivit så många körlektioner för mig, för jag hade otur med de två första körskolorna jag var på och kände mig helt lurad. (Det verkar tyvärr vara ganska vanligt...) Så istället har jag kört mycket privat + tagit två provuppkörningar (på två andra körskolor) för att få höra vad jag behövde öva på.

• orkideen

nä alla tar inte körkortet vid 18 jag är 28 och ska börja nu till sommaren. Alldrig haft behovet eftersom jag varit en cyklare 3mil/dag och inte klagat på det och sen har vi bott utomlands mycket och då har jag inte behövt det heller men nu behövs det så nu börjar jag snart och hoppas det går bra

• viktualia

*nöjd*

har övningskört med maken två dagar i rad!!! NÅNTING kom jag faktiskt ihåg (det var 4 år sedan jag satt bakom ratten senast ) !!! Men backa runt hörn... urk och burk!

• Agnesjka

Ni som bor i Uppsala, har ni tips på bra trafikskolor där? Såna man bör undvika?

• viktualia

Agnesjka - jag har inte övningskört på körskola "hemma" men för några år sedan var Anderssons trafikskola INTE på något sätt populär. Har flera vänner som avbröt utbildningen där och bytte eller gick intensiv kurs i nån annan stad.

En viktig sak är att kolla att trafikskolorna tillhör Trafikskolornas riksförbund - det är en av flera kvalitetssäkringar!

Svar på tråden Ta körkort