• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • Fru Brorsson

Nu har jag varit o stan och anmält mej till teoristarten som börjar på tisdag! :) Får väl börja med den innan jag testar att köra igen, dör nu är det bara is på vägarna...

• Aii

Hejsan
    Jag har haft mitt körkort i 2.5 år. Kan säga att vägen till körkortet dock var lite "guppig". Först skulle jag ta körkort samtidigt som en kompis. Bra ide tyckte jag, då kunde vi peppa varandra, men det slutade med att hon sinkade mig väldigt för hon ville vänta o sassa saker. Slutade med att hon fick körkort två år senare än mig.
    I början var jag rädd för att starta bilen i tätbebyggt område, jag skämdes för att få kärring-/gubbstopp. Jag blev jättestressad när det låg en bil bakom mig när jag övningskörde. Jag körde av vägen i en 90graders kurva när jag missbedömde min hastighet och att det var glashalt under snön. Eh, detta var tänkt som peppning ;) Hur som hällst klarade jag både teori och uppkörning på första. Jag kör mycket ansvarsfullt i vinterväglag och anser mig vara en bra förare :D
    Det går om man ger sig tusan på det. Och var inte rädd för ytinlärningen alla varnar för när man hårdpluggar. Allt sätter sig när du kör, vikter för släp o datum för däckbyte är sånt man kan fråga eller kolla upp inför ev släpkörning el dyl.

• Bobou

En till körkortstråd... Jag får ett ryck ett par gånger per år, och kör lite bil, och så tappar jag sugen. Men nu i vår SKA jag för f-n ändå se till att fixa det!! Teorin är nemas problemas, den har jag skrivit och klarat två gånger, och just nu har jag både teori och halka fixade. (Halkbanan gäller i två år.)

Jag fyller snart 24, så jag är fortfarande yngre än flera av er andra som skrivit i tråden, men jag tror knappast någon av er har haft så många vändor med olika körskolor och olika bilar som jag... Jag fullkomligt avskyr att köra bil. Ändå vill jag ha körkort, för att det ju faktisk kan vara praktiskt ibland. Ibland funderar jag på att gå till en psykolog med detta, för jag har ett helt onormalt stort inre motstånd mot bilkörning. Någon annan med liknande problem?

• Fru Brorsson

Bidraget fick INTE användas till körkort! :´(

Jag får försöka lösa det ekonomiska ändå...

• Fru Brorsson

Idag ska jag på första teorilektionen! :)

• anna81

Hur gick d på teorilektionen Tiima?

• Fru Brorsson

Det var så mkt folk att vi bara fick böckerna och så sa de att de delar upp oss på två olika tider nästa gång (som är idag). Kännde mej verkligen gammal!!! De andra var väl precis fyllda 18. Vissa bara 16 som skulle ta traktorkort. Och jag var den ENDA som inte kört bil!!!! :( *skämdes*

• SadPsychoBitch

Hejsan!
    Jag har inte läst igenom hela tråden här ännu.

Jag är 19 år och fick mitt körkort den 6/12 'JIPPIE'.

Jag hade ingen att köra med privat hemma, så det enda jag körde var med körskolan.

Jag köpte ett startpaket, där de ingick halka, teori osv.

Du ska absolut inte vara rädd för att det är krångligt, det är ju det man ska lära sig eller hur? ;)

I början kör man oftast inte där det är trafik och om det lugnar dig de har DUBBELKOMMANDO!

Jag klarade teoriprovet på första försöket, dock fick jag köra upp 2 gånger.

Själv gick jag aldrig på några teorilektioner (även att de var obligatoriska). Jag gjorde pärmarna de ville man skulle göra på körskolan smat dataproven innan de bokade teorin. Så om du får göra pärmar, JA det är segt. Men det ger resultat.

Halkbanan gick bra, trots min skräck men det var en rolig grej.

Så jag önskar dig ALL LYCKA TILL!

Klart du klarar det! Ge inte upp bara =)

• Fru Brorsson

***SadPsychoBitch***

Vad skönt att höra! :) Det känns ju som att man ligger så mkt efter när man tänker på att vissa kört bil sen de var 16, men då ska det gå att klara! :D Har fortfarande inte kört på riktigt. Har inte fått lämpet ännu. Ska försöka hitta nån tom parkering på söndag så jag får testa lite till att få bilen att gå framåt. Än så länge eftersom jag inte kört något så känns det ju som något ASsvårt, kunde lika gärna varit ett rymdskepp! :D Vem vet, kanske märker att det inte är så svårt som jag tror när jag börjat köra.....eller så är det det....

• Fru Brorsson

***SadPsychoBitch***

HUr många lektioner behövde du?

Svar på tråden Ta körkort