• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • Dallas

Jag var 28 år när jag tog körkort. Jag började en gång när jag var 18, men tröttnade efter 6-7 lektioner.....
    Jag hade bara testat på gårdsplanen ett par ggr innan jag anmälde mig till trafikskolan igen(10 år efter första inskrivningen) jag valde intensivkurs denna ggn.Så j**la nervös jag var när vi skulle ha första lektionen!! Mitt i högsommaren... så det blev en låååång intensivkurs pga semestrar på vägverket o lång kö till halkbanan. Men jag klarade det på första uppkörningen och det var så himla skönt att få körkortet! Då kunde jag äntligen köra barnen och kunde åka o shoppa när JAG hade lust!
    Så ni som ej har körkort än, ni kommer att fixa det även om det känns motigt!!!

• Fru Brorsson

Dallas

Tack för uppmuntrande ord! :)

• Dallas

Så lite så Ta det bara lugnt så ordnar det sig. Även om man själv tror att man är helt värdelös på att köra bil, så har körläraren varit med förr H*n har tålamod och bra övertalningsförmåga, när man helst vill parkera där man är och rusa ut ur bilen..... Lycka till!!!!

• ärja

Första gången jag körde bil var jag 12 år. Blev satt i en jeep och mannen så där är driveväxel där är parkering där är brpms och där är gas.

Kör dit nu sa han och pekade på en punk i slutet av åkern. Sen gick han! Det tog en stund att få i driveväxeln men jag kom dit jag skulle och det gick bra.

Efter den inledningen var jag inte rädd att köra bil. Gick fordonsgymnasiet tog lastbilskort. har kört lastbil ett par år men nu är det brandbilar som gäller.

Ta det bara lugnt så ordnar det mesta sig.

Ett tips.
    När du kommer till körskolan så börja med att ställa in backspeglarna utan att läraren påminner dig. Det ger ett bra intryck och annvänd backspeglana nästan överdrivet tydligt. Det ger "poäng"

Lycka till!

• Fru Brorsson

Fast det är ju inte körskolan som bestämmer om man klarar körkortet eller inte, så dem behöver man väl inte impa på? :)

• stefans brud

Jag är trafiklärare och du ska inte ställa in speglarna första gången för att "impa" om du inte har kört mycket för det är viktigt att man ser allt och att dom är rätt inställda.

Sen verkar det vara många som tror att man ska titta i dom överdivet mycket, vrid på huvudet så att läraren ser att du tittar brukar man höra, så är det inte vi ser klart och tydligt om du tittar i speglarna utan att du vrider på huvudet.

Lycka till och ta det lungt och lyssna på läraren och gör ditt bästa så går allt bra.

• Fru Brorsson

Körde i lite trafik vid stranden igår för första gången. Var skitläskigt! Det var en massa stoppställen och jag fick kärringstopp vid vart enda ett, och självklart hade jag bilar bakom mej var enda gång!!! Var helt skakig efter detta! :D Imorgon ska jag på första körlektionen, känns både nervöst och bra! :)

Kul att ha en trafiklärare med i tråden! :)

• gnollare

jag är 28 fyller 29 livrädd jag med...ta det lungt...

• SadPsychoBitch

Tiima
    Jag har faktiskt ingen aning :S Köpte ju startpaket med 20 lektioner och sen var de kanske 20 - 30 till och det är lite för att inte köra något hemma.

• brudkalasen

Jag håller oxå på att ta körkort men jag förstår inte vitsen med det själv. Jag gör det enbart för att alla andra förväntar sig det, jag är tvungen. När jag sa till mina päron att jag inte ville så tjatade mamma tills jag gav med mej typ:(. Jag är 18 (+ 2 månader)och blir ständigt pikad för att jag inte har tagit körkort än..varför är det så viktigt? Någon som har ett svar?jag har ju ingt behova av det..

Svar på tråden Ta körkort