• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • viktualia

Dallas - man får väl helt enkelt försöka matcha Vägverkets semestertider med intensivkursers tider.

• Dallas

viktualia
    Jaaa, för körkortet vill man ju ha snabbt, när man väl kommit till skott, inte vänta flera veckor!!!

Då kan ju de andra vänta Skojar bara

Det kanske är annorlunda nu mot för 7 år sedan.
    Lycka till i alla fall

• viktualia

hm.... har fått min 30 årspresent från föräldrarna... en större summa pengar som räcker till mer än ett körkort... hm... nu MÅSTE jag nog... isch... fnisss

• Nightingale

Jag förstår inte er som inte förstår VARFÖR man ska ha körkort?

Nej, man kanske inte har så stor nytta av det mitt i en stad när man är 18-19 år. Men sen när man blir vuxen är det en enorm frihet!!! Att kunna ta sig vart man vill, när man vill. Köpa större saker utan att kånka på bussen, storhandla osv..

Ganska självklart!

• Nightingale

Jag tog förresten körkort när jag var 18, klarade allt på första försöket. Där jag växte upp skulle alla ta körkort (på landsbygden) annars var det nått fel på en!

Jag har aldrig ångrat det, köpte min första bil när jag var 18.

• viktualia

Nightingale - lika van och bekväm som du är MED bil och körkort, lika illa däran är jag UTAN.

Jag har levt 30 år strålande utan bil och körkort. Visst har det funnits tillfällen när jag behövt bil, men det har inte varit värre än att det har löst sig med familj, vännerm, taxi, bussgods eller posten.

När jag tog studenten var vi 32 pers i klassen och endast TRE personer hade tagit körkort innan studenten. Kanske kan du gissa att jag inte kommer från någon liten by/stad där bil är naturligt, utan Sveriges fjärde största stad Uppsala.

Jag har mängder av, för mig själv, jättebra argument mot bilar - det handlar om ekonomi, miljö, motion och annat. Jag tycker att det finns all anledning att vara mycket restriktiv i sitt bilkörande och jag blir vansinnig när jag tänker på min lata make som åker bil till jobbet varje dag, fast det handlar om 2,5 km.

Men nu ska jag alltså, mot alla argument och tankar, ändå försöka motivera mig till att ta den där förbannande lappen. För jag inser att det finns fördelar, att det finns lägen när maken och jag borde dela på bilkörningen och kanske framförallt att det ger mig andra möjligheter på arbetsmarknaden.

Så kära Nightingale - det är inte självklart för alla. Jag menar inte att hoppa på dig, utan jag vill bara beskriva hur naturligt det kan vara att strunta i bilar och körkort. Vi är olika vi människor!

• daria

Håller med dig fullständigt, viktualia! Jag bor också i Uppsala och är i slutet av min körkortsutbildning. Jag vet faktiskt fortfarande inte riktigt vad jag ska med körkortet till! Nu kan jag lika gärna fortsätta när jag lagt ner så mycket tid och pengar.

I mitt fall handlar det mer om att utmana mig själv, för jag har alltid tyckt att "jag och bilar inte går ihop". Vilket tyvärr visat sig vara ganska sant...
    Det ENDA jag verkligen kan tänka mig på rak arm är bra att kunna köra bil till, det är när man flyttar.

• viktualia

daria- skoj med en uppsalabo! Själv lämnade jag 018-land i samband med studenten och alltså är det snart 12 år sen jag bodde där!

Men heja heja heja!

• anne på grönkulla

Nja, skälet till att man (som i mitt fall) dröjer upp till över 30 är ju just att körkortet är en påstådd frihet som man verkligen inte saknar. Och jag begränsar mig verkligen inte av den bristen.

Men visst ser jag nyttan av det också. Balansen mellan behovet, pengarna och tiden har dock aldrig fallit ut 100%igt än - så därför har jag inget.

• Bobou

viktualia + daria:

Haha, läs mitt inlägg sida 3! Också Uppsalabo, såklart...

Svar på tråden Ta körkort