Nightingale - lika van och bekväm som du är MED bil och körkort, lika illa däran är jag UTAN.
Jag har levt 30 år strålande utan bil och körkort. Visst har det funnits tillfällen när jag behövt bil, men det har inte varit värre än att det har löst sig med familj, vännerm, taxi, bussgods eller posten.
När jag tog studenten var vi 32 pers i klassen och endast TRE personer hade tagit körkort innan studenten. Kanske kan du gissa att jag inte kommer från någon liten by/stad där bil är naturligt, utan Sveriges fjärde största stad Uppsala.
Jag har mängder av, för mig själv, jättebra argument mot bilar - det handlar om ekonomi, miljö, motion och annat. Jag tycker att det finns all anledning att vara mycket restriktiv i sitt bilkörande och jag blir vansinnig när jag tänker på min lata make som åker bil till jobbet varje dag, fast det handlar om 2,5 km.
Men nu ska jag alltså, mot alla argument och tankar, ändå försöka motivera mig till att ta den där förbannande lappen. För jag inser att det finns fördelar, att det finns lägen när maken och jag borde dela på bilkörningen och kanske framförallt att det ger mig andra möjligheter på arbetsmarknaden.
Så kära Nightingale - det är inte självklart för alla. Jag menar inte att hoppa på dig, utan jag vill bara beskriva hur naturligt det kan vara att strunta i bilar och körkort. Vi är olika vi människor!