• Fru Brorsson

Ta körkort

Jag är snart 25 år och jag har inte tagit något körkort. Börjar fundera på att kanske göra det nu... Jag är livrädd för att köra! :D Har för första gången idag suttit bakom en ratt. Fasen vad svårt det verkar med kopplingen och allt annat!!! :D Måste nog öva ett par gånger till bara för att få bilen framåt och att kunna växla. Börjar fundera på om detta är möjligt att klara för min del??? Hur tyckte ni det var att ta körkort??? Har alla övningskört sen de var 16 och tog körkort när de var 18????

• Svar på tråden Ta körkort
  • SadPsychoBitch

brudkalasen

Ja jag vet inte heller, jag själv är 19 (fyller 20 i år).

Jag tog körkort också egentligen för pappa ville det (dock betalade han ju det).

Men nu har jag ju haft körkort sen december, nu är det mars. Jag har inte kört bil sen i december. Känns helt onödigt att behöva ha det.

Jag hoppas jag inte blir rädd för att köra, men man vet ju aldrig.

Min körlärade hade en elev en gång, hon hade blivit tvingad dit av sina föräldrar och tyckte det var jätte tråkigt att köra.
    Min körlärare sa till henne att komma tillbaka när hon ville ha körkort och hon bestämde sig senare att göra så. Komma tillbaka när hon själv ville.

Lycka till, kul det är någon mer i min ålder här =)

• Fru Brorsson

Första körlektionen gick rätt bra faktist!!! Inte kärringstopp en endaste gång!!! :) Fick inte ens det när jag testade att köra i backe, var nästan så att jag undrade om det var han som hjälpte mej med sitt dubbelkomando!!! :D Körde där det var lite trafik!! :)

Nu känns det inte bara skrämmande utan roligt oxå!!!! :)

• Fru Brorsson

Testade att STARTA i backe menade jag! :D

• SadPsychoBitch

Jag fick faktiskt inte heller motorstopp första gången jag körde, och de är faktiskt inget negativt att få det, det händer alla ibland. Även vana förare.

• pinklady

Första gången jag kom till körskolan hade jag bara testat att vrida om nyckeln och få "liv" i bilen. Min körskolelärare fick själv köra bilen till en liten grusplan där jag fick testa att köra lite på ettan. Jag var med andra ord HELT grön när jag började!

• Fru Brorsson

***pinklady***

Hur gick det för dej? Hur många lektioenr? Hur lång tid? :)

• pinklady

Oj, Det tog ganska många lektioner för mej! Men jag måste försvara mej, de första (typ 10) lektionerna såg jag mest som underhållande och tänkte inte på att jag kanske skulle försöka komma ihåg vad min körskoleläsrare sa om olika situationer och sånt. Jag körde bara för det var så himla roligt.
    Kommer ihåg första gången jag fattade att det kanske inte bara var för nöjes skull jag satt o körde. Det var när han (min lärare) sa att jag skulle köra rakt fram i rondellen, och när jag hade gjort det insåg jag att jag var på väg ut på motorvägen. Jag sa (eller nästan skrek):
    "men nu är vi ju på motorvägen!" "ja, men det fixar du väl, du har ju kört ganska mycket nu!".
    Jag körde i 50 men efter ett tag sa han till mej att gasa, jag skakade som ett asplöv, det var första gången jag körde i 90 men det gick ju hur bra som helst!

Jag kan säga att jag säkert körde ca 25 lektioner och pga att jag höll på att ge upp i mitten nånstans för jag tyckte det var så tråkigt så tog det ca 1 år innan jag hade mitt körkort.
    Men jag klarade både teorin och uppkörningen på första försöket!

• Fru Brorsson

Har beställt Bonniers Trafikskola 2006 på cd rom idag. Hoppas den är bra! :)

• Fru Brorsson

Är så trött på att läsa i teoriboken nu!

• darkHorse

Oj vad alla är duktiga! Själv är jag uppe i cirka 35 st à la 40 minuter, och det kommer nog behövas ett par till innan jag är klar. Har iofs inte möjlighet att köra hemma, men ändå. Läste om någon tjej som säger sig ha klarat sig på fem utan att ha kört privat alls. För mig måste det ha tagit fem lektioner innan jag lyckades växla upp och ner alldeles problemfritt

Så, det finns alltid någon som är sämre därute Lycka till TS och ni andra som också är på G.

Svar på tråden Ta körkort